Tillitsvalgtseminar
Skuespillerforbundet inviterer hvert år alle tillitsvalgte til seminar. Her er Ghopi Prabaharan og Jon Arne Arnseth fra krets Oslo og omegn på fjorårets samling.

Tillitsvalgtseminar

Lørdag 21. og søndag 22. oktober er det klart for årets tillitsvalgtseminar. Tema for seminaret er kommunikasjon.

Norsk Skuespillerforbund arrangerer hvert år seminar for de tillitsvalgte i forbundet. Årets tillitsvalgtseminar holdes på Radisson Blu på Gardermoen 21.–22. oktober, og det overordnede temaet for seminaret er kommunikasjon.

Faglig innhold

Om kommunikasjonsmetoder og hersketeknikker: Kommunikasjon i vid forstand berører formelle og uformelle sammenhenger; med sjefen, mellom kollegaer, i forbundet vårt – internkommunikasjon, og til presse og media.

• Hvordan kommuniserer vi med våre ledere og kollegaer? Det er ikke alltid så lett å si fra til en overordnet/teatersjef/regissør når noe ikke er greit. Komplisert kan det også bli når vi skal kommunisere godt internt med våre nærmeste kunstnerkolleger, i det frie feltet, eller på teatret. Hva når sjefen er teatergruppa di?
  • På seminaret vil vi forsøke å identifisere fellene og søke hvordan få til en bedre dialog. – Hvordan tar du de vanskelige samtalene, som ofte kan foregå i en presset og emosjonell situasjon? Og, på filmsettet er det ofte et enda raskere tempo, og økonomisk mer som står på spill i øyeblikket, mens kamera går. Som tillitsvalgt kan du også bli bedt om å si fra på vegne av noen du representerer, så hvordan løser du konflikter på vegne av andre.
  • En annen kommunikasjonsutfordring er hvordan man uttaler seg til media, hvem uttaler man seg på vegne av, og hvordan gjøre dette tydelig overfor media. Pressen har også andre nyhetskriterier enn før –  på kulturfeltet inkludert. Og hvorfor står det tilsynelatende så lite om teater i pressen?
  • Hva gjør teatrene og kompaniene med varsling, hva skal til for at man er en varsler, og hva skal du passe på da? Hovedfokuset på seminaret blir ikke jussen, men vi ser på hvordan håndtere en situasjon der vi blir utsatt for hersketeknikker, hvordan parere, selv om du er avhengig av jobben din.

Ståle Tvete Vollan og Hilde Sandvik vil lede oss gjennom seminaret.

Hilde Sandvik er grunnlegger og sjefredaktør i Broen.xyz. Etter ti år som redaktør i Bergens Tidende, de fem siste årene som kultur- og debattredaktør, sluttet hun i avisen for å følge drømmen om å skape en nordisk offentlighet. Broen er en møteplass der folk i  Norden kan møtes og snakke på tvers av landegrenser og generasjoner. Sandvik har skrevet utallige kommentarer om samfunn og kultur, vært tidsskriftredaktør, gitt ut bok om hersketeknikker og har flere styreverv i media.

Ståle Tvete Vollan leder Fagrådet for kompetanse i Kommunikasjonsforeningen. Han er spesialrådgiver i helsevesenet og har 15 års erfaring med kommunikasjonsarbeid med utsatte grupper i samfunnet og funksjonshemmede. Han har kommunikasjon fra BI, musikkantropologi fra NTNU og København, og lang erfaring fra Balkan. Vollan er engasjert i kulturlivet og festivalarbeid, og har vært booking-agent og produsent i eget firma.

Påmelding tillitsvalgte

Invitasjonen er sendt til de som står oppført som tillitsvalgte i kretsene pr. i dag. Si fra hvis det er nylige endringer blant de tillitsvalgte i kretsene som vi ikke har fått med oss. Vi kan invitere maks. to fra hver krets.

Vi må ha tilbakemelding senest mandag 4. september av hensyn til hotellreservasjonene. I fjor måtte NSF betale mye til hotellet for ubrukte rom fordi vi fikk tilbakemelding fra deltakere for sent, det håper vi å unngå i år.

Send oss en mail, enten du kommer eller ikke: nsf(at)skuespillerforbund.no

Velkommen til tillitsvalgtseminar, vi gleder oss til å se dere!