Norsk Skuespillerforbund har i 2024 avsatt kr 300 000,- til reise- og studiestipend.

Medlemmer som har vært aktive i film- og tv-produksjoner kan søke.

Søknadsfrist: 15. mars 2024.
Maksimal søknadssum: kr 30 000,-

Formål: Sikre at NSFs medlemmer kan delta på arrangementer, kurs/seminarer, workshops og studieturer med faglig innhold som er relevant for deres skuespillerarbeid.
Støtten som innvilges skal bidra til å dekke deltakeravgift, reiseutgifter og opphold.

Søknadskjema finner du lengre ned på siden.

Illustrasjonsfoto: Erik Odiin/Unsplash

Krav til søker
For å søke reise- og studiestipend må du oppfylle tre krav.
  • Du må ha vært aktiv i norske tv-dramaproduksjoner eller spillefilmer
  • Du må kunne dokumentere at rettigheter til videresendingsvederlag ikke er overdratt til produsent/kringkaster
  • Du kan ikke ha mottatt reise- og studiestipend fra NSF de tre siste årene

Søknad om reise- og studiestipend

• Fyll inn kontonummeret stipendet skal overføres til.
  • Beskriv formålet (iht. NSFs retningslinjer er formålet at medlemmer skal kunne delta på arrangementer, kurs/seminarer, workshops og studieturer med faglig innhold som er relevant for deres skuespillerarbeid).
  • Dokumentasjon

• Navn på produksjonRolleProdusentÅrstallAntall opptaksdager
    Her fyller du inn film- og tv-produksjoner du har medvirket i.
  • Dra og slipp filer her, eller

Max. file size: 10 MB, Max. files: 20.

Søker må legge ved sine nyeste arbeidsavtaler/kontrakter (maksimalt 10) som dokumenterer følgende:

A) Søker har vært aktiv i norske tv-dramaproduksjoner eller spillefilmer.
      B) Rettigheter til tredjepartsdistribusjon (eksemplarfremstilling og tilgjengeliggjøring) av produksjonen er ikke overdratt til produsent/kringkaster. Med «tredjepart» menes annen aktør enn kringkaster (produksjonsselskapets kunde) som videresender eller på annen måte tilbyr audiovisuelt innhold fra flere kringkastere (for eks. aktører som tilbyr tv-kanalpakker).

Søker må også legge ved følgende:
      A) Spesifisert budsjett som viser faktiske utgifter, og der det også fremgår om man har søkt eller fått støtte fra andre finansieringskilder.
      B) Relevant dokumentasjon som understøtter budsjettet og faglig innhold. F.eks. kursprogram, faglig plan eller lignende.
      C) CV

(NB! Samlet størrelse på alle vedlegg bør ikke overstige 20MB)

1) Søker sender rapport når formålet med reise- og studiestipendet er gjennomført. Søker skal ta vare på kvitteringer som dokumenterer faktiske utgifter. NSF kan etterspørre kvitteringer i inntil 1 år etter at formålet med reise- og studiestipend er gjennomført.

2) Dersom tildelingssummen ikke er benyttet i sin helhet, returneres ikke gjenstående beløp til NSF – men søker er pliktig å inntektsføre dette i sitt skatteoppgjør.