Rolf Gammlengs ærespris 2023

Rolf Gammlengs ærespris til utøvende kunstnere gis til profesjonelle musikere og scenekunstnere for fortjenstfull innsats ved grammofoninnspillinger og i sceniske konserter og forestillinger. Fondet ble opprettet ved Fond for utøvende kunstneres 25-årsjubileum i 1982. Prisen fikk navn etter mannen som fikk opprettet fondet, Musikerforbundets Rolf Gammleng. Årets prisutdeling ble avholdt på Café Engebret den 6. november.

Det ble til sammen delt ut elleve priser. Til stede fra Norsk Skuespillerforbund var forbundsleder Per Emil Grimstad. Vi gratulerer samtlige vinnere, og er svært stolte over å ha to av vinnerne som medlemmer i vårt forbund.

Veteranprisvinner Vivi Sunde

Skuespilleren har jobbet ved Teatret Vårt et helt yrkesliv, også i en lang periode som allmannaleder, da teatret var styrt på den måten. Senere har hun vært en uvurderlig kunstnerisk kraft i Molde, en som alltid stiller gode spørsmål med ønske om å utvikle seg og teaterkunsten. Hun er en allsidig, modig og intelligent skuespiller med et stort hjerte for teatret.

Kollegaer betegner henne som en utrolig engasjert, støttende og faglig sterk kollega – en som alltid har interessante tanker og innspill og som er en stor og positiv kraft i miljøet rundt teatret. Vivi har via sitt kunstneriske liv vært med å bygge opp regionteatret, og er fortsatt aktiv både der og som frilanser ute i feltet.

Kingsford Siayor

Vinneren av Gammlengprisen til skuespiller i 2023, ble født i 1984 i Ghana, og vokste opp i Tromsø. Han er utdannet ved Høgskolen i Nord-Trøndelag (tidligere HiNT) og har spilt ved mange teatre, som Trøndelag Teater, Nationaltheatret, Nordland Teater, Hordaland Teater og på turne med Riksteatret. I tillegg til dette har vinneren jobbet mye med film og TV de senere årene, med roller i Kampen om tilværelsen, Mammon 2, BMI, Heimebane, Zombie Lars, Ófærð (Innesperret 2), Seizure, Twin, Stjernestøv og Home for Christmas. Vi husker vinneren også som Ante i filmen Svidd neger fra 2003. Ved Trøndelag teater spilte han høsten 2019 Erlend i Kristin Lavransdatter.

De øvrige vinnerne er:

Veteranprisvinner Mari Boine

Veteranprisvinner Ingunn Rimestad

Kvelertak

Vegard Johnsen

Gabrielle

Helge Andreas Norbakken

Henriette Hamli Grønningen

Grete Pedersen

Thomas Gallatin

(https://www.ffuk.no/rolf-gammlengs-aerespris-2023.6629162-60435.html)

Publisert: 07.11.2023
Tekst: NSF
Sist oppdatert: 08.12.2023
Foto:

Andre saker

Veiledning for en god castingprosess

Gode råd for å sikre et godt samarbeid mellom skuespillere og castere, og bidra til ryddige og profesjonelle rekrutteringsprosesser i TV- og filmbransjen.

Det settes av midler til Oslo Nye Teater i revidert budsjett.

Fagforbundet Teater og Scene, NTL, Creo og Norsk Skuespillerforbund har i lang tid jobbet hardt for å sikre Oslo Nye Teaters framtid. Etter mye politisk arbeid fra vår side ble det i dag klart at byrådet setter av 30 millioner kroner til Oslo Nye Teater i revidert budsjett.   – Vi er lettet over at medlemmene våre […]