Liste over støtteordninger for kulturaktører

Oslo kommune har laget en oversikt over støtteordninger med søknadsfrist mellom 15. august og 15. september.

Oslo kommunes krisepakke til kulturarrangører:

Oslo kommune har satt av 6,2 millioner kroner i stipender til Oslo-baserte kulturaktører som en del av byrådets krisepakke. Formålet er å styrke økonomien til hardt pressede kunstnere og stimulere til ny produksjon. Midlene skal gå til enkeltkunstnere og fordeles av de ulike kunstfeltenes medlems- og interesseorganisasjoner gjennom en åpen søknadsrunde. Søknadsfristen er 1. september. Her kan du søke og finne mer informasjon:

Andre ordninger som kan være relevante for deg
  • Konsertstøtte for frivillige lag og foreninger: Oslo musikkråd, søknadsfrist 15. august
  • Filmkulturelle tiltak, filmarrangement: Viken filmsenter, søknadsfrist 15. august
  • Støtteordning for utøvende kunstnere rammet av oppdrags- og inntektsbortfall som følge av covid-19-utbruddet: Fond for utøvende kunstnere, søknadsfrist 18. august
  • UngOrgs aktivitetstilskudd for frivillige organisasjoner: UngOrg, søknadsfrist 31. august
  • Midlertidig ordning for selvstendig næringsdrivende og frilansere som mister inntekt på grunn av koronautbruddet: NAV, søknadsfrist for inntektstap i juli er 31. august
  • Creos vederlagsfond, for utøvende musikere: Creos vederlagsfond, søknadsfrist 31. august
  • Kulturrom, til teknisk utstyr og lokaler: Kulturrom, søknadsfrist 1. september
  • Lokal ordning, støtte til tiltak for barn og unge: Sparebankstiftelsen, søknadsfrist 1. september
  • Arrangørstøtte musikk: Kulturrådet, søknadsfrist 2. september
  • Fri scenekunst – prosjekt (dans), med tilleggsbevilgning ifbm. korona: Kulturrådet, søknadsfrist 2. september
  • Fri scenekunst – prosjekt (teater), med tilleggsbevilgning ifbm. korona: Kulturrådet, søknadsfrist 2. september
  • Formidling/gjestespill, med tilleggsbevilgning ifbm. korona: Kulturrådet, søknadsfrist 2. september
  • Litteraturformidling: Kulturrådet, søknadsfrist 2. september
  • Musikere og musikkensembler, til konsert- og turnévirksomhet: Kulturrådet, søknadsfrist 2. september
  • Uhørt! Ekstraordinær satsing på musikkproduksjon og -formidling til barn og ungdom: Kulturrådet, søknadsfrist 2. september
  • Fond for lyd og bilde – prosjektstøtte: Kulturrådet, søknadsfrist 2. september
  • Ekstrabevilgninger 2020: Fritt Ord, søknadsfrist 11. september
  • Kompensasjonsordning for arrangører og underleverandører i kultursektoren: Kulturrådet, søknadsfrist 15. september
  • Kompensasjonsordning for frivillige lag og organisasjoner: Lotteri og stiftelsestilsynet, søknadsfrist 15. september
  • Stimuleringsmidler til det frivillige musikklivet: Oslo musikkråd, søknadsfrist 15. september
  • Kulturfondets ordninger for visuell kunst: Kulturrådet, søknadsfrist 15. september
  • Konsertstøtte for kor: Aktivitetsmidler for kor, søknadsfrist 15. september
  • Gjenopptakelse av sceneforestillinger: Kulturrådet, søknadsfrist løpende
  • Løpende tilskudd til kunst- og kulturtiltak, med økt ramme og dekning av flere typer utgifter: Oslo kommune, søknadsfrist løpende.
  • Kompensasjonsordningen for dekking av faste kostnader: Kompensasjonsordning for næringslivet, søknader for juni og juli kan sendes inn fra midten av august.

Publisert: 14.08.2020
Tekst: Oslo kommune