– Skuespillere som arbeider fast eller på åremål på institusjonsteatrene kan bli permittert, og vil i tilfelle motta dagpenger. Men det store flertallet av skuespillere arbeider på korte kontrakter, og har ikke noe sikkerhetsnett. Jeg håper regjeringen vil se spesielt på strakstiltak for å sikre denne gruppen, sier forbundsleder i NSF, Knut Alfsen.

Store konsekvenser for skuespillere

Norsk Skuespillerforbund (NSF) har stor forståelse for at teaterforestillinger og andre kulturarrangement avlyses for å redusere smittespredningen. Samtidig rammer dette skuespillere særlig hardt økonomisk. NSF oppfordrer nå regjeringen til å iverksette strakstiltak for næringsdrivende kunstnere.

Koronautbruddet skaper en dramatisk situasjon som krever strakstiltak. Blant annet avlyses nå svært mange kulturarrangement. NSF forventer at alle medlemmer og arbeidsgivere slutter lojalt opp om de anbefalingene som helsemyndighetene gir. Samtidig oppfordrer NSF nå myndighetene til å innføre ekstraordinære tiltak for å kompensere for de økonomiske tapene som rammer skuespillere spesielt hardt.

Det finnes totalt 152 faste stillinger for skuespillere i Norge. Resten av Norsk Skuespillerforbunds 1200 yrkesaktive medlemmer arbeider i midlertidige tilsettingsforhold av ulik varighet.

Alfsen peker på ulike virkemidler for å sørge for at skuespillere ikke blir stående uten inntekt som følge av alle avlysningene. For eksempel en ekstraordinær dagpengeordning for næringsdrivende kunstnere som rammes av virus-avlysninger. Det kan også være en løsning å endre reglene for tilbakebetaling av tilskudd fra Norsk Kulturråd, slik at kunstnere ikke trenger å tilbakebetale tilskudd dersom forestillinger er avlyst som følge av koronasituasjonen.

– Det er en mager trøst at et kulturarrangement er utsatt slik at inntekten kan forventes å komme når faren er over. Våre medlemmer må betale husleie også mens krisen pågår.

– Det er også svært viktig at regjeringen vurderer kompensasjonsordninger som kan forhindre at kulturbedrifter som normalt har en sunn økonomi går konkurs som følge av virusutbruddet, sier Alfsen.

De siste 20 årene har det vokst fram nye arbeidsmuligheter for skuespillere. Det er for eksempel innenfor den kulturelle skolesekken, som vil stoppe opp når skoler stenges. Mange skuespillere jobber også som sykehusklovner, som er i en utsatt posisjon. Verken i den kulturelle skolesekken eller i sykehusklovnene er skuespillerne ansatt som lønnstakere. De er henvist til å fakturere gjennom sine enkeltpersonforetak, og følgelig får de ikke dagpenger når jobben faller bort.

Kulturbudsjettet for 2020

Forslaget til neste års kulturbudsjett er klart. Her er vår oppsummering.

Kulturbudsjettet for 2020

Forslaget til neste års kulturbudsjett er klart. Her er vår oppsummering.

Viktig seier for rettighetshavere

EU-parlamentet har vedtatt nytt opphavsrettsdirektiv. Det er en viktig seier for rettighetshavere.

Kulturbudsjettet 2019

Trine Skei Grande har lagt frem sitt første budsjett som kulturminister. Her er Norsk Skuespillerforbunds oppsummering av budsjettforslaget.

Usanne påstander i Samtiden

I tidsskriftet Samtiden har Øystein Stene skrevet et essay med tittelen «Fra feminisme til aktivisme til populisme», hvor han fremsetter en rekke påstander om Norsk Skuespillerforbunds håndtering av varslingssaker, som vi ikke kjenner oss igjen i. En forkortet utgave av essayet er publisert i Aftenposten, hvor vi har fått anledning til kort å kommentere påstandene. Her er hele vår imøtegåelse av påstandene til Stene.

Velkommen til Trine!

Norge har fått ny kulturminister siden jul. Vi benytter denne anledningen til å gratulere Trine Skei Grande med ny jobb.

Ny kulturminister »

Kulturbudsjettet for 2018

Kulturbudsjettet for 2018 viderefører regjeringens kulturpolitikk, og inneholder ingen store overraskelser. Det satses på tiltak for å styrke kreativ næring, mens bevilgningene til faktisk kunstproduksjon står på stedet hvil.

