«WILDERNESS»

Norsk Skuespillerforbund inngår avtale om visningsrettigheter for produksjonen «Wilderness» («Utmark») som skal vises på HBO.

Produksjonen «Wilderness» skal produseres av Paradox. Etter et lengre konstruktivt forhandlingsforløp, har Norsk Skuespillerforbund inngått avtale om produksjonen. Det er avtalt at produsenten skal følge gjeldende tariffavtale for spillefilm – bortsett fra spørsmålet om overdragelse av rettigheter.

Betalingen for overdragelse av rettigheter skjer etter avtalen til Norsk Skuespillerforbund i tre rater, hvor første rate faller ved seriens premiere. Norsk Skuespillerforbund fordeler heretter vederlaget til de medvirkende.

– Norsk Skuespillerforbund er fornøyde med at vi nå har kommet i mål etter et godt og konstruktiv forhandlingsforløp. Partene er enige om at avtalen om vederlag for rettigheter ikke skal brukes i – eller på annen måte påvirke – individuelle lønnsforhandlinger mellom skuespiller og produsent, sier forbundsleder Knut Alfsen.

Vi oppfordrer skuespillere til å ta kontakt med juridisk konsulent i NSF Brynhild M. Ystgaard på e-post brynhild(at)skuespillerforbund.no for gjennomgang av kontrakter og svar på eventuelle spørsmål.