Frokostmøte med Norsk Skuespillerforbund og Norske Dansekunstnere

Onsdag 23. juni inviterer Norsk Skuespillerforbund og Norske Dansekunstnere til digitalt frokostmøte om hets og trakassering av kunstnere.

Dagens kunstnere generelt og scenekunstnerne spesielt, blir i økende grad og med økt frekvens utsatt for hets og hatefulle ytringer.

Denne trakasseringen foregår i stor grad på Internett, via nettmagasiner og hos nettaktivister, som ofte er uten redaksjonelle forpliktelser, men sendes også direkte til kunstneren.

Hvilke konsekvenser har dette, hva er i spill og hva gjør vi nå?

Bli med på digitalt frokostmøte onsdag 23. juni kl. 09.00 – 10.00 der vi tar opp disse problemstillingene. Anne E. Kokkinn, nestleder i Norsk Skuespillerforbund, holder i møtet, og Kristine Karåla Øren, forbundsleder Norske Dansekunstnere, vil vise til erfaringer og refleksjoner i møte med hets og trakassering som skader enkeltmennesker, hindrer fri utøvelse av kunst og innskrenker ytringsfriheten. I tillegg vil scenekunstner Mette Edvardsen være med inn i denne samtalen hvor hennes erfarte opplevelser er utgangspunktet for deltagelsen.

Publisert: 10.06.2021
Tekst: Mari Thune Husvik
Sist oppdatert: 23.06.2021
Foto: Unsplash - Inner Cold Field

Andre saker

SLÅ RING OM PALESTINSKE SCENEKUNSTNERE

Norsk Skuespillerforbund og Norske Dansekunstnere ønsker å uttrykke solidaritet med det palestinske folk og våre kollegaer og kunstneriske søsterorganisasjoner i Palestina, etter fire måneder med krig i Gaza og økende voldsbruk på Vestbredden. Vi er sterkt bekymret for at voldsbruken ikke har avtatt etter at den internasjonale domstolen i Haag innførte hastetiltak på Gazastripen. Som […]

Vi søker jurist

Norsk Skuespillerforbund representerer i dag profesjonelle skuespillere innen ulike områder som teater, film, tv, reklame, voice, dubbing mm. Vi ivaretar hovedsakelig medlemmenes kontraktsrettslige-, arbeidsrettslige- og opphavsrettslige interesser innen de ulike områdene. I tillegg behandler vi også de fleste andre juridiske spørsmål.

Ny ordning for reise- og studiestipend

Planlegger du å delta på arrangementer, kurs/seminarer, workshops og studieturer med faglig innhold? Da kan du søke Norsk Skuespillerforbunds reise- og studiestipend.

Mobiliser for ytringsfrihet

Nominer deg selv, eller noen andre, til et spennende program som ønsker å mobilisere unge mennesker til kampen for ytringsfrihet.

Alternativ kunstnermelding

Torsdag 18.01.2024 la en samlet gruppe kunstnerorganisasjoner frem en alternativ kunstnermelding. Denne kommer som et svar på stortingsmeldingen «Kunstnarkår» Meld. St. 22 (2022–2023), som ble utgitt høsten 2023.