Meld fra til Norsk Skuespillerforbund

Skuespillere som har blitt utsatt for hets, rasisme, seksuell trakassering, diskriminering eller andre forhold er velkomne til å ta kontakt med oss.

Du kan ringe oss på 21 02 71 90 eller sende en e-post til nsf@skuespillerforbund.no eller til nestleder Anne E. Kokkinn anne@skuespillerforbund.no

Vi behandler alle henvendelser fortrolig og med full diskresjon.

Hva kan Norsk Skuespillerforbund gjøre?

Vi kan bistå med råd og veiledning til alle som melder inn forhold. Vi kan bistå med å identifisere, og i samråd med varsleren melde fra om forholdet til riktig kontaktperson hos den ansvarlige arbeidsgiver. Deretter følger vi opp saken overfor arbeidsgiver. I situasjoner der det ikke er en formell arbeidsgiver finner vi sammen med varsleren den beste måten å gå frem på. I alle saker som omfattes av straffeloven bistår vi med å anmelde forholdet til myndighetene.

Retningslinjer for å bekjempe seksuell trakassering

En rekke organisasjoner har gått sammen om retningslinjer for å bekjempe seksuell trakassering i film-, tv-, spill og scenekunstbransjene.

Retningslinjene finner du her: Retningslinjer for å bekjempe seksuell trakassering

Publisert: 01.01.2021
Tekst: Mari Thune Husvik
Sist oppdatert: 10.01.2022
Foto: NSF

Andre saker

Netflix utvider samarbeidet med Norsk skuespillerforbund tilsvarende det med Norsk Filmforbund – viktige partnerskap for norsk film- og TV-bransje

Oslo, 10. november 2022 – I dag kunngjør Netflix et utvidet samarbeid med Norsk skuespillerforbund til også å omfatte film. Denne avtalen ligner filmavtalen som Norsk Filmforbund og svenske Fackförbundet Scen & Film (The Swedish Union for Performing Arts and Film) kunngjorde tidligere i år. Det nye rammeverket for film åpner for at skuespillere og […]

Pensjonsordningen på teatrene

Det sendes i disse dager ut informasjon fra institusjonsteatrene om de to parallelle pensjonsordningene som nå er opprettet. Dette er hybridpensjon og innskuddspensjon. Vi oppfordrer alle skuespillerne som jobber på institusjonsteater til å lese dokumentene nøye.

Endring av kontingent

Generalforsamlingen traff den 8. mai 2022 vedtak om at kontingentsatsene til Norsk Skuespillerforbund skulle justeres fra og med 1. januar 2023.