Nye æresmedlemmer

Norsk Skuespillerforbund utnevner Kari-Ann Grønsund, Hallbjørn Rønning og Morten Røhrt til æresmedlemmer.

De tre ble hedret under Frilansprisen på Caféteatret 13. juni, som arrangeres av Norsk Skuespillersenter i samarbeid med Norsk Skuespillerforbund og Nordic Black Theatre. Kari-Ann Grønsund, Hallbjørn Rønning og Morten Røhrts søsken, som var til stede på vegne av deres avdøde bror, ble møtt med stor jubel og applaus fra salen.

– Det er en stor glede å kunne utnevne Kari-Ann Grønsund, Hallbjørn Rønning og Morten Røhrt til æresmedlemmer, sier Knut Alfsen, forbundsleder i Norsk Skuespillerforbund.

Norsk Skuespillerforbunds æresmedlemskap ble innstiftet 1900 og kan ifølge forbundets vedtekter tildeles «personer som har hatt spesiell betydning for forbundet, scenekunsten eller skuespilldiktningen». Det er generalforsamlingen i Norsk Skuespillerforbund som utnevner æresmedlemmene.

– De tre skuespillerne har gjort mange, allsidige og betydelige rolletolkninger i en årrekke, de beskrives av sine kolleger som gode lagspillere og de har betydd svært mye for sitt publikum. Derfor ønsker Norsk Skuespillerforbund å hedre de tre ved å utnevne dem til æresmedlemmer, sier Knut Alfsen.

Kari-Ann Grønsund

Kari-Ann Grønsund er utdannet ved Statens teaterhøgskole og startet sin skuespillerkarriere ved Oslo Nye Teater tidlig på syttitallet. Siden den gang har hun spilt en rekke roller ved Oslo Nye Teater og medvirket i forestillinger ved Trøndelag Teater og Den Nationale Scene. Noen av disse er Janne i Rocky Horror Show, Wendy i Peter Pan, Sarah i Guys and Dolls, Yente i Spellemann på taket, Mor Åse i Peer Gynt og Olga i Den glade enke. For tiden er Kari-Ann Grønsund aktuell med monologforestillingen Kari-Ann – Ærlig fortalt.

Mange kjenner Kari-Ann Grønsund som Lilly i Lillys butikk, Gudrun i Olsenbanden jr.-filmene og stemmen til Solan Gundersen i de tre Flåklypa-filmene Solan og Ludvig – Jul i Flåklypa, Solan og Ludvig: Herfra til Flåklypa og Månelyst i Flåklypa. Grønsund har også medvirket i serier og filmer som Kodenavn Hunter, Seks som oss, Hjem, Julenatt i Blåfjell og Meglerne.

Hun mottok Aud Schønemann-prisen i 2015.

Kari-Ann Grønsund har innehatt verv i Norsk Skuespillerforbund. Hun har i mange år vært lokal tillitsvalgt ved Oslo Nye Teater, og hun har sittet i Norsk Skuespillerforbunds valgkomité i seks år.

Les mer om Kari-Ann Grønsund på sceneweb.no

Hallbjørn Rønning

Hallbjørn Rønning er utdannet skuespiller fra Rogaland Teaters elevskole. I 1975 ble han ansatt ved Trøndelag Teater, og med unntak av noen få års opphold, har han vært ved teatret siden. Der debuterte han i Kjøpmannen i Venedig, i rollen som Bassanio. Rønning har vært en mye brukt skuespiller, og han har medvirket i en lang rekke produksjoner ved Trøndelag Teater – han har spilt Francis i Forever plaid, Ola Botn i Bønder i solnedgang, Gamle Hamlet i Hamlet, grosserer Werle i Vildanden og Knut Brovik i Byggmester Solness, for å trekke fram noen eksempler. Han hadde det kunstneriske ansvaret for suksessforestillingen Cohen ganger ti, en teaterkonsert basert på Leonard Cohens musikk, der han selv spilte og sang.

Rønning har lest inn mer enn 100 lydboktitler, og i 2002 mottok han Lydbokinnleserprisen av Norges Blindeforbund for sitt stemmearbeid. Han gir også liv til stemmen som annonserer holdeplassene til AtBs busser i Trondheim.

Hallbjørn Rønning har sittet som vararepresentant til styret i Norsk Skuespillerforbund fra 2011 fram til 2017.

Les mer om Hallbjørn Rønning på sceneweb.no

Morten Røhrt

(09.11.54 – 31.03.19)

Morten Røhrt var utdannet ved Statens teaterhøgskole. Etter at han ble uteksaminert fra skolen, jobbet han ved mange av landets teatre, som Det Norske Teatret, Rogaland Teater, Nationaltheatret, Den Nationale Scene, Teater Manu, Nordland Teater og Riksteatret. Han ble ansatt ved Oslo Nye Teater i 1992, hvor han var frem til han døde brått 31. mars 2019. Ved teatret tolket han roller som Dr. Einstein i Arsenikk og gamle kniplinger, Aleksej Fjodorovitsj Karamasov i Brødrene Karamasov, fortelleren i Karius og Baktus, Skrukke i Jul i Blåfjell, Béralde i Hypokonderen og Ernest Ludwig i Cabaret, for å nevne noen. Han var i gang med å sette opp igjen Deilige gamle teater, en vandreteaterforestilling i Centralteatrets kriker og kroker der Røhrt fortalte historier og anekdoter fra et langt teaterliv.

Røhrt medvirket også i tv-serier, og for tv-seerne er han kanskje best kjent fra rollen som vaktmester Cato Halvorsen i Hotel Cæsar, men han har også spilt i Jul på Månetoppen og Fortuna.

Morten Røhrt la stemme på radioreklamer, dubbet animasjonsfilmer og leste inn lydbøker. Morten Røhrt var en mye brukt kursholder – blant annet i stemmeskuespill – og han har også undervist ved Teaterhøgskolen.

Les mer om Morten Røhrt på sceneweb.no