Linda Tørklep, Liv Aakvik og Kari Onstad Winge er Norsk Skuespillerforbunds nye æresmedlemmer. F.v. : Knut Alfsen, forbundsleder Norsk Skuespillerforbund, Linda Tørklep, Stein Winge, som mottok utmerkelsen på vegne av Kari Onstad Winge, Liv Aakvik og Anne E. Kokkinn, nestleder i Norsk Skuespillerforbund. (Foto: Thor Lønning Aarrestad)

Nye æresmedlemmer i Norsk Skuespillerforbund

Norsk Skuespillerforbunds generalforsamling utnevner hvert år nye æresmedlemmer. I år går den høythengende utmerkelsen til de tre skuespillerne Kari Onstad Winge, Linda Tørklep og Liv Aakvik.

– Det er med stor glede og stolthet vi innlemmer de tre skuespillerne i vårt galleri av æresmedlemmer, sier Knut Alfsen, forbundsleder i Norsk Skuespillerforbund.

Norsk Skuespillerforbunds æresmedlemskap ble innstiftet allerede i året 1900. Ifølge forbundets vedtekter kan æresmedlemskapet tildeles «personer som har hatt spesiell betydning for forbundet, scenekunsten eller skuespilldiktningen».

–  De tre har utvilsomt satt dype spor etter seg i norsk scenekunst, film og tv. De har betydd svært mye for sine medspillere og publikum, og vi ønsker derfor å hedre dem med æresmedlemskap i Norsk Skuespillerforbund, sier Knut Alfsen.

Selve utdelingen av utmerkelsen fant sted på Theatercafeen tirsdag 15. september, der Norsk Skuespillerforbund hadde invitert de nye æresmedlemmene og deres nærmeste til hyggelig lunsj. Familien til Kari Onstad Winge tok imot utmerkelsen på vegne av henne.

Foto: Kirsten Vikesland Mæhle

Kari Onstad Winge

(24.02.1941 – 24.03.2020)

Foto: Signe Fuglesteg Luksengard

Kari Onstad Winge blir æresmedlem av Norsk Skuespillerforbund posthumt, da hun brått døde 24. mars i år. Hun var utdannet på teaterhøyskolen, og ansatt i operakoret før hun debuterte som skuespiller på Trøndelag Teater i 1968. Hun har vært tilknyttet Den Nationale Scene og Nationaltheatret, Radioteatret og Fjernsynsteatret, og arbeidet mange år frilans, også innen det frie scenekunstfeltet.

Mange ville deltatt i begravelsen, også Norsk Skuespillerforbund skulle gjerne deltatt med minneord, men på grunn av koronasituasjonen fikk bare de nærmeste være til stede. Desto flere har lagt vakre minneord ut på sosiale medier. Det er åpenbart hun har hatt en betydningsfull teater- og filmkarriere som har satt dype spor i mange. Som menneske har hun også satt dype spor, som hos de mange studentene hun har hatt opp gjennom årene på NISS (Nordisk institutt for scene og studio), hvor hun lenge var hovedlærer på skuespillerlinjen.

Det som særlig trekkes fram om henne som menneske er hvor levende hun var, et varmt menneske med lidenskap, galskap, energi, overskudd, og som utøvet yrket gjennom hardt og disiplinert arbeid og dypt alvor. Mange nevner hvor inderlig gjerne de ville danse videre med Kari. Hun var gift med Stein Winge, og de har tre barn, hvorav den ene også er medlem i Norsk Skuespillerforbund.

Linda Tørklep

Foto: Thor Lønning Aarrestad

Linda Tørklep er en veteran med lang fartstid, og hun har bokstavelig talt fartet: Hun har vært 44 og 1/2 år på turné med Riksteatret! – Det er nesten som å være verdensmester i turné, som en kollega bemerker. Og hun er den skuespilleren som har reist flest år på turné med Riksteatret. Like lenge som hun har vært på turné har hun vært medlem av Norsk Skuespillerforbund.

Så vidt vi har greid å telle har hun spilt nærmere 70 roller. Kolleger sier hun har vært en solid skuespiller på dette spesielle omreisende teatret, hvor hun har bidratt til den glede som er spredt. Det som særlig trekkes fram er hennes humor, disiplin og den proffe innstillingen hun har hatt til yrket, og forståelse for at det ikke er nødvendig å spille hovedrollen, men hvordan de beste klokt bidrar til det repertoaret teatret har gitt.

Tidlig i karrieren hadde hun også flere roller på Det Norske Teatret. Mange vil også huske henne i rollen som «tante Bassa» i Kaptein Sabeltann-filmene på 1990-tallet. Hun var også Riksteatrets gave til Kongeparet da de fylte 80, som et av tanntrollene i forestillingen Karius og Baktus som til stor glede ble spilt for de kongelige og publikum på Oscarshall.

Liv Aakvik

Foto: Thor Lønning Aarrestad

Liv Aakvik var med i legendariske Tramteatret 1976–1986. Tramteatret laget politisk teater, i revyform, med stor vekt på musikk. Sjangeren ble hetende musikkrevy. De produserte åtte musikkrevyer i løpet av de ti årene de eksisterte. Tramteatret skapte også legendariske TV-serier hvor hun spilte Frida Frosk i Pelle Parafins Bøljeband. Tramteatret presenterte seg slik: «Vi tar utgangspunkt i at Norge er et klassesamfunn, og vi vil bruke teatret på den undertrykte klassens side. Vi tror at politisk teater kan være med på å skape diskusjon og kritikk og kanskje spore til politisk handling. Vi er for et sosialistisk Norge, mot all imperialisme og vi arbeider for et folkelig og progressivt teater med utgangspunkt i samarbeid med de mennesker og miljøer vi forsøker å skildre.» Det var lite støtteordninger da Tramteatret startet opp, og de var med på å kjempe for: «…å skape en bred opinion for skikkelige støtteordninger til alle frie teatergrupper.»

Senere startet Liv Aakvik A/S Dameteater & Søn sammen med Kine Hellebust og Anne Nyutstumo. Her var hun både skuespiller og skrev manus til alle Dameteatrets forestillinger. Hun har også skrevet for NRK Radioteatret, og lest inn en stor mengde lydbøker. De senere årene har hun arbeidet videre i teatergruppa Frie Radikale med Kine Hellebust, Anders Rogg og Terje Nordby. Hun har også spilt i forestillingen Kalenderpikene, både på Den Nationale Scene og Oslo Nye Teater. Det meste av hennes kunstnerkarriere har vært i det frie scenekunstfeltet, i kompanier som ble formende for alle som kom etter.

Publisert: 15.09.2020
Tekst: Pressemelding Norsk Skuespillerforbund
Sist oppdatert: 15.09.2020
Foto: Signe Fuglesteg Luksengard, Thor Lønning Aarrestad, Kirsten Vikesland Mæhle