Streik på teatrene

LO-forbundene er i streik på teatrene etter at meklingen hos Riksmekleren i går ikke førte fram. Norsk Skuespillerforbund er ikke en part i konflikten.

Vi er på tampen av en ekstraordinær situasjon på grunn av pandemien, og en lang periode hvor det ikke har vært mulig å gjøre det alle helst vil – opptre for et publikum. Men selv om denne streiken kommer ubeleilig for våre medlemmer, må det aldri være tvil om at Norsk Skuespillerforbund støtter våre søsterorganisasjoners rett til å iverksette arbeidskamp hvis det blir nødvendig for å oppnå gjennomslag for deres krav. Den aktuelle konflikten gjelder spørsmålet om pensjonsordning.

Norsk Skuespillerforbund er ikke en part i konflikten, og vi har ikke reist spørsmålet om ny pensjonsordning i årets forhandlinger. Norsk Skuespillerforbund er av den holdning at alle lønns- og øvrige vilkår av prinsipp må være kjønnsnøytrale. Men samtidig er det en en rekke komplekse spørsmål rundt pensjonsordningene, hvor det er mange ukjente faktorer som vil slå ulikt ut for ulike arbeidstakergrupper. En stor gruppe skuespillere arbeider i mange kortvarige ansettelsesforhold hos mange ulike arbeidsgivere i løpet av yrkeskarrieren, hvilket gjør vår situasjon litt forskjellig fra situasjonen til de forbundene som nå er i konflikt.

Ta gjerne kontakt med oss dersom dere ønsker mer informasjon om bakgrunnen for streiken.

Blir din arbeidsplass rammet av den lovlige streiken, plikter du «å motta, innstudere og etter beste evne utføre de skuespilleroppgaver som teatret bestemmer».

Det vil si at du kan jobbe overtid, men du skal ikke jobbe overtid som følge av situasjonen. Du skal heller ikke utføre arbeid som ellers blir utført av de som er i streik. Endelig skal du ikke opptre på en måte som svekker eller forsterker en lovlig streik.

Har du spørsmål til hvordan du skal forholde deg under streiken, kontakt dine tillitsvalgte og/eller juristene i administrasjonen i Norsk Skuespillerforbund.

Knut Alfsen
Forbundsleder

Publisert: 03.09.2021
Tekst: Knut Alfsen
Sist oppdatert: 03.09.2021
Foto: Lars Opstad

Andre saker

SLÅ RING OM PALESTINSKE SCENEKUNSTNERE

Norsk Skuespillerforbund og Norske Dansekunstnere ønsker å uttrykke solidaritet med det palestinske folk og våre kollegaer og kunstneriske søsterorganisasjoner i Palestina, etter fire måneder med krig i Gaza og økende voldsbruk på Vestbredden. Vi er sterkt bekymret for at voldsbruken ikke har avtatt etter at den internasjonale domstolen i Haag innførte hastetiltak på Gazastripen. Som […]

Vi søker jurist

Norsk Skuespillerforbund representerer i dag profesjonelle skuespillere innen ulike områder som teater, film, tv, reklame, voice, dubbing mm. Vi ivaretar hovedsakelig medlemmenes kontraktsrettslige-, arbeidsrettslige- og opphavsrettslige interesser innen de ulike områdene. I tillegg behandler vi også de fleste andre juridiske spørsmål.

Ny ordning for reise- og studiestipend

Planlegger du å delta på arrangementer, kurs/seminarer, workshops og studieturer med faglig innhold? Da kan du søke Norsk Skuespillerforbunds reise- og studiestipend.

Mobiliser for ytringsfrihet

Nominer deg selv, eller noen andre, til et spennende program som ønsker å mobilisere unge mennesker til kampen for ytringsfrihet.

Alternativ kunstnermelding

Torsdag 18.01.2024 la en samlet gruppe kunstnerorganisasjoner frem en alternativ kunstnermelding. Denne kommer som et svar på stortingsmeldingen «Kunstnarkår» Meld. St. 22 (2022–2023), som ble utgitt høsten 2023.