Statsbudsjettet »

Dissensdom i Arbeidsretten

Norsk Skuespillerforbund møtte Det Norske Teatret og Arbeidsgiverforeningen Spekter i Arbeidsretten. I mai falt dommen – flertallet i Arbeidsretten ga ikke NSF medhold i påstanden om at Det Norske Teatret bryter tariffavtalen ved å spille på søndager som en fast ordning, men mindretallet ga NSF medhold i alle påstandspunkter.

Rettssak »

Resultatløse forhandlinger om betaling for skuespillerrettigheter

Skuespillerne har siden i fjor høst forhandlet med TV 2 om betaling for såkalte tredjepartsrettigheter. Fredag, minutter før forhandlingsfristen gikk ut, meldte TV 2 rettighetsorganisasjonen Norwaco, som forvalter disse rettighetene på vegne av skuespillerne, at de ikke så noen mulighet for å komme i mål innen fristens utløp.

Tredjepartsrettigheter »

Harde forhandlinger

Det har blitt sagt og skrevet mye i pressen de siste ukene om stridigheter rundt skuespilleres rettigheter og vederlag for medvirkning i TV-dramaproduksjoner.

Tredjepartsrettigheter »

Seksuell trakassering på jobben

- Alle har rett til å gå på jobb uten å være redd for å bli utsatt for ubehagelige seksuelle opplevelser, skriver forbundsleder Knut Alfsen.

Trakassering »

Overvekt av mannlige hovedkarakterer i norsk film

– Vi har lenge visst at det har vært en skjevfordeling mellom kjønnene når det gjelder de som står bak kameraet. Nå ser vi at det også gjelder skuespillere, sier Maria Bock, styrerepresentant i Norsk Skuespillerforbund.

Skjevfordeling »

Naivt om kvinneandelen i TV-drama

Forbundsleder Knut Alfsen kommenterer Gjermund Stenberg Eriksens innlegg om kvinneandelen i TV-drama.

Endring kommer ikke av seg selv

Nye tall viser at det krever konkrete tiltak og kontinuerlig oppmerksomhet å endre kjønnubalansen i norsk film.

tiltak for kjønnsbalanse i norsk film »

- En dynamisk og inspirerende kulturadministrator

Turid Birkeland har gått bort.

Turid Birkeland har gått bort »

Terror og kunst

Scenekunsten trengs i krisetider. Men vi som lever av våre frie ytringer, står foran nye, etiske dilemmaer, skriver forbundsleder Knut Alfsen etter terrorangrepene.

Kunst i krisetider »

Et evig unntak?

Frilansskuespillere - som har sin inntekt fra en kombinasjon av lønn, oppdragsinntekt i og utenfor næring, samt fra vederlag for opphavsretter – får mindre igjen fra velferdssystemet enn de fleste andre yrkesgrupper.

Et evig unntak? »

Vi opptrer samlet

Tre uker i ledervervet har gitt meg enda sterkere bevis på at forbundet virkelig trengs.

Vi opptrer samlet »

Pensjonsforhandlinger på stedet hvil

Forhandlinger om pensjoner for de ansatte i operaen, teatre og orkestre står på stedet hvil. Arbeidsgiverne ønsker å endre dagens ordning. Vi har vist ansvar og kommet med et tilbud. Nå er det opp til dem, mener Norsk Skuespillerforbunds forhandlingsutvalg.

Stillstand i pensjonsforhandlingene »

Godt grunnlag for ny kunstnerpolitikk

Utredningen om norsk kunstnerøkonomi kommer med mange og gode forslag til Widveys nye kunstnerpolitikk.

Kunstnerøkonomi »

Kunstnerøkonomi etter Kulturløftet

2015 er året vi får svar på hvorvidt Kulturløftet har bidratt til å heve kunstnernes økonomi. NSF er også involvert i flere spennende arrangementer for synliggjøring av skuespillere.

Godt 2015! »

Kulturbudsjett i stillstand

I dag ble den blå-blå regjeringens aller første kulturbudsjett offentliggjort.

Kulturbudsjett i stillstand »

Den store forhandlingshøsten

På tampen av en vidunderlig sommer står vi foran en viktig høst. Først og fremst er kulturlivet spent på den blå-blå regjeringens første ”egne” statsbudsjett, i tillegg står mange viktige forhandlinger for døren.

