– Lite som kommer kunstnerne til gode

Regjeringens tiltak for å begrense de økonomiske konsekvensene av koronautbruddet inneholder lite som vil komme skuespillere og kunstnere til gode.

Regjeringens tiltak for å begrense de økonomiske konsekvensene av koronautbruddet, består av tre typer økonomiske tiltak, som alle skal være midlertidige:

1. Strakstiltak for å unngå konkurser og oppsigelser.

2. Ytterligere konkrete tiltak for bransjer og bedrifter som er særlig hardt rammet og for næringslivet for øvrig.

3. Brede tiltak for å opprettholde aktivitet i økonomien hvis det blir nødvendig.

Det er foreløpig lite som vil komme skuespillere og kunstnere til gode, men to av tiltakene vil ha en viss effekt også for våre grupper:

• Reduksjonen av arbeidsgiverperioden ved permittering fra 15 til 2 dager, vil være viktig for kulturbedriftene den dagen de blir nødt til å gå til permitteringer. Samtidig kan tiltaket senke terskelen for å gå til permitteringer, slik at de ansatte kulturarbeiderne får en lengre periode på dagpenger.

• Utsatt innbetaling av forskuddsskatt, gir i første omgang bedre likviditet for kunstnere som driver enkeltpersonforetak, men skatten skal fortsatt betales; innbetalingen er bare flyttet til i mai. Samtidig skal man huske på at skatten disse næringsdrivende blir skyldig blir betydelig redusert nå som inntektene i manges tilfeller faller helt bort. Da vil skatten også bli null, men man slipper noe av byrden ved først å måtte betale forskuddsskatt nå i mars, for først å få pengene tilbake til likningen høsten 2021.

– Situasjonen for norske skuespillere er svært alvorlig. De aller fleste av Norsk Skuespillerforbunds medlemmer vil få betydelig reduserte i inntekter i 2020. Disse tapte inntektene kommer aldri tilbake – uansett hvor mye publikum som strømmer til kulturlivets arrangementer når denne situasjonen en dag er tilbakelagt, sier Knut Alfsen, forbundsleder i Norsk Skuespillerforbund.

Regjeringen uttalte at de fortløpende vurderer situasjonen og nye, nødvendige tiltak fremover. Norsk Skuespillerforbund vil fortsette å legge press på regjeringen for å hjelpe skuespillerne i denne kritiske situasjonen vi befinner oss i.

Publisert: 13.03.2020
Tekst: Mari Thune Husvik
Sist oppdatert: 24.06.2020
Foto: Gisle Bjørneby

Andre saker

Veiledning for en god castingprosess

Gode råd for å sikre et godt samarbeid mellom skuespillere og castere, og bidra til ryddige og profesjonelle rekrutteringsprosesser i TV- og filmbransjen.    SJEKKLISTE FOR SKUESPILLERE Kommunikasjon og dialog er gjensidig viktig for et godt samarbeid Avklar hva du castes til, hvilken rolle du skal castes i, hvem produsenten er, og om det forventes […]

Alternativ kunstnermelding

Torsdag 18.01.2024 la en samlet gruppe kunstnerorganisasjoner frem en alternativ kunstnermelding. Denne kommer som et svar på stortingsmeldingen «Kunstnarkår» Meld. St. 22 (2022–2023), som ble utgitt høsten 2023.

Signér oppropet; Slå ring om palestinske kunstnere

I samarbeid med Norske Dansekunstnere, kom Norsk Skuespillerforbund den 15.02.2024 med en uttalelse hvor vi solidarisk stilte oss bak kravet fra Palestinian Performing Arts Network og dets medlemsorganisasjoner, som krever umiddelbar løslatelse av urettmessig fengslede palestinske kunstnere.

Gratulerer med dagen!

Den internasjonale kvinnedagen 8. mars, er dagen vi møtes i tog og bak paroler, for sammen å markere vår støtte for kvinners kampsaker og rettigheter. I år fokuserer mange av parolene på vold. Hele 23% av norske kvinner sier at de har blitt voldtatt minst en gang i løpet av livet, det kommer frem i […]