– Lite som kommer kunstnerne til gode

Regjeringens tiltak for å begrense de økonomiske konsekvensene av koronautbruddet inneholder lite som vil komme skuespillere og kunstnere til gode.

Regjeringens tiltak for å begrense de økonomiske konsekvensene av koronautbruddet, består av tre typer økonomiske tiltak, som alle skal være midlertidige:

1. Strakstiltak for å unngå konkurser og oppsigelser.

2. Ytterligere konkrete tiltak for bransjer og bedrifter som er særlig hardt rammet og for næringslivet for øvrig.

3. Brede tiltak for å opprettholde aktivitet i økonomien hvis det blir nødvendig.

Det er foreløpig lite som vil komme skuespillere og kunstnere til gode, men to av tiltakene vil ha en viss effekt også for våre grupper:

• Reduksjonen av arbeidsgiverperioden ved permittering fra 15 til 2 dager, vil være viktig for kulturbedriftene den dagen de blir nødt til å gå til permitteringer. Samtidig kan tiltaket senke terskelen for å gå til permitteringer, slik at de ansatte kulturarbeiderne får en lengre periode på dagpenger.

• Utsatt innbetaling av forskuddsskatt, gir i første omgang bedre likviditet for kunstnere som driver enkeltpersonforetak, men skatten skal fortsatt betales; innbetalingen er bare flyttet til i mai. Samtidig skal man huske på at skatten disse næringsdrivende blir skyldig blir betydelig redusert nå som inntektene i manges tilfeller faller helt bort. Da vil skatten også bli null, men man slipper noe av byrden ved først å måtte betale forskuddsskatt nå i mars, for først å få pengene tilbake til likningen høsten 2021.

– Situasjonen for norske skuespillere er svært alvorlig. De aller fleste av Norsk Skuespillerforbunds medlemmer vil få betydelig reduserte i inntekter i 2020. Disse tapte inntektene kommer aldri tilbake – uansett hvor mye publikum som strømmer til kulturlivets arrangementer når denne situasjonen en dag er tilbakelagt, sier Knut Alfsen, forbundsleder i Norsk Skuespillerforbund.

Regjeringen uttalte at de fortløpende vurderer situasjonen og nye, nødvendige tiltak fremover. Norsk Skuespillerforbund vil fortsette å legge press på regjeringen for å hjelpe skuespillerne i denne kritiske situasjonen vi befinner oss i.

Publisert: 13.03.2020
Tekst: Mari Thune Husvik
Sist oppdatert: 24.06.2020
Foto: Gisle Bjørneby

Andre saker

Norsk Skuespillerforbund inngår avtale med Netflix

Norsk Skuespillerforbund og Netflix er glade for å kunne dele nyheten om at partene gjennom godt samarbeid har kommet frem til en rammeavtale. Dette er første gang Norsk Skuespillerforbund inngår en rammeavtale med en strømmeplattform.

Hjemmekontor under pandemien

På grunn av koronasituasjonen jobber alle ansatte i Norsk Skuespillerforbund hjemmefra. Vi er tilgjengelige på e-post og mobil mellom kl. 10.00 og 14.00, mandag til fredag. Kontaktinfo finner du her.