Viktig høst i møte »

Dårligere vern for arbeidstakerne, svekking av fagforeningene

I dag la arbeids- og sosialminister Robert Eriksson fram forslag til endringer i arbeidsmiljøloven.

Forslag til ny AML »

Markering av Arbeidernes dag

Norsk Skuespillerforbund stiller i år med egen fane i 1.mai-toget i Oslo. Les hvorfor, bli med!

1. mai-markering »

Vi trenger en visjonær filmpolitikk!

Norge er i ferd med å etablere seg som en internasjonal filmnasjon. Det politikerne foretar seg de neste årene kan fort bli avgjørende for om vi greier det.

filmbransjen anno 2014 »

Ti tips til forhandlinger

Når du skal forhandle om en kontrakt i film eller tv, er det lurt å vite hva du har krav på. Her er ti tips.

Kjenn dine rettigheter »

Kraftig kutt for filmstøtten, men stipendene sikret

Det viser seg at det nytter å stå sammen og protestere på politiske avgjørelser.

Politikerne lyttet »

Sprik mellom ord og handling

Det er vanskelig å se hvordan den nye regjeringens kulturbudsjett gjenspeiler deres uttalte ambisjoner om å prioritere innhold, bredde og det frie scenekunsfeltet.

kulturbudsjettet 2014 »

Takk Tajik, velkommen Widvey!

Stoltenberg II-regjeringen rakk å innfri sin ambisjon om at 1% av statsbudsjettet skal gå til kultur. Nå overtar Thorhild Widvey den politiske ledelsen av Kulturdepartementet, med tidligere kulturredaktør Knut Olav Åmås som statssekretær.

regjeringsskiftet og kulturen »

Kultur og klima

Valgkampen er i gang - og selv om NSF er en politisk uavhengig forening, har vi selvfølgelig våre kampsaker.

Kultur og klima »

Mangfold i maktposisjonene

Norsk virkelighet blir stadig mer mangfoldig. Det burde gjenspeiles i de viktige maktposisjonene i norsk kulturliv, skriver nestleder Knut Alfsen i en kommentar til Asta B. Lydersens innlegg i Aftenposten i dag.

Samhold gjør sterk!

Skuespillerforbundets styre har i dag godkjent et løsningsforslag fra dubbingstudioene, som betyr at boikotten av SDI Media og Dubberman avblåses etter bare fire arbeidsdager. En så rask løsning hadde vi aldri fått uten massiv oppslutning om aksjonen.

Nok er nok

Satsene for dubbingarbeid har stått stille siden 90-tallet. Nå setter vi foten ned for ytterligere kutt.

Oslo Nye Prosjektteater?

Kulturbyråden ønsker å gjøre Oslos eget teater om til et prosjektteater. Det er gode kunstneriske, økonomiske og juridiske argumenter for at teatret skal ha et ensemble, også med den nye driftsmodellen, mener NSFs ledelse.

Søndagsåpne teatre - til hvilken pris?

I diskusjonen om teatrets tilstand og utvikling blir skuespillernes arbeidsvilkår sjelden nevnt.

Søndagsåpne teatre »

Oslo Nye Teater skal bestå

I dag ble den nye eierstrategien for Oslo Nye Teater lagt frem av kulturbyråd Hallstein Bjercke. Kommunen vil sikre drift minst 50 år fram i tid, men ønsker en gradvis overgang til prosjektteatermodell.

Oslos viktigste teater

Byrådet skal innen 1. oktober legge fram en eierstrategi for Oslo Nye Teater AS. Oslo Kino as er som kjent allerede vedtatt solgt, fordi byrådet – med «kulturpartiet» Venstre i spissen – mener at det ikke er en kommunal oppgave å drive med kultur! Det kan derfor se mørkt ut for Oslo Nye Teater.

Hvor er Amanda?

Det lages for få filmer med kvinnelig hovedrolleinnhaver. Bare to nominasjoner i kategorien beste kvinnelige skuespiller i årets Amandanominasjoner er flaut for et land som regner seg som et av verdens mest likestilte.

Garantiinntekt blir stipend

18 kunstnerorganisasjoner, herunder NSF, har i lengre tid samarbeidet om felles innspill til Kulturdepartementet om endring av garantinntektsordningen (GI) for kunstnere.