Frokostmøte med Norsk Skuespillerforbund og Norske Dansekunstnere

Onsdag 23. juni inviterer Norsk Skuespillerforbund og Norske Dansekunstnere til digitalt frokostmøte om hets og trakassering av kunstnere.

Dagens kunstnere generelt og scenekunstnerne spesielt, blir i økende grad og med økt frekvens utsatt for hets og hatefulle ytringer.

Denne trakasseringen foregår i stor grad på Internett, via nettmagasiner og hos nettaktivister, som ofte er uten redaksjonelle forpliktelser, men sendes også direkte til kunstneren.

Hvilke konsekvenser har dette, hva er i spill og hva gjør vi nå?

Bli med på digitalt frokostmøte onsdag 23. juni kl. 09.00 – 10.00 der vi tar opp disse problemstillingene. Anne E. Kokkinn, nestleder i Norsk Skuespillerforbund, holder i møtet, og Kristine Karåla Øren, forbundsleder Norske Dansekunstnere, vil vise til erfaringer og refleksjoner i møte med hets og trakassering som skader enkeltmennesker, hindrer fri utøvelse av kunst og innskrenker ytringsfriheten. I tillegg vil scenekunstner Mette Edvardsen være med inn i denne samtalen hvor hennes erfarte opplevelser er utgangspunktet for deltagelsen.

Publisert: 10.06.2021
Tekst: Mari Thune Husvik
Sist oppdatert: 23.06.2021
Foto: Unsplash - Inner Cold Field

Andre saker

Netflix utvider samarbeidet med Norsk skuespillerforbund tilsvarende det med Norsk Filmforbund – viktige partnerskap for norsk film- og TV-bransje

Oslo, 10. november 2022 – I dag kunngjør Netflix et utvidet samarbeid med Norsk skuespillerforbund til også å omfatte film. Denne avtalen ligner filmavtalen som Norsk Filmforbund og svenske Fackförbundet Scen & Film (The Swedish Union for Performing Arts and Film) kunngjorde tidligere i år. Det nye rammeverket for film åpner for at skuespillere og […]

Pensjonsordningen på teatrene

Det sendes i disse dager ut informasjon fra institusjonsteatrene om de to parallelle pensjonsordningene som nå er opprettet. Dette er hybridpensjon og innskuddspensjon. Vi oppfordrer alle skuespillerne som jobber på institusjonsteater til å lese dokumentene nøye.

Endring av kontingent

Generalforsamlingen traff den 8. mai 2022 vedtak om at kontingentsatsene til Norsk Skuespillerforbund skulle justeres fra og med 1. januar 2023.