Norsk Skuespillerforbund fordømmer invasjonen

Russlands invasjon av Ukraina strider mot folkeretten og påfører mennesker store lidelser i lang tid framover. Norsk Skuespillerforbund fordømmer invasjonen på det sterkeste og støtter ukrainernes kamp for frihet og selvstendighet.

Våre arbeidsgivere organisert i NTO har i dag 2.3 2022 vedtatt en uttalelse hvor de klargjør sine prinsipper for bruk av boikott ved scenekunst- og orkestervirksomhetene. Norsk Skuespillerforbund stiller seg bak disse prinsippene som etter vårt syn viser et reflektert, balansert syn på hvordan vi skal forholde oss til våre kunstnerkolleger i krigførende land. Vi støtter boikott av russisk kultur under visse forutsetninger:

Boikott er ment å ramme makthaverne i Russland, og ikke individuelle kunstnere.

Det er samtidig viktig å støtte modige russiske kulturarbeidere som våger å ta til motmæle mot Putin-regimets overgrep mot Ukraina.

Nordahl Grieg sier det slik: ”Krig er forakt for liv. Fred er å skape”. Norsk Skuespillerforbunds oppdrag er å støtte de som skaper. Griegs neste linje er på nytt aktuell dessverre: ”Sett dine krefter inn. Døden skal tape.”

Publisert: 03.03.2022
Tekst: Norsk Skuespillerforbund
Sist oppdatert: 03.03.2022
Foto: NSF

Andre saker

Bli med på årets 1. mai-markering!

Nå nærmer det seg 1. mai. Dette er en viktig kampdag hvor vi har muligheten til å vise hvor sterke vi er sammen, og det er en fin anledning til å møte gode kollegaer.

Veiledning for en god castingprosess

Gode råd for å sikre et godt samarbeid mellom skuespillere og castere, og bidra til ryddige og profesjonelle rekrutteringsprosesser i TV- og filmbransjen.

Signér oppropet; Slå ring om palestinske kunstnere

I samarbeid med Norske Dansekunstnere, kom Norsk Skuespillerforbund den 15.02.2024 med en uttalelse hvor vi solidarisk stilte oss bak kravet fra Palestinian Performing Arts Network og dets medlemsorganisasjoner, som krever umiddelbar løslatelse av urettmessig fengslede palestinske kunstnere.