
Oslo Nye Teater i dyp krise
Omstillingen ved Oslo Nye Teater er i full gang, men uten nødvendig økonomisk støtte kan en av hovedstadens viktigste kulturinstitusjoner stå i fare. Vi ber byrådet snu før konsekvensene blir irreversible.
Oslo Nye Teater har det siste året stått i omfattende nedskjæringer. En scene er lagt ned, ansatte har forsvunnet og teateret har operert under stadig mer krevende rammer.
I fjor ble det oppnevnt et nytt styre av byråd Anita Leirvik North, med spesialkompetanse nettopp for å håndtere en krevende omstilling. Likevel foreslår byrådet ytterligere kutt i budsjettet for 2026, som kommer på toppen av en allerede dramatisk omstilling og redusert drift.
– Vi frykter at det nye forslaget til kutt vil kreve ytterligere nedbemanning, sier skuespiller Sindre Postholm som er tillitsvalgt ved teateret. Etter enigheten i statsbudsjettet får Oslo Kommune tilført en betydelig sum ekstra midler fra staten. Det at kommunen likevel krever omstilling av Oslo Nye Teater viser at det ikke lenger er økonomiske grunner til kuttet i støtten, men fraværende politisk vilje til å satse på byens eget teater.
For tiden spiller Oslo Nye Teater for fulle hus med Snekker Andersen og Kristiania Magiske Tivolitheater. Sistnevnte vant Heddapris for årets barneforestilling i 2024.
De ansatte melder om økt usikkerhet, sykdom og en arbeidshverdag som har blitt svært belastende. I tillegg uttrykker flere frykt for at Oslo Nye Teater kan bli redusert til det ugjenkjennelige dersom kuttene fortsetter.
Omstilling krever tid – og ressurser
Forbundsleder Per Emil Grimstad i Norsk Skuespillerforbund understreker at enhver omstillingsprosess krever både tid og økonomisk innsats. Å komme på et bærekraftig driftsnivå kan ikke skje uten ressurser, og styret som har fått oppdraget, må få rom til å gjøre jobben grundig.
– Omstilling tar tid. Det må faktisk puttes inn penger for å gjøre det på en ryddig og ansvarlig måte, sier Per Emil. Han påpeker også at kampen om økt tilskudd allerede har vært tatt – og tapt – og at styrets søknad om ekstra midler til 2025 nettopp bygger på behovet for en trygg og realistisk overgang til et betraktelig lavere driftsnivå.
Grimstad er tydelig:
– Omstilling handler ikke om vilje, men realisme.
Situasjonen er kritisk
Oslo Nye Teater er en av få institusjoner med ansvar for både tradisjonelt scenekunstuttrykk, nyskaping og bred publikumsformidling i hovedstaden. Et vedvarende kutt i driftsmidler truer ikke bare arbeidsplasser, men også Oslos kulturmangfold.
– Dette handler om mer enn økonomi, sier Grimstad. Vi kan ikke akseptere at en av byens mest sentrale kulturinstitusjoner bygges ned bit for bit.
Nå må byrådet velge å ta ansvar
Med økte statlige inntekter har byrådet en reell mulighet til å sikre Oslo Nye Teaters framtid. Norsk Skuespillerforbund mener tiden for nøling er over.
– Oslo trenger et sterkt og levende teater. Å sikre at hovedstaden fortsatt skal ha sitt eget teater krever stabile, forutsigbare rammer – ikke nye runder med kutt, sier forbundslederen. Det nye styret er på plass, omstillingen er i gang, og ansatte står i prosessen med profesjonalitet og utholdenhet. Nå trengs politisk vilje til å gi teateret forutsetningene som kreves.
Vår klare oppfordring til byrådet er: Lytt til styret dere har håndplukket til å håndtere omstillingsprosessen og innvilg søknaden om kr 69 millioner for 2026!


