Retningslinjer for koronasikker produksjon

Sammen med en rekke andre organisasjoner på filmfeltet har Norsk Skuespillerforbund utarbeidet retningslinjer og en veileder for sikker gjennomføring av audiovisuelle produksjoner.

Virke Produsentforeningen, Dramatikerforbundet, Norsk Filmforbund, Norske Filmregissører og Norsk Skuespillerforbund har sammen utformet et sett overordnede retningslinjer og en veileder for utarbeidelse av smittevernplan for produksjoner.

I veilederen heter det at den bygger på Helsedirektoratets, Folkehelseinstituttes (helsemyndighetene), samt Arbeidstilsynets til enhver tid gjeldende anbefalinger og vil således være gjenstand for fortløpende oppdateringer.

Overordnede retningslinjer:

1. Produsenten skal tilrettelegge for at produksjonen gjennomføres i tråd med Helsemyndighetenes og Arbeidstilsynets til enhver tid gjeldende anbefalinger.

2. Produksjonsselskapet ansetter en egen smittevernansvarlig til å planlegge for, og overse, at de nærværende retningslinjene overholdes. Denne stillingen kommer i tillegg til HMS-ansvarlig. Unntak kan gjøres for mindre produksjoner, der HMSansvarlig forsvarlig kan ivareta denne funksjonen.

3. Overordnet risikovurdering og tiltaksplan skal gjøres i samarbeid mellom produsenten, smittevernansvarlig, produksjonens tillitsvalgte og eventuelt verneombud.

4. Spesifikke tiltak for den enkelte opptaksdag planlegges på forhånd av produsenten i fellesskap med fagsjefene, tillitsvalgte og smittevernansvarlig.

5. Produksjonsselskapet informerer alle involverte i produksjonen om hvilke overordnede smitteverntiltak som innføres, samt de spesifikke tiltak for hver enkelt opptaksdag.

6. I produksjonsplanleggingen må det etterstrebes et samsvar mellom størrelse på stab i forhold til location/studio som muliggjør etterlevelse av de til enhver tid gjeldende anbefalinger fra helsemyndighetene.

7. Ved arbeid på set, skal alle involverte sørge for å holde avstand fra andre i tråd med helsemyndighetenes til enhver tid gjeldende anbefalinger, og der det er nødvendig benytte beskyttende utstyr. Produsent er ansvarlig for at alt nødvendig beskyttelsesutstyr er tilgjengelig til enhver tid på set.

8. Produsenten informerer alle involverte at det praktiseres nulltoleranse for oppmøte på set med symptom på covid-19, eller dersom man har vært i nærkontakt med person(er) med påvist covid-19-smitte. Brudd på dette punkt kan medføre straffeforfølgelse i tråd med myndighetenes til enhver tid gjeldende bestemmelser. Ved første tegn på mulig covid-19-symptom, utløses hjemmekarantene for vedkommende, i tråd med helsemyndighetenes til enhver tid gjeldende anbefalinger. Brudd på dette kan medføre stans for hele produksjonen.

9. Involverte som tilhører en risikogruppe ved covid-19-smitte har selv ansvar for å opplyse smittevernansvarlig for produksjonen om dette. Produsenten vurderer i samråd med smittevernansvarlig (og evt. tillitsvalgt) om hvordan vedkommendes helse kan ivaretas forsvarlig på produksjonen. Nødvendige tiltak og eventuelle nødvendige endringer i jobbinstruks avtales mellom produsent og arbeidstaker/oppdragstaker.

10. Alle involverte ved produksjonen forplikter seg til å sette seg inn i Bransjerådets Veileder for covid-19-sikker gjennomføring av audiovisuelle produksjoner.

Publisert: 23.04.2020
Tekst: Mari Thune Husvik
Sist oppdatert: 22.02.2021
Foto: Chris Murray/Unsplash

Andre saker

Veiledning for en god castingprosess

Gode råd for å sikre et godt samarbeid mellom skuespillere og castere, og bidra til ryddige og profesjonelle rekrutteringsprosesser i TV- og filmbransjen.

Heddaprisen 2023

Søndag 18. juni ble Heddaprisene delt ut på Oslo Nye Teater. Vi gratulerer samtlige vinnere, og de nominerte.

Det settes av midler til Oslo Nye Teater i revidert budsjett.

Fagforbundet Teater og Scene, NTL, Creo og Norsk Skuespillerforbund har i lang tid jobbet hardt for å sikre Oslo Nye Teaters framtid. Etter mye politisk arbeid fra vår side ble det i dag klart at byrådet setter av 30 millioner kroner til Oslo Nye Teater i revidert budsjett.   – Vi er lettet over at medlemmene våre […]