Æresmedlemmer 2023

Norsk Skuespillerforbunds æresmedlemskap ble innstiftet allerede i år 1900 og kan ifølge forbundets vedtekter tildeles «personer som har hatt spesiell betydning for forbundet, scenekunsten eller skuespilldiktningen». Forbundets første æresmedlem var Bjørn Bjørnson, Nationaltheatrets første sjef. Siden da har mange store scenepersonligheter blitt tildelt prisen, som Johanne Dybwad, Peer Aabel, Wenche Foss og Liv Ullman, og mer kuriøst Charlie Chaplin. Nyslåtte Nobelprisvinner Jon Fosse har også blitt hedret med æresmedlemskap.
I år markerer vi at Norsk Skuespillerforbund er 125 år, og i den anledning er det hele seks personer som tildeles den gjeve utnevnelsen æresmedlem. Vi gratulerer Lise Fjeldstad, Anne Marie Ottersen, Anne Krigsvoll, Bente S Andersen, Einar Dahl og Kim Kalsås (post mortem).

Einar Dahl
Einar Dahl er en norsk scenograf, kostymedesigner og regissør. Med sin sterke interesse for norsk teater, ogsitt engasjement for skuespilleren, er han eksepsjonelt godt orientert om det meste som har vært spilt på norske scener de siste 50 årene. Vi vil hedre Einar Dahl for hans helt uvurderlige innsats for norsk teater, ved å aktivt sørge for at scenekunstnere blir husket gjennom varm anerkjennelse av faget og bransjen.
Kim Kalsås
Kim Kalsås tildeles prisen post mortem. Han var kreftsyk og gikk dessverre bort i 2022. Han var en sterk tillitsvalgt i flere perioder, og gjennom det en viktig person for Norsk Skuespillerforbund og i arbeidet for forbedring av skuespillernes vilkår. Han var en avholdt mann på DNS, en god kraft med en samlende effekt som gjerne hjalp unge skuespillere i vanskelige forhandlinger. Han beskrives som modig og talentfull. Vi vil hedre minnet om den uredde kraften og hedersmannen Kim Kalsås.
Anne Krigsvoll
Anne Krigsvoll var ferdig utdannet ved Statens teaterskole i 1982, og debuterte samme år på Nationaltheatret. Hun har jobbet bredt på scenen, samt i tv-produksjoner og film. Få andre har som henne høstet priser for fremragende skuespillerinnsats. I tillegg til flere nominasjoner har hun mottatt Amandaprisen i 1988 og 2015, Heddaprisen i 1999 og 2019, Gammlengprisen i 2003 og Kanonprisn i 2016. Hun tilhører eliten blant norske skuespillere, og vi vil hedre henne som den gode medspilleren hun er og for all glede hun har gitt publikum gjennom sin lange og helstøpte karriere.
Lise Fjeldstad
Lise Fjeldstad gikk ut av Statens Teaterhøgskole i 1963, samme år ble hun ansatt på Det Norske Teatret. Hun har spilt uforglemmelige roller i Fjernsynsteatret og vært med i mange produksjoner ved NRK Radioteatret, og spilt ved flere av landets scener og vært med i spel. Hun har siden 1975 tilhørt toppsjiktet i Nationaltheatrets skuespillerensemble. Hun har gjennom sin lange karriere vært en veldig allsidig skuespiller, og hun er også regissør og har mottatt mange hederspriser for sitt kunstneriske arbeid. Hun er også en aktiv samfunnsdebattant og har de siste årene frontet saker for å forbedre de eldres kår. Hun er fortsatt aktiv på scenen og nå før jul kan hun oppleves på Nationaltheatrets julekonsert. Vi vil hedre en populær skuespiller for hennes lange og bunnsolide kunstneriske innsats.
Bente Andersen
Bente S. Andersen ble ferdig utdannet skuespiller fra Skandinavisk Teaterskole i København i 1990. Hun er daglig leder og regissør ved Samovarteateret. Samovarteateret er et profesjonelt friteater med lokaler i Kirkenes, og har siden oppstarten i 1990 produsert mer enn 65 scenekunstproduksjoner som har turnert i Europa, Barentsregionen og Norge. Vi vil hedre henne for hennes store og unike arbeidsinnsats for scenekunst i nord.
Anne Marie Ottersen
Anne Marie Ottersen er utdannet ved Statens Teaterhøgskole og har vært fast ansatt ved Nationaltheatret siden 1970. Hun har også hatt mange roller i både Fjernsynsteatret og NRK Radioteatret. Hun er samfunnsbevisst, har vunnet flere priser og tilhører et elitelag i norsk skuespillerkunst. Og hun har som få andre gledet og fått hele Norge til å le gjennom sine humoristiske og slagferdige rolletolkninger. Vi vil hedre henne for hennes lange og markante kunstneriske innsats.
Foto: Lars Opstad

Publisert: 07.12.2023