Kulturministeren har lyttet til bransjens råd

Forslaget om å overføre et større ansvar for finansieringen av kulturområdet til fylkeskommunene i forbindelse med regionreformen, ble skrinlagt av regjeringen i dag.

– Dette var en klok beslutning, sier forbundsleder Knut Alfsen i Norsk Skuespillerforbund.

Dagens system hvor stat, fylkeskommune og kommune deler ansvaret for den offentlige finansieringen av sentrale kulturinstitusjoner, har vist seg å fungere godt. Ansvarsfordelingen innebærer at reduksjon i tilskudd fra én av partene vil resultere i tilsvarende reduksjon fra de andre. De totale konsekvensene av å redusere tilskuddene blir derfor betydelige, så ansvarsfordelingen virker disiplinerende på samtlige tilskuddsgivere. På denne måten sikrer systemet stabilitet og forutsigbare rammebetingelser i kultursektoren.

Videre sikrer en sterk statlig andel på finansieringssiden at befolkningen over hele landet får et godt og variert kulturtilbud. Det ligger i sakens natur at lokalt selvstyre åpner for lokale prioriteringer, og dermed også større variasjoner regionene imellom. Hvis målet er et likeverdig tilbud over hele landet, vil det eneste alternativet til at staten går sterkt inn på finansieringssiden være å øremerke midlene eller fastlegge en minimumsstandard for kultur i lovverket.

– Forslaget om å overføre ansvaret til fylkeskommunene, var ikke lansert ut fra et behov i kulturfeltet. Det handlet om å fylle reformen med praktiske arbeidsoppgaver. Ved å bygge videre på en etablert og velfungerende modell, viser regjeringen at den lytter til råd fra en samlet bransje, og lar kjepphestene stå på stallen, avslutter Alfsen.

Publisert: 26.05.2020
Tekst: Pressemelding NSF
Sist oppdatert: 24.06.2020
Foto: Gisle Bjørneby

Andre saker

Netflix utvider samarbeidet med Norsk skuespillerforbund tilsvarende det med Norsk Filmforbund – viktige partnerskap for norsk film- og TV-bransje

Oslo, 10. november 2022 – I dag kunngjør Netflix et utvidet samarbeid med Norsk skuespillerforbund til også å omfatte film. Denne avtalen ligner filmavtalen som Norsk Filmforbund og svenske Fackförbundet Scen & Film (The Swedish Union for Performing Arts and Film) kunngjorde tidligere i år. Det nye rammeverket for film åpner for at skuespillere og […]

Pensjonsordningen på teatrene

Det sendes i disse dager ut informasjon fra institusjonsteatrene om de to parallelle pensjonsordningene som nå er opprettet. Dette er hybridpensjon og innskuddspensjon. Vi oppfordrer alle skuespillerne som jobber på institusjonsteater til å lese dokumentene nøye.

Endring av kontingent

Generalforsamlingen traff den 8. mai 2022 vedtak om at kontingentsatsene til Norsk Skuespillerforbund skulle justeres fra og med 1. januar 2023.