Ny juridisk rådgiver i Norsk Skuespillerforbund

Eirin Aavik er tilsatt som juridisk rådgiver i Norsk Skuespillerforbund. Her kan du bli bedre kjent med henne.

 

Etter en utlysnings- og tilsettingrunde tidligere i år med mange godt kvalifiserte kandidater, falt valget på Eirin Aavik. Hun begynte i jobben rett før sommerferien, og har funnet seg godt til rette i sin nye arbeidshverdag som juridisk rådgiver.

– Hvordan synes du jobben har vært så langt?

– Korona gjør jobbhverdagen litt annerledes, både gjennom sakene vi mottar og at mange på kontoret jobber endel hjemmefra. Det har likevel vært veldig gøy, selv om det er mye nytt å sette seg inn i!

Erfaring fra filmbransjen

Eirin har en mastergrad i rettsvitenskap fra Universitet i Bergen. Om bakgrunnen sin kan hun fortelle at hun gjennom studietiden i Bergen engasjerte seg i studentorganisasjoner som arrangerte politiske og kulturelle debatter, og hun har alltid vært samfunnsinteressert. Hun er i tillegg veldig glad i å reise, og har bodd i både USA, Kina, Romania og i Ungarn.

Siden endt utdannelse har Eirin jobbet som jurist i Norsk filmforbund og opparbeidet seg erfaring fra film- og TV-bransjen i en arbeidstakerorganisasjon. Hun kan med glimt i øyet fortelle at hun er engasjert i film og tv også på det personlige planet:

– Jeg er (dessverre) en stor TV-slave, og det er derfor ekstra gøy å få jobbe med problemstillinger innenfor dette feltet.

– Hva var motivasjonen din for å søke stillingen som juridisk rådgiver i NSF?

– De fleste juristjobber kan fort bli litt tørre og kjedelige. Jeg ønsket istedenfor å jobbe i en kreativ bransje med inspirerende mennesker rundt meg, ved å jobbe for et formål jeg tror på og er engasjert i. Fagforeningsarbeid er kjempeviktig, og det å få muligheten til å jobbe for en god sak hver dag er veldig inspirerende!

– Hva opplever du som det morsomste med jobben?

– Det morsomste med jobben er å få et innblikk i hvilke serier og filmer som skal produseres, og hvilke teaterforestillinger som skal settes opp gjennom året. Spesielt for meg som er så glad i å se på TV er det veldig gøy å få inn kontrakter på TV-serier jeg følger med på og som jeg gleder meg til oppfølgeren på. Det er i tillegg veldig gøy når vi får gjennomslag, og når vi bidrar med å bedre arbeidsvilkårene for medlemmene våre.

Styrker forbundets kompetanse og kapasitet

NSF mottar mange henvendelser som har med ansettelsesforhold å gjøre fra medlemmer. Å hjelpe medlemmer med kontrakter, tariffavtaler og andre spørsmål om tilsetting, arbeidsvilkår og opphavsrett, er noen av oppgavene til Eirin og de andre juristene på kontoret.

– Ved å ansette Eirin har vi styrket forbundets kompetanse og kapasitet når det gjelder juridiske spørsmål, sier Knut Alfsen, forbundsleder i Norsk Skuespillerforbund.

– Hun har på kort tid satt seg inn i vårt avtaleverk, slik at hun nå er i full gang med å gi råd til medlemmer som skal inngå nye tilsettingskontrakter. Medlemmene kommer til å merke at de får gode råd raskere, og vi som jobber på kontoret kan glede oss over å ha fått en dyktig og hyggelig ny kollega, sier han.

Eirin fremhever at det å gjøre skuespillernes arbeidshverdag bedre, er en viktig oppgave for Norsk Skuespillerforbund.

– Ikke bare arbeider vi politisk for å bedre forholdene for skuespillere, men vi hjelper også hver og en som tar kontakt med å gjøre deres arbeidshverdag sikrere og bedre. Spesielt nå under korona har det vært spesielt viktig å ha noen i ryggen, da vi ser flere og flere kontrakter som dukker opp med urimelige arbeidsvilkår. Jeg tror vi kan gjøre en forskjell, og jo flere medlemmer vi har, jo sterkere blir vi, avslutter Eirin.

 

Slik kommer du i kontakt med Eirin:

E-post: eirin@skuespillerforbund.no

Mobil: 984 11 310

 

Publisert: 18.09.2020
Tekst: Mari Thune Husvik
Sist oppdatert: 18.09.2020
Foto: Lars Opstad

Andre saker

Trenger du noen å prate med?

Norsk Skuespillerforbund har inngått et samarbeid med NION for å kunne tilby medlemmer et lavterskeltilbud for å styrke psykisk helse.

Skadebegrensning – ikke almisser

Sylvi Listhaug mener støtteordningene til kulturlivet i forbindelse med pandemien er urettferdige, men hvem har sagt at slik støtte skal fordeles etter et rettferdighetsprinsipp?