Støtte til utspill om å stoppe hets og trakassering er ikke et angrep på ytringsfriheten

Norsk Skuespillerforbund kjemper for ytringsfriheten. Ytringsfrihet er, som kjent, nedfelt i grunnloven, og det er en menneskerett. Retten til å ytre seg gjelder alle synspunkter på statsforvaltningen og enhver annen ”ting”, og den gjelder både dem vi er enige med og dem vi er uenige med.

Norsk Skuespillerforbund er motstander av sensur, boikott og scenenekt, la det være helt klart. Vi skal alltid kjempe for kunstneres rett til å uttrykke seg fritt.

Norsk Skuespillerforbund stiller opp for kunstnere når noen forsøker å skremme dem fra å bruke sin ytringsfrihet gjennom å sende dem private hatmeldinger, trusler og meldinger med trakasserende innhold. Det er dette problemet vi ønsker å sette tydeligere på dagsorden gjennom støtteerklæringen vi og 14 andre kunstnerorganisasjoner har undertegnet. Vi støtter Norske Dansekunstnere i at hets og trakassering som en del av den offentlige debatt nettopp er en trussel mot ytringsfriheten, og at Ytringsfrihetskommisjonen må ta denne på stort alvor når de utarbeider sin innstilling.

Ytringsfrihet innebærer også friheten til å la være å ytre seg i en debatt hvis man mener den føres på feil premisser. Vi må kunne benytte oss av denne retten uten å bli tillagt en rekke synspunkter som vi ikke har. Vi boikotter ingen, og vi har aldri oppfordret til det i denne saken.

Publisert: 07.07.2021
Tekst: Norsk Skuespillerforbund
Sist oppdatert: 07.07.2021
Foto: Norsk Skuespillerforbund

Andre saker

Vil du være med og bevilge midler?

Ønsker du å ha mulighet til å bestemme hvem som skal få offentlige midler? Er du interessert i å sitte i utvalg som bevilger midler? Da vil vi gjerne komme i kontakt med deg.

God sommer!

Administrasjonen i Norsk Skuespillerforbund går ut i ferie fra og med 5. juli.

Medlemsundersøkelse om smittevern

NSF ville finne ut om medlemmene føler seg trygge på jobb under pandemien og om smittevernet ivaretas på en hensiktsmessig måte. En spørreundersøkelse ble sendt ut og resultatene ble presentert på generalforsamlingen 9. mai. Svarene på undersøkelsen er på den ene siden veldig positive og entydige, men på den andre siden er de også nyanserte […]