Ny daglig leder i Norsk skuespillerforbund

Nina Tveit startet i jobben som ny daglig leder i Norsk skuespillerforbund, mandag 2. januar. Ønsker du å bli litt bedre kjent med henne, og ikke har rukket å lese siste utgave av vårt medlemsblad Stikkordet, har vi klippet ut et lite utdrag her.

Hvilken jobb kommer du fra?

Jeg kommer fra jobben som daglig leder i Bjørndal Frivilligsentral, hvor jeg i 13 år har hatt gleden av å jobbe med utvikling av eget nærmiljø. Sammen med en fantastisk gjeng av frivillige og samarbeidspartnere har vi fått det lokale aktivitetsnivået til å blomstre. Prosjektene har rommet alt fra sosiale arrangementer som sommerfestivaler og konserter, til dialogmøter med politikere, etablering av et nytt aktivitetshus og gjennomføring av et mangfold av prosjekter for å styrke ungdomsengasjementet. Jeg har også hatt gleden av bygge opp gode samarbeidsnettverk for daglig ledere innen Frivilligsentralene, både i Oslo og nasjonalt. Møteplasser med deling av kunnskap, erfaringer og gode ideer har vært fantastisk lærerikt og berikende.

Kan du fortelle om din bakgrunn?

Jeg har jobbet bredt innen frivillighetsfeltet, men hatt en forkjærlighet for alt som rører seg innen kunst- og kultursektoren. Kunstinteressen førte meg gjennom en mastergrad i «Kunsthistorie, arkeologi og konservering» og til, at jeg var så heldig, å jobbe for BONO (Billedkunst Opphavsrett i Norge) i noen år. I senere tid har jeg også tatt videreutdanning innen prosjektledelse på BI. Dette gav meg trygghet til å påta meg ansvar for større prosjekter.

Hvorfor ønsker du å jobbe for skuespillere?

Å få muligheten til å jobbe med en kreativ gjeng skuespillere som byr på seg selv hver dag, og som gir folk i hele Norge utrolige opplevelser, blir kjempegøy. Dette er virkelig en kunstnergruppe som fortjener en dyktig interesseorganisasjon, og som kjemper for at de skal ha et godt arbeidsmiljø, konkurransedyktig lønn og god beskyttelse av deres kunstneriske bidrag.

Publisert: 13.01.2023
Tekst: Andrea Therese Fostervold og Helle Løkken Gilje
Sist oppdatert: 13.01.2023
Foto: Privat

I samarbeid med norske dansekunstnere, kom Norsk Skuespiller forbund den 15.02.2024 med en uttalelse hvor vi solidarisk stilte oss bak kravet fra Palestinian Performing Arts Network og dets medlemsorganisasjoner, som krever umiddelbar løslatelse av urettmessig fengslede palestinske kunstnere.

Fond for frilansere

Neste frist for å søke støtte fra Fond for frilansere er 1. april. Norsk Skuespillerforbunds Fond for frilansere gir støtte til forprosjekt og teaterproduksjoner av og med frilansmedlemmer i forbundet.

SLÅ RING OM PALESTINSKE SCENEKUNSTNERE

Norsk Skuespillerforbund og Norske Dansekunstnere ønsker å uttrykke solidaritet med det palestinske folk og våre kollegaer og kunstneriske søsterorganisasjoner i Palestina, etter fire måneder med krig i Gaza og økende voldsbruk på Vestbredden. Vi er sterkt bekymret for at voldsbruken ikke har avtatt etter at den internasjonale domstolen i Haag innførte hastetiltak på Gazastripen. Som […]

Alternativ kunstnermelding

Torsdag 18.01.2024 la en samlet gruppe kunstnerorganisasjoner frem en alternativ kunstnermelding. Denne kommer som et svar på stortingsmeldingen «Kunstnarkår» Meld. St. 22 (2022–2023), som ble utgitt høsten 2023.

Gratulerer med dagen!

Den internasjonale kvinnedagen 8. mars, er dagen vi møtes i tog og bak paroler, for sammen å markere vår støtte for kvinners kampsaker og rettigheter. I år fokuserer mange av parolene på vold. Hele 23% av norske kvinner sier at de har blitt voldtatt minst en gang i løpet av livet, det kommer frem i […]

God morgen skuespillere!

Torsdag 7. mars kl. 09.00 – 10.00 er det duket for en ny God morgen skuespillere! Skattemeldingen skal leveres inn, derfor får du denne gangen tips og hjelp til hvordan det kan gjøres.