Vil du være med og bevilge midler?

Ønsker du å ha mulighet til å bestemme hvem som skal få offentlige midler? Er du interessert i å sitte i utvalg som bevilger midler? Da vil vi gjerne komme i kontakt med deg.

Hvert år er det mange utvalg som skal nedsettes for å bevilge midler gjennom ulike støtteordninger. Norsk Skuespillerforbund blir bedt om å oppnevne kandidater til verv i ulike stipendordninger, som Statens kunstnerstipend, ulike støtteordninger i Kulturrådet, Fond for lyd og bilde, Fond for utøvende kunstnere og mange flere.

Gir innsikt og nyttig erfaring

Å sitte i disse komiteene innebærer ofte mye arbeid med lesing av søknader og deltakelse i komitémøter, og man må på forhånd også sjekke habilitetsbestemmelsene for det aktuelle vervet, men det gir en innsikt som er veldig nyttig å ta med seg, i systemene som omgir oss og hvordan behandlingen av søknader foregår.

Det er dessuten en del av fagfellevurderingen, som er et helt vesentlig prinsipp for fordeling av offentlige midler. Ved å sitte på andre siden av bordet når midler skal bevilges, får man ny forståelse som er grei å ta med seg når man selv igjen skal i gang med søknadsskriving.

Er dette interessant for deg, og har du lyst til å være på liste over kandidater vi kan foreslå til ulike utvalg?

Send en e-post til marianne@skuespillerforbund.no og 4-5 linjer om din bakgrunn.

Å stå på denne listen er ikke forpliktende, og vi kontakter deg før vi foreslår navnet ditt til et fond eller utvalg.

Publisert: 08.07.2021
Tekst: Marianne Roland
Sist oppdatert: 08.07.2021
Foto: Norsk Skuespillerforbund

Andre saker

Netflix utvider samarbeidet med Norsk skuespillerforbund tilsvarende det med Norsk Filmforbund – viktige partnerskap for norsk film- og TV-bransje

Oslo, 10. november 2022 – I dag kunngjør Netflix et utvidet samarbeid med Norsk skuespillerforbund til også å omfatte film. Denne avtalen ligner filmavtalen som Norsk Filmforbund og svenske Fackförbundet Scen & Film (The Swedish Union for Performing Arts and Film) kunngjorde tidligere i år. Det nye rammeverket for film åpner for at skuespillere og […]

Pensjonsordningen på teatrene

Det sendes i disse dager ut informasjon fra institusjonsteatrene om de to parallelle pensjonsordningene som nå er opprettet. Dette er hybridpensjon og innskuddspensjon. Vi oppfordrer alle skuespillerne som jobber på institusjonsteater til å lese dokumentene nøye.

Endring av kontingent

Generalforsamlingen traff den 8. mai 2022 vedtak om at kontingentsatsene til Norsk Skuespillerforbund skulle justeres fra og med 1. januar 2023.