Store konsekvenser for skuespillere

Norsk Skuespillerforbund har stor forståelse for at teaterforestillinger og andre kulturarrangement avlyses for å redusere smittespredningen. Samtidig rammer dette skuespillere særlig hardt økonomisk. NSF oppfordrer nå regjeringen til å iverksette strakstiltak for næringsdrivende kunstnere.

Koronautbruddet skaper en dramatisk situasjon som krever strakstiltak. Blant annet avlyses nå svært mange kulturarrangement. NSF forventer at alle medlemmer og arbeidsgivere slutter lojalt opp om de anbefalingene som helsemyndighetene gir. Samtidig oppfordrer NSF nå myndighetene til å innføre ekstraordinære tiltak for å kompensere for de økonomiske tapene som rammer skuespillere spesielt hardt.

– Skuespillere som arbeider fast eller på åremål på institusjonsteatrene kan bli permittert, og vil i tilfelle motta dagpenger. Men det store flertallet av skuespillere arbeider på korte kontrakter, og har ikke noe sikkerhetsnett. Jeg håper regjeringen vil se spesielt på strakstiltak for å sikre denne gruppen, sier forbundsleder i NSF, Knut Alfsen.

Det finnes totalt 152 faste stillinger for skuespillere i Norge. Resten av Norsk Skuespillerforbunds 1200 yrkesaktive medlemmer arbeider i midlertidige tilsettingsforhold av ulik varighet.

Alfsen peker på ulike virkemidler for å sørge for at skuespillere ikke blir stående uten inntekt som følge av alle avlysningene. For eksempel en ekstraordinær dagpengeordning for næringsdrivende kunstnere som rammes av virus-avlysninger. Det kan også være en løsning å endre reglene for tilbakebetaling av tilskudd fra Norsk Kulturråd, slik at kunstnere ikke trenger å tilbakebetale tilskudd dersom forestillinger er avlyst som følge av koronasituasjonen.

– Det er en mager trøst at et kulturarrangement er utsatt slik at inntekten kan forventes å komme når faren er over. Våre medlemmer må betale husleie også mens krisen pågår.

– Det er også svært viktig at regjeringen vurderer kompensasjonsordninger som kan forhindre at kulturbedrifter som normalt har en sunn økonomi går konkurs som følge av virusutbruddet, sier Alfsen.

De siste 20 årene har det vokst fram nye arbeidsmuligheter for skuespillere. Det er for eksempel innenfor den kulturelle skolesekken, som vil stoppe opp når skoler stenges. Mange skuespillere jobber også som sykehusklovner, som er i en utsatt posisjon. Verken i den kulturelle skolesekken eller i sykehusklovnene er skuespillerne ansatt som lønnstakere. De er henvist til å fakturere gjennom sine enkeltpersonforetak, og følgelig får de ikke dagpenger når jobben faller bort.

Publisert: 12.03.2020
Tekst: Pressemelding NSF
Sist oppdatert: 24.06.2020
Foto: Lars Opstad

Andre saker

Bli med på årets 1. mai-markering!

Nå nærmer det seg 1. mai. Dette er en viktig kampdag hvor vi har muligheten til å vise hvor sterke vi er sammen, og det er en fin anledning til å møte gode kollegaer.

Veiledning for en god castingprosess

Gode råd for å sikre et godt samarbeid mellom skuespillere og castere, og bidra til ryddige og profesjonelle rekrutteringsprosesser i TV- og filmbransjen.

Signér oppropet; Slå ring om palestinske kunstnere

I samarbeid med Norske Dansekunstnere, kom Norsk Skuespillerforbund den 15.02.2024 med en uttalelse hvor vi solidarisk stilte oss bak kravet fra Palestinian Performing Arts Network og dets medlemsorganisasjoner, som krever umiddelbar løslatelse av urettmessig fengslede palestinske kunstnere.