Ny juridisk rådgiver i Norsk Skuespillerforbund

Kristine Sollid Olthuis er ansatt som juridisk rådgiver i administrasjonen. Hun begynte i jobben 4. januar og har teatersektoren som sitt ansvarsområde. Bli bedre kjent med Kristine her.

Kristine har en mastergrad i rettsvitenskap fra Universitetet i Oslo og har jobbet i Juristforbundet og i Jussbuss med arbeidsrett. Nå er hun klar for å hjelpe medlemmene i Norsk Skuespillerforbund.

– Jeg gleder meg til å jobbe for å sikre gode arbeidsvilkår for skuespillere. Mitt inntrykk er at skuespillere flest virkelig elsker jobben sin, men man må likevel betale regninger og man trenger fritid for å ta vare på familie og venner, sier Kristine.

God oversikt over feltet

I ukene Kristine har jobbet i Norsk Skuespillerforbund, har det meste av arbeidet foregått hjemmefra på grunn av koronasituasjonen. Hun har likevel rukket å få god oversikt over feltet.

– Kristine har i løpet av de få ukene hun har arbeidet for NSF allerede vist at hun innfrir de høye forventningene vi fikk til henne i ansettelsesprosessen. Hun setter seg raskt inn i komplekse spørsmål og er hyggelig å samarbeide med, sier Knut Alfsen, forbundsleder i Norsk Skuespillerforbund.

– Så langt har jeg lært mye, og det har vært veldig spennende. Kulturfeltet er sammensatt og skuespillere har mange ulike arbeidshverdager. Det er interessant å få et innblikk i problemstillingene skuespilleren møter og å kunne bistå med veiledning i juss og avtaler, sier Kristine.

Viktig med veiledning av medlemmer

– Jeg mener NSFs viktigste oppgave er å jobbe for gode arbeidsvilkår for skuespillere. Forbundet må fremme skuespillerens interesser politisk, vi må jobbe for godt samarbeid og gode avtaler med arbeidsgiverne og vi må gi veiledning til enkeltmedlemmer slik at de i størst mulig grad kan sikre sine interesser, sier hun.

Kristine Sollid Olthuis, Eirin Aavik og generalsekretær Anders Bredmose utgjør juridisk avdeling i administrasjonen i Norsk Skuespillerforbund. Jobben som juridisk rådgiver består i å veilede medlemmer i arbeidslivsrelaterte spørsmål, om tariffavtaler, kontrakter, arbeidstid og andre ting medlemmene lurer på. Eirin har ansvaret for filmområdet, og Kristine skal jobbe med teatersektoren. Kontakten med medlemmene er noe hun setter pris på:

– Det morsomste med jobben er å få snakke med så utrolig mange forskjellige mennesker. Ingen dager er like, men en fellesnevner er at jeg får snakke med hyggelige medlemmer med gode spørsmål, avslutter Kristine.

Slik kommer du i kontakt med Kristine:

E-post: kristine@skuespillerforbund.no

Publisert: 26.01.2022