Streik på teatrene

LO-forbundene er i streik på teatrene etter at meklingen hos Riksmekleren i går ikke førte fram. Norsk Skuespillerforbund er ikke en part i konflikten.

Vi er på tampen av en ekstraordinær situasjon på grunn av pandemien, og en lang periode hvor det ikke har vært mulig å gjøre det alle helst vil – opptre for et publikum. Men selv om denne streiken kommer ubeleilig for våre medlemmer, må det aldri være tvil om at Norsk Skuespillerforbund støtter våre søsterorganisasjoners rett til å iverksette arbeidskamp hvis det blir nødvendig for å oppnå gjennomslag for deres krav. Den aktuelle konflikten gjelder spørsmålet om pensjonsordning.

Norsk Skuespillerforbund er ikke en part i konflikten, og vi har ikke reist spørsmålet om ny pensjonsordning i årets forhandlinger. Norsk Skuespillerforbund er av den holdning at alle lønns- og øvrige vilkår av prinsipp må være kjønnsnøytrale. Men samtidig er det en en rekke komplekse spørsmål rundt pensjonsordningene, hvor det er mange ukjente faktorer som vil slå ulikt ut for ulike arbeidstakergrupper. En stor gruppe skuespillere arbeider i mange kortvarige ansettelsesforhold hos mange ulike arbeidsgivere i løpet av yrkeskarrieren, hvilket gjør vår situasjon litt forskjellig fra situasjonen til de forbundene som nå er i konflikt.

Ta gjerne kontakt med oss dersom dere ønsker mer informasjon om bakgrunnen for streiken.

Blir din arbeidsplass rammet av den lovlige streiken, plikter du «å motta, innstudere og etter beste evne utføre de skuespilleroppgaver som teatret bestemmer».

Det vil si at du kan jobbe overtid, men du skal ikke jobbe overtid som følge av situasjonen. Du skal heller ikke utføre arbeid som ellers blir utført av de som er i streik. Endelig skal du ikke opptre på en måte som svekker eller forsterker en lovlig streik.

Har du spørsmål til hvordan du skal forholde deg under streiken, kontakt dine tillitsvalgte og/eller juristene i administrasjonen i Norsk Skuespillerforbund.

Knut Alfsen
Forbundsleder

Publisert: 03.09.2021
Tekst: Knut Alfsen
Sist oppdatert: 03.09.2021
Foto: Lars Opstad

Andre saker

Netflix utvider samarbeidet med Norsk skuespillerforbund tilsvarende det med Norsk Filmforbund – viktige partnerskap for norsk film- og TV-bransje

Oslo, 10. november 2022 – I dag kunngjør Netflix et utvidet samarbeid med Norsk skuespillerforbund til også å omfatte film. Denne avtalen ligner filmavtalen som Norsk Filmforbund og svenske Fackförbundet Scen & Film (The Swedish Union for Performing Arts and Film) kunngjorde tidligere i år. Det nye rammeverket for film åpner for at skuespillere og […]

Pensjonsordningen på teatrene

Det sendes i disse dager ut informasjon fra institusjonsteatrene om de to parallelle pensjonsordningene som nå er opprettet. Dette er hybridpensjon og innskuddspensjon. Vi oppfordrer alle skuespillerne som jobber på institusjonsteater til å lese dokumentene nøye.

Endring av kontingent

Generalforsamlingen traff den 8. mai 2022 vedtak om at kontingentsatsene til Norsk Skuespillerforbund skulle justeres fra og med 1. januar 2023.