Streik på teaterinstitusjonene

Norsk Skuespillerforbund (NSF) støtter bruken av streik som et lovlig kampmiddel i forhandlinger av tariffavtaler. Dette er et viktig prinsipp i norsk arbeidsliv og en viktig del av den norske modellen. Våre kollegaer i Creo, Fagforbundet og NTL er nå i en lovlig streik.

Konflikten gjelder LO-forbundenes ansatte i Spekterområdet, og gjelder pensjon for faste og midlertidige ansatte i teater-, opera- og orkesterområdet.

Norsk Skuespillerforbund er ikke en part i konflikten, og våre medlemmer er derfor ikke i streik. Vi beklager de ulempene situasjonen medfører for våre medlemmer og for publikum, og håper partene raskt vil finne fram til en løsning.

Den nåværende pensjonsordningen i tariffavtalen for skuespillere i Spekterområdet vil bli videreført for Norsk Skuespillerforbund sine medlemmer inntil NSF og Spekter eventuelt blir enige om å endre den. I henhold til våre vedtekter vil det kreve demokratisk behandling i organisasjonen, og i siste instans en uravstemning, å akseptere en endring i pensjonsordning. Vi må avvente det endelige utfallet av konflikten før vi har noe å vurdere og sammenligne, og deretter eventuelt sette i gang denne prosessen. Inntil vi har studert de alternativene som kan bli aktuelle, og vi har avsluttet behandlingen i vår organisasjon, har vi ikke tatt stilling til hvilken pensjonsordning vi vil arbeide for for våre medlemmer.

NSF minner for øvrig om at frilanserbegrepet slik det brukes i bransjen og i media kan være misvisende. Konflikten berører verken oppdragstakere utenfor næring eller selvstendig næringsdrivende, siden disse uansett ikke er omfattet av tjenestepensjonsordningene. Den gjelder bare fast- og midlertidig ansatte. Vi har tillit til at LO-forbundene jobber for det som er best for sine medlemmer, og at de ikke inngår en avtale med mindre den gir livsvarig og kjønnsnøytral pensjon fra første krone både for midlertidig og faste ansatte. Dette er i tråd med det partene avtalte i 2016, og det er også Norsk Skuespillerforbund sitt mål.

Siden konflikten ikke omfatter NSF, er det lite vi kan gjøre for å påvirke streikens utfall. Vi stiller oss solidarisk med våre kolleger som er i en lovlig konflikt. Våre medlemmer skal ikke utføre arbeid som normalt ville blitt utført av kolleger som er i streik. Vi oppfordrer begge parter til å følge spillereglene for en lovlig arbeidskonflikt, og til samtidig å bidra konstruktivt til å finne en løsning på konflikten.

Knut Alfsen
Forbundsleder

Publisert: 08.10.2021
Tekst: Norsk Skuespillerforbund
Sist oppdatert: 08.10.2021
Foto: Lars Opstad

Andre saker

Netflix utvider samarbeidet med Norsk skuespillerforbund tilsvarende det med Norsk Filmforbund – viktige partnerskap for norsk film- og TV-bransje

Oslo, 10. november 2022 – I dag kunngjør Netflix et utvidet samarbeid med Norsk skuespillerforbund til også å omfatte film. Denne avtalen ligner filmavtalen som Norsk Filmforbund og svenske Fackförbundet Scen & Film (The Swedish Union for Performing Arts and Film) kunngjorde tidligere i år. Det nye rammeverket for film åpner for at skuespillere og […]

Pensjonsordningen på teatrene

Det sendes i disse dager ut informasjon fra institusjonsteatrene om de to parallelle pensjonsordningene som nå er opprettet. Dette er hybridpensjon og innskuddspensjon. Vi oppfordrer alle skuespillerne som jobber på institusjonsteater til å lese dokumentene nøye.

Endring av kontingent

Generalforsamlingen traff den 8. mai 2022 vedtak om at kontingentsatsene til Norsk Skuespillerforbund skulle justeres fra og med 1. januar 2023.