The Freedom Theatre

SLÅ RING OM PALESTINSKE SCENEKUNSTNERE

Norsk Skuespillerforbund og Norske Dansekunstnere ønsker å uttrykke solidaritet med det palestinske folk og våre kollegaer og kunstneriske søsterorganisasjoner i Palestina, etter fire måneder med krig i Gaza og økende voldsbruk på Vestbredden. Vi er sterkt bekymret for at voldsbruken ikke har avtatt etter at den internasjonale domstolen i Haag innførte hastetiltak på Gazastripen.

Som kunstnerorganisasjoner er vi meget bekymret over situasjonen som våre palestinske kollegaer befinner seg i. Vi forventer at norske myndigheter gjør det de kan for å trygge deres livs- og arbeidsvilkår. Vi fordømmer på det sterkeste, bruken av administrativ forvaring og vilkårlig fengsling av palestinske kunstnere.

Scenekunstgruppen MOTforestillinger kom den 14. desember 2023 med en uttalelse om blant annet bruken av administrativ forvaring og vilkårlig fengsling, som har økt kraftig siden 7. oktober 2023. Administrativ forvaring er et strategisk verktøy Israel benytter for å fengsle palestinere som ikke har begått lovbrudd, men som staten ser seg best tjent med å fjerne fra det palestinske sivilsamfunnet. Særlig utsatt er studenter, journalister, menneskerettighetsaktivister, advokater, kunstnere og kulturarbeidere. Når viktige samfunnsbyggere blir fengslet, lammes utviklingen og arbeidet de var i gang med. Israel har blitt kritisert for bruken av administrativ forvaring fra både internasjonalt- og norsk hold, gjennom flere tiår. Det sitter nå over 3000 palestinere i administrativ forvaring, uten en rettskraftig dom. Over 200 av disse er barn. Dette er det høyeste antallet fengslede på flere tiår.

Palestinian Performing Arts Network og deres medlemsorganisasjoner kom den 6. januar 2024 med en uttalelse som setter søkelyset på fire av deres medlemmer som nå sitter i administrativ forvaring:

–   Bilal Al-Saadi, styreleder i the Freedom Theatre. Han har sittet fengslet i 1 år og 4 måneder.

–   Sharaf Abu Bakr, leder av Naqsh for Popular Art Troupe. Han har sittet fengslet i 1 år.

–   Muhammad Abu Sakha, koordinator ved the Palestinian Circus School. Han har vært fengslet i 7 måneder.

–   Mustafa Sheta, daglig leder ved the Freedom Theatre. Han ble arrestert sammen med kunstnerisk leder Ahmed Tobasi og den 17 år gamle teatermedarbeideren Jamal Abu Joas den 13. desember 2023. Tobasi og Joas ble senere løslatt, mens Sheta ble dømt til administrativ forvaring i 6 måneder.

Kunstnerne har ikke blitt anklaget for noen lovbrudd. De er alle svært viktige for lokalsamfunnene og avgjørende for videre kunstnerisk drift av deres respektive organisasjoner.

Vi står i solidaritet med våre kollegaer og kunstneriske søsterorganisasjoner i Palestina og stiller oss bak kravet fra Palestinian Performing Arts og dets medlemsorganisasjoner som krever umiddelbar løslatelse av de urettmessige fengslede kunstnerne. Videre forventer vi at norske myndigheter følger opp med et krav om at Israel avslutter sin systematiske bruk av administrativ forvaring.

Publisert: 16.02.2024
Tekst: Norsk Skuespillerforbund og Norske Dansekunstnere
Sist oppdatert: 10.04.2024
Foto: Vibeke Harper

Signér oppropet; Slå ring om palestinske kunstnere

I samarbeid med Norske Dansekunstnere, kom Norsk Skuespillerforbund den 15.02.2024 med en uttalelse hvor vi solidarisk stilte oss bak kravet fra Palestinian Performing Arts Network og dets medlemsorganisasjoner, som krever umiddelbar løslatelse av urettmessig fengslede palestinske kunstnere.