Norsk Skuespillerforbund inngår avtale med Netflix

Norsk Skuespillerforbund og Netflix er glade for å kunne dele nyheten om at partene gjennom godt samarbeid har kommet frem til en rammeavtale. Dette er første gang Norsk Skuespillerforbund inngår en rammeavtale med en strømmeplattform.

Netflix og Norsk Skuespillerforbund har gjennom prosessen opparbeidet en god relasjon basert på gjensidig tillit, respekt og forståelse for den kreative bransjen. Rammeavtalen markerer et skifte ved å anerkjenne kunstneriske bidrag gjennom en suksessbasert modell i tillegg til en garantert kompensasjon for selve publiseringen. Begge er enige om at dette er et viktig steg i målet om å sikre rimelig og rettferdig kompensasjon, og å knytte Netflix tettere til den kreative bransjen i Norge og med deres norske produksjonspartnere.

– Vi er veldig fornøyde med at vi har blitt enige med Netflix om en rammeavtale. Dette er nybrottsarbeid. Gjennom det omfattende arbeidet begge parter har nedlagt, har vi opparbeidet en gjensidig forståelse og tillit, og vi ser fram til å fortsette samarbeidet og videreutvikle avtalen ettersom vi får flere praktiske erfaringer, sier Knut Alfsen, forbundsleder i Norsk Skuespillerforbund.

– Vi er begeistret over å ta del i dette historiske partnerskapet med Norsk Skuespillerforbund. Det vil gi stabilitet til det norske, kreative økosystemet, og sikre at våre utøvende kunstnere mottar den rettferdige og korrekte betalingen som de har rett på, sier Rachel C. Schumacher, seniorrådgiver, internasjonale arbeidsforhold i Netflix.

Om rammeavtalen

Rammeavtalen gjelder norske originalproduksjoner til Netflix, og innebærer at det utbetales en førstegangsgodtgjørelse ved publisering på Netflix sin plattform, og deretter som en kompensasjon basert på hvor mange som har strømmet produksjonen.

Når et visst nivå for antall fullførte strømminger av en produksjon er nådd, betales det ut et beløp spesifisert i avtalen. Det er ingen grense for hvor mange ganger dette nivået kan nås, og hvert trinn kvalifiserer for ytterligere suksessbasert kompensasjon. Avtalen sikrer videre en «pro rata»-betaling selv når antall fullførte strømminger ikke når dette nivået. På den måten sikres det en kompensasjon utover utbetalingen innledningsvis. I tillegg betales det royalty for videresalg av produksjonen, altså inntekter av utnyttelse av produksjonen utenfor Netflix sin plattform.

Øvrige bestemmelser om arbeidsforholdet følger tariffavtalen mellom Virke Produsentforeningen og Norsk Skuespillerforbund.

Utbetaling av vederlag

Rettighetsvederlag til medlemmer av Norsk Skuespillerforbund utbetales av administrasjonen i NSF. Det gjelder også ikke-medlemmer som i sine individuelle kontrakter med produsenten har akseptert å få rettighetene sine klarert etter avtalen.

Skal du være med i en Netflix-produksjon?

Vi anbefaler at du sender kontrakten din til oss på e-post for gjennomgang før signering.

Publisert: 02.02.2021
Tekst: Mari Thune Husvik
Sist oppdatert: 02.02.2021
Foto: Netflix

Andre saker

SLÅ RING OM PALESTINSKE SCENEKUNSTNERE

Norsk Skuespillerforbund og Norske Dansekunstnere ønsker å uttrykke solidaritet med det palestinske folk og våre kollegaer og kunstneriske søsterorganisasjoner i Palestina, etter fire måneder med krig i Gaza og økende voldsbruk på Vestbredden. Vi er sterkt bekymret for at voldsbruken ikke har avtatt etter at den internasjonale domstolen i Haag innførte hastetiltak på Gazastripen. Som […]

Vi søker jurist

Norsk Skuespillerforbund representerer i dag profesjonelle skuespillere innen ulike områder som teater, film, tv, reklame, voice, dubbing mm. Vi ivaretar hovedsakelig medlemmenes kontraktsrettslige-, arbeidsrettslige- og opphavsrettslige interesser innen de ulike områdene. I tillegg behandler vi også de fleste andre juridiske spørsmål.

Ny ordning for reise- og studiestipend

Planlegger du å delta på arrangementer, kurs/seminarer, workshops og studieturer med faglig innhold? Da kan du søke Norsk Skuespillerforbunds reise- og studiestipend.

Mobiliser for ytringsfrihet

Nominer deg selv, eller noen andre, til et spennende program som ønsker å mobilisere unge mennesker til kampen for ytringsfrihet.

Alternativ kunstnermelding

Torsdag 18.01.2024 la en samlet gruppe kunstnerorganisasjoner frem en alternativ kunstnermelding. Denne kommer som et svar på stortingsmeldingen «Kunstnarkår» Meld. St. 22 (2022–2023), som ble utgitt høsten 2023.