Panorama Agency-rettssaken starter denne uken

Onsdag 18. mai møter Norsk Skuespillerforbund i København byrett for å bistå tre medlemmer som er blitt stevnet for retten av sin agent Panorama Agency.

– Dette er en viktig prinsipiell sak som mange av våre medlemmer er berørt av, sier forbundsleder Knut Alfsen.

– Det er flere spørsmål, men det helt sentrale dreier seg om gyldigheten av et høyst usedvanlig kontraktsvilkår. Ifølge vilkåret kan Panorama Agency kreve provisjon av alle skuespillernes inntekter i opptil flere år etter at kontrakten er sagt opp. Det mener vi er et urimelig kontraksvilkår.

Norsk Skuespillerforbund har vært i kontakt med et tyvetalls skuespillere som alle har fortalt om problemer i forholdet til Panorama, og derfor har ønsket å avslutte samarbeidet.

Det er satt av tre dager til rettssaken, og dommen faller innen fire uker.

Publisert: 16.05.2022
Tekst: Norsk Skuespillerforbund