Netflix utvider samarbeidet med Norsk skuespillerforbund tilsvarende det med Norsk Filmforbund – viktige partnerskap for norsk film- og TV-bransje

Oslo, 10. november 2022 – I dag kunngjør Netflix et utvidet samarbeid med Norsk skuespillerforbund til også å omfatte film. Denne avtalen ligner filmavtalen som Norsk Filmforbund og svenske Fackförbundet Scen & Film (The Swedish Union for Performing Arts and Film) kunngjorde tidligere i år. Det nye rammeverket for film åpner for at skuespillere og […]

Pensjonsordningen på teatrene

Det sendes i disse dager ut informasjon fra institusjonsteatrene om de to parallelle pensjonsordningene som nå er opprettet. Dette er hybridpensjon og innskuddspensjon. Vi oppfordrer alle skuespillerne som jobber på institusjonsteater til å lese dokumentene nøye.

Endring av kontingent

Generalforsamlingen traff den 8. mai 2022 vedtak om at kontingentsatsene til Norsk Skuespillerforbund skulle justeres fra og med 1. januar 2023.

Statsbudsjettet 2023

Kulturdelen i Statsbudsjettet for 2023 som ble lagt fram i dag, byr ikke på store overraskelser.

Diverse­stipend for ny­utdannede kunstnere

Stipendet kan søkes av kunstnere som har fullført og bestått kunstutdanning innen søknadsfristen det året de søker. Kunstnere med høyeste grad prioriteres.  Søknadsfrist 18. oktober klokken 13:00. Mer informasjon og påmelding på Kulturrådets hjemmesider.

Frifunnet etter agent-søksmål

Etter at et tyvetalls norske skuespillere ønsket bistand fra at Norsk skuespillerforbund til å avslutte kontrakter med Panorama Agency, svarte agentselskapet med å saksøke tre norske skuespillere. Nå er alle frikjent.

I retten mot Panorama

I mai møtte Norsk Skuespillerforbund i København byrett der vi bisto tre av våre medlemmer som var stevnet for retten av sin agent Panorama Agency.

Årets generalforsamling gjennomført på post-korona-vis

Norsk Skuespillerforbund avholdt årets generalforsamling søndag 8. mai, med kretsrepresentanter deltagende fra hele landet – både fysisk og digitalt. Flere viktige saker ble behandlet og det ble valgt nye representanter til forbundsstyret, valgkomiteen, NSFs vederlagsfond og komiteen for Statens kunstnerstipend.

Villa Thalia er pusset opp

Norsk Skuespillerforbunds hus i Spania, Villa Thalia, har gjennomgått en totalrenovering våren 2022. Huset er nå klart for utleie igjen.