Frokostmøte med Norsk Skuespillerforbund og Norske Dansekunstnere

Onsdag 23. juni inviterer Norsk Skuespillerforbund og Norske Dansekunstnere til digitalt frokostmøte om hets og trakassering av kunstnere.

Dagens kunstnere generelt og scenekunstnerne spesielt, blir i økende grad og med økt frekvens utsatt for hets og hatefulle ytringer.

Denne trakasseringen foregår i stor grad på Internett, via nettmagasiner og hos nettaktivister, som ofte er uten redaksjonelle forpliktelser, men sendes også direkte til kunstneren.

Hvilke konsekvenser har dette, hva er i spill og hva gjør vi nå?

Bli med på digitalt frokostmøte onsdag 23. juni kl. 09.00 – 10.00 der vi tar opp disse problemstillingene. Anne E. Kokkinn, nestleder i Norsk Skuespillerforbund, holder i møtet, og Kristine Karåla Øren, forbundsleder Norske Dansekunstnere, vil vise til erfaringer og refleksjoner i møte med hets og trakassering som skader enkeltmennesker, hindrer fri utøvelse av kunst og innskrenker ytringsfriheten. I tillegg vil scenekunstner Mette Edvardsen være med inn i denne samtalen hvor hennes erfarte opplevelser er utgangspunktet for deltagelsen.

Påmeldingsfristen har gått ut. Har du spørsmål, ta kontakt med oss på nsf@skuespillerforbund.no.

Publisert: 10.06.2021
Tekst: Mari Thune Husvik
Sist oppdatert: 23.06.2021
Foto: Unsplash - Inner Cold Field

Andre saker

Streiken er over

Streiken i kultursektoren tok slutt i natt da partene kom til enighet hos Riksmekleren. Dette er en god nyhet, og Norsk Skuespillerforbund vil takke arbeidstakerorganisasjonene, arbeidsgiverforeningen Spekter og Riksmekleren for det store, konstruktive arbeidet de har nedlagt for å løse konflikten.

Statsbudsjettet 2022

Den avtroppende regjeringen la frem sitt siste forslag til statsbudsjett tirsdag 12. oktober. Her er Norsk Skuespillerforbunds oppsummering av budsjettforslaget.

Streik på teaterinstitusjonene

Norsk Skuespillerforbund (NSF) støtter bruken av streik som et lovlig kampmiddel i forhandlinger av tariffavtaler. Dette er et viktig prinsipp i norsk arbeidsliv og en viktig del av den norske modellen. Våre kollegaer i Creo, Fagforbundet og NTL er nå i en lovlig streik.