Mental helse og korona

Norsk Skuespillerforbund anbefaler Mental Helse sine telefon- og nettjenester til alle som trenger noen å prate med.

I forbindelse med koronautbruddet har hverdagen blitt snudd på hodet for oss alle. Mange sitter i hjemmekarantene, isolert fra det daglige liv og med manglende hverdagsrutiner og sosial omgang. Den økonomiske usikkerheten flere nå kjenner på, i tillegg til frykten for egen og andres helse, kan gjøre at man blir ekstra sårbar for vonde følelser, stress og uro.

Det er viktig i en tid som denne at man også ivaretar sin mentale helse. Det kan være godt å prate med noen og få luftet tankene om situasjonen man er i.

Norsk Skuespillerforbund vil i denne perioden gjøre alt vi kan for å bistå medlemmene våre med å svare på arbeidsrelaterte spørsmål. Vi svarer så mange vi klarer på e-post og telefon, og legger ut informasjon på våre hjemmesider og Facebook-side. Likevel får vi ikke svart alle med en gang, og det er heller ikke alt vi kan hjelpe våre medlemmer med. Dersom du kjenner et behov for å prate med noen andre enn oss, anbefaler Norsk Skuespillerforbund Mental Helse sine to telefon- og nettjenester: Arbeidslivstelefonen og Hjelpetelefonen.

Arbeidslivstelefonen
Har du et spørsmål i forhold til arbeid, eller har du behov for noen å rådføre deg med om en vanskelig situasjon på jobb? Ring og få drøftet saken.

Hjelpetelefonen
Hjelpetelefonen er Mental Helses gratis døgnåpne telefontjeneste for alle som trenger noen å snakke med. Du kan være anonym og vi har taushetsplikt.

Publisert: 18.03.2020
Tekst: Anna Dyrlie Johnsen
Sist oppdatert: 24.06.2020
Foto: Mental Helse

Andre saker

SLÅ RING OM PALESTINSKE SCENEKUNSTNERE

Norsk Skuespillerforbund og Norske Dansekunstnere ønsker å uttrykke solidaritet med det palestinske folk og våre kollegaer og kunstneriske søsterorganisasjoner i Palestina, etter fire måneder med krig i Gaza og økende voldsbruk på Vestbredden. Vi er sterkt bekymret for at voldsbruken ikke har avtatt etter at den internasjonale domstolen i Haag innførte hastetiltak på Gazastripen. Som […]

Vi søker jurist

Norsk Skuespillerforbund representerer i dag profesjonelle skuespillere innen ulike områder som teater, film, tv, reklame, voice, dubbing mm. Vi ivaretar hovedsakelig medlemmenes kontraktsrettslige-, arbeidsrettslige- og opphavsrettslige interesser innen de ulike områdene. I tillegg behandler vi også de fleste andre juridiske spørsmål.

Ny ordning for reise- og studiestipend

Planlegger du å delta på arrangementer, kurs/seminarer, workshops og studieturer med faglig innhold? Da kan du søke Norsk Skuespillerforbunds reise- og studiestipend.

Mobiliser for ytringsfrihet

Nominer deg selv, eller noen andre, til et spennende program som ønsker å mobilisere unge mennesker til kampen for ytringsfrihet.

Alternativ kunstnermelding

Torsdag 18.01.2024 la en samlet gruppe kunstnerorganisasjoner frem en alternativ kunstnermelding. Denne kommer som et svar på stortingsmeldingen «Kunstnarkår» Meld. St. 22 (2022–2023), som ble utgitt høsten 2023.