Årets nobelprisvinner i litteratur er Jon Fosse

Norsk Skuespillerforbund er stolt over å kunne få gratulere Jon Fosse som årets vinner av nobelprisen i litteratur! Det er svært gledelig å se at årets vinner er en norsk forfatter og dramatiker.
Jon Fosses produktive forfatterskap startet i 1983, og han er i dag en av de mest spilte dramatikerne på teaterscenene rundt om i Europa. Allerede i 1998 utnevnte Norsk Skuespillerforbund Jon Fosse til æresmedlem i anledning vårt 100-årsjubileum, og vi synes årets nobelpris er særdeles vell fortjent.
Dette er en gledens dag for norsk litteratur og for norsk teater!

Publisert: 05.10.2023
Tekst: NSF
Sist oppdatert: 31.10.2023
Foto: Samlaget

Andre saker

Bli med på årets 1. mai-markering!

Nå nærmer det seg 1. mai. Dette er en viktig kampdag hvor vi har muligheten til å vise hvor sterke vi er sammen, og det er en fin anledning til å møte gode kollegaer.

Veiledning for en god castingprosess

Gode råd for å sikre et godt samarbeid mellom skuespillere og castere, og bidra til ryddige og profesjonelle rekrutteringsprosesser i TV- og filmbransjen.

Signér oppropet; Slå ring om palestinske kunstnere

I samarbeid med Norske Dansekunstnere, kom Norsk Skuespillerforbund den 15.02.2024 med en uttalelse hvor vi solidarisk stilte oss bak kravet fra Palestinian Performing Arts Network og dets medlemsorganisasjoner, som krever umiddelbar løslatelse av urettmessig fengslede palestinske kunstnere.