Støtte til utspill om å stoppe hets og trakassering er ikke et angrep på ytringsfriheten

Norsk Skuespillerforbund kjemper for ytringsfriheten. Ytringsfrihet er, som kjent, nedfelt i grunnloven, og det er en menneskerett. Retten til å ytre seg gjelder alle synspunkter på statsforvaltningen og enhver annen ”ting”, og den gjelder både dem vi er enige med og dem vi er uenige med.

Norsk Skuespillerforbund er motstander av sensur, boikott og scenenekt, la det være helt klart. Vi skal alltid kjempe for kunstneres rett til å uttrykke seg fritt.

Norsk Skuespillerforbund stiller opp for kunstnere når noen forsøker å skremme dem fra å bruke sin ytringsfrihet gjennom å sende dem private hatmeldinger, trusler og meldinger med trakasserende innhold. Det er dette problemet vi ønsker å sette tydeligere på dagsorden gjennom støtteerklæringen vi og 14 andre kunstnerorganisasjoner har undertegnet. Vi støtter Norske Dansekunstnere i at hets og trakassering som en del av den offentlige debatt nettopp er en trussel mot ytringsfriheten, og at Ytringsfrihetskommisjonen må ta denne på stort alvor når de utarbeider sin innstilling.

Ytringsfrihet innebærer også friheten til å la være å ytre seg i en debatt hvis man mener den føres på feil premisser. Vi må kunne benytte oss av denne retten uten å bli tillagt en rekke synspunkter som vi ikke har. Vi boikotter ingen, og vi har aldri oppfordret til det i denne saken.

Publisert: 07.07.2021
Tekst: Norsk Skuespillerforbund
Sist oppdatert: 07.07.2021
Foto: Norsk Skuespillerforbund

Andre saker

Netflix utvider samarbeidet med Norsk skuespillerforbund tilsvarende det med Norsk Filmforbund – viktige partnerskap for norsk film- og TV-bransje

Oslo, 10. november 2022 – I dag kunngjør Netflix et utvidet samarbeid med Norsk skuespillerforbund til også å omfatte film. Denne avtalen ligner filmavtalen som Norsk Filmforbund og svenske Fackförbundet Scen & Film (The Swedish Union for Performing Arts and Film) kunngjorde tidligere i år. Det nye rammeverket for film åpner for at skuespillere og […]

Pensjonsordningen på teatrene

Det sendes i disse dager ut informasjon fra institusjonsteatrene om de to parallelle pensjonsordningene som nå er opprettet. Dette er hybridpensjon og innskuddspensjon. Vi oppfordrer alle skuespillerne som jobber på institusjonsteater til å lese dokumentene nøye.

Endring av kontingent

Generalforsamlingen traff den 8. mai 2022 vedtak om at kontingentsatsene til Norsk Skuespillerforbund skulle justeres fra og med 1. januar 2023.