Vil du være med og bevilge midler?

Ønsker du å ha mulighet til å bestemme hvem som skal få offentlige midler? Er du interessert i å sitte i utvalg som bevilger midler? Da vil vi gjerne komme i kontakt med deg.

Hvert år er det mange utvalg som skal nedsettes for å bevilge midler gjennom ulike støtteordninger. Norsk Skuespillerforbund blir bedt om å oppnevne kandidater til verv i ulike stipendordninger, som Statens kunstnerstipend, ulike støtteordninger i Kulturrådet, Fond for lyd og bilde, Fond for utøvende kunstnere og mange flere.

Gir innsikt og nyttig erfaring

Å sitte i disse komiteene innebærer ofte mye arbeid med lesing av søknader og deltakelse i komitémøter, og man må på forhånd også sjekke habilitetsbestemmelsene for det aktuelle vervet, men det gir en innsikt som er veldig nyttig å ta med seg, i systemene som omgir oss og hvordan behandlingen av søknader foregår.

Det er dessuten en del av fagfellevurderingen, som er et helt vesentlig prinsipp for fordeling av offentlige midler. Ved å sitte på andre siden av bordet når midler skal bevilges, får man ny forståelse som er grei å ta med seg når man selv igjen skal i gang med søknadsskriving.

Er dette interessant for deg, og har du lyst til å være på liste over kandidater vi kan foreslå til ulike utvalg?

Send en e-post til marianne@skuespillerforbund.no og 4-5 linjer om din bakgrunn.

Å stå på denne listen er ikke forpliktende, og vi kontakter deg før vi foreslår navnet ditt til et fond eller utvalg.

Publisert: 08.07.2021
Tekst: Marianne Roland
Sist oppdatert: 08.07.2021
Foto: Norsk Skuespillerforbund

Andre saker

Streiken er over

Streiken i kultursektoren tok slutt i natt da partene kom til enighet hos Riksmekleren. Dette er en god nyhet, og Norsk Skuespillerforbund vil takke arbeidstakerorganisasjonene, arbeidsgiverforeningen Spekter og Riksmekleren for det store, konstruktive arbeidet de har nedlagt for å løse konflikten.

Statsbudsjettet 2022

Den avtroppende regjeringen la frem sitt siste forslag til statsbudsjett tirsdag 12. oktober. Her er Norsk Skuespillerforbunds oppsummering av budsjettforslaget.

Streik på teaterinstitusjonene

Norsk Skuespillerforbund (NSF) støtter bruken av streik som et lovlig kampmiddel i forhandlinger av tariffavtaler. Dette er et viktig prinsipp i norsk arbeidsliv og en viktig del av den norske modellen. Våre kollegaer i Creo, Fagforbundet og NTL er nå i en lovlig streik.