Nasjonal dugnad mot netthat

Netthat har utviklet seg til å bli et demokratisk problem som preger stadig større deler av samfunnsdebatten. Nå har organisasjonslivet i Norge fått nok av å bli utsatt for trakassering, hat og trusler. Tirsdag 28. mai deltar Norsk Skuespillerforbund og over 35 organisasjoner på tidenes første Rusken på nett-aksjon for å få bukt med søpla i kommentarfeltene.

En undersøkelse fra Amnesty International viser at 1 av 10 nordmenn har blitt utsatt for trakassering på nett, mens tall fra Kommunenes Sentralorganisasjon viser at hele 15 prosent av norske lokalpolitikere trekker seg fra politikken på grunn av netthets. Nå mobiliserer for første gang store deler av norsk organisasjonsliv mot netthat. Organisasjonene som deltar i Rusken på nett jobber med alt fra miljø, bistand, menneskerettigheter, helse, religion, innvandring, arbeidsliv, teknologi og medier.

– Bredden i engasjementet bekrefter at netthat rammer alle sider av norsk offentlighet, men gir oss samtidig  grunn til å tro at vi kommer til å lykkes med å mobilisere for en åpen, ærlig og trygg samfunnsdebatt. Selv om netthatet tidvis oversvømmer kommentarfeltene, er det viktig å huske på at det store flertallet fortsatt oppfører seg ordentlig når de deltar i diskusjoner. Det håper vi å bevise ved å mobilisere flest mulig for å ta tilbake de gode diskusjonene med Rusken på nett,  sier Preben Carlsen, styreleder i No hate og initiativtaker til Rusken på nett.

Vil du delta i Rusken på nett-aksjonen? Meld deg på her

Aksepterer ikke å bli utsatt for hatefulle meldinger og trusler

Til tross for stor variasjon i virkeområder har deltakerne én ting til felles; de har opplevd konsekvensene av netthat på kroppen. Bare den siste tiden har flere scenekunstnere vært utsatt for hets i sosiale medier.

– Vi vet at det er mange som har meninger om kunstnere og den offentlige støtten noen av dem mottar, og vi setter pris på intense diskusjoner og tunge motargumenter, men vi kan ikke akseptere at våre medlemmer blir møtt med hatefulle meldinger, sjikane og trusler når de uttaler seg om en sak de brenner for, eller når de utøver kunsten sin. Nå slår vi et slag for å ta tilbake de gode diskusjonene og ser frem til å delta i Rusken på nett-aksjonen, sier Knut Alfsen, forbundsleder i Norsk Skuespillerforbund.

Presenterer nye løsninger mot netthat

I anledning Rusken på nett vil No hate, som er Norges eneste organisasjon som jobber fulltid med å bekjempe netthat, tilgjengeliggjøre flere løsninger som skal bekjempe netthat. I første omgang blir det et netthatfilter, som skal minne folk på konsekvensene av hatefulle ytringer før de deler dem, en ressursside for alle som har blitt utsatt for netthat og en Nettravn-ordning som skal bidra til å trygge ditt digitale nærmiljø i samarbeid med skoler og foreldregrupper.

– Mobilisering og engasjement er avgjørende for å opprettholde en god samfunnsdebatt, men netthat er et så sammensatt problem at vi må ta i bruk flere virkemidler for å bekjempe både årsaker, omfanget og konsekvensene av det, sier Preben Carlsen.

Rusken på nett – en vårrengjøring i kommentarfeltene

Målet med Rusken på nett-aksjonen er å øke kunnskap, bygge holdninger og mobilisere flest mulig i kampen mot netthat. Rusken på nett skal gjennomføres 28. mai hvert år og blir en årlig vårrengjøring av søpla i kommentarfeltene. Ved å mobilisere flest mulig til å delta i Rusken på nett skal det være trygt å si fra i møtet med de som utøver netthat, fordi alle kan være trygge på at de alltid har noen andre i ryggen så lenge Rusken på nett-aksjonen pågår.

Foreløpig har rundt 35 ulike organisasjoner takket ja til å delta på Rusken på nett-aksjonen: No hate, Amnesty International, Redd Barna, WWF, Røde Kors, Kripos, Frelsesarmeen, Bellona, NHO, Den norske kirke, Muslimsk dialognettverk, Naturvernforbundet, Spiseforstyrelsesforeningen, Stopp Hatprat, Mental Helse Ungdom, Norske kvinners sanitetsforening, Norsk Skuespillerforbund, Schibsted, Norges institusjon for menneskerettigheter, Telia, Elkjøp, Kavlifondet, Elvebakken videregående skole, Splay One, DiMe - Diskrimineringshjelpen og Meglingsbenken, Samarbeidsrådet for tros og livssynssamfunn, Telenor, Human Etisk Forbund og Kommunenes Sentralorganisasjon.

Vil du delta i Rusken på nett-aksjonen?

Som privatperson kan du melde deg på Rusken på nett-eventet på Facebook. Her får du løpende informasjon om hva som skjer fremover og tilgang til innhold som gjør det enkelt for deg å bidra i aksjonen: https://www.facebook.com/events/2276185755772800/

Jobber du i en organisasjon som vil delta på Rusken på nett? Send en e-post til preben(at)nohate.no, så tar de kontakt med mer informasjon i løpet av kort tid.