Årlig audition – for etablerte skuespillere

Årlig audition gir skuespillere muligheten til å presentere seg for potensielle arbeidsgivere: Alle landets teatersjefer, instruktører, dramaturger, film- og TV-produsenter og castingbyråer inviteres. Søknadsfrist 4. oktober.

Årets audition foregår på Riksteatret i Oslo, mandag 19. november, på dagtid. Deltakerne får tildelt oppmøtetidspunkt i forkant.

HVEM KAN SØKE?

Du finner deltakerkriteriene lengre ned på siden. Dersom du var ferdig utdannet i 2014 eller tidligere, regnes du som etablert skuespiller og søker her. Var du ferdigutdannet i 2015 eller senere må du søke som nyutdannet.

HVORDAN FOREGÅR DET?

Individuell del:

• Hver deltaker har fire minutter til rådighet.
  • Alle skal fremføre en tekst som sendes ut ved opptak til Årlig audition. Du kan bruke hele tiden din på denne, eller velge en annen tekst i tillegg.
  • Alle står fritt til å velge hvilken type tekst de fremfører som tekst nummer to (monolog, dikt, sang, etc). Vi anbefaler å velge tekst fremfor sang. Alle tekster må fremføres på norsk, mens sanger kan være på valgfritt språk.
  • Teatret stiller med mp3/cd-spiller og piano. Eventuell akkompagnatør må deltakerne selv besørge.

Felles del:

• Alle deltakere får en kort improvisasjonsoppgave som skal utføres parvis under veiledning fra instruktør.

SØKNADSKRAV

1. CV i godkjent format må legges ved

Søkere må bruke Norsk Skuespillersenters CV-mal. Dette gjelder både oppsett, font og skriftstørrelse. CVen skal være på maks en side i PDF-format. Kun søkere som benytter denne CV-malen blir akseptert. Publikum får utdelt CV-katalog og i denne skal uttrykket være helhetlig.

Se vår CV-mal her og få CV-tips her.

Innholdskrav:

Portrettbilde: Frontalt, tatt av profesjonell fotograf som skalkrediteres. Bildet skal være maks ett år gammelt og du må oppgi når bildet ble tatt. Bildet skal plasseres øverst til høyre på CVen og kan være i enten sort/hvitt eller farger.

Fotograf Kristin Aafløy Opdan tilbyr portrettfotografering av skuespillere med 20% avslag. Prisen vil da være 2000,- for fotografering (max 1 time), to bilder i farger og sorthvitt med mulighet for å kjøpe flere til 250,- pr stk. www.bildedama.no

Kontaktinformasjon:

Info om relevant utdanning og arbeidserfaring med årstall. Det må komme klart frem hva som er praksis under utdanning, og hva som er profesjonell arbeidserfaring.

2. Self-tape

En self-tape på maks 90 sekunder. Denne sendes via WeTransfer (se her) til post@skuespillersenter.no og filen må markeres med ditt navn.
Innhold: Monolog – Det er opp til deg hva det er. (NB! Det holder å filme med mobilen – bare vær sikker på at du både blir både sett og hørt.)
Self-taper som er lengre enn 90 sekunder blir ikke akseptert, og dermed heller ikke din søknad.

3. Beskriv deg selv som skuespiller

Bruk maks 600 tegn og fortell hvor du har jobbet, hva du har jobbet med og hvor du ønsker å jobbe. Inkluder også om du tidligere har vært med på Årlig audition, og i så fall når.

Merk: Søknaden må leveres i henhold til kravene for at den skal bli vurdert. Kun ett vedlegg aksepteres. (Er filen for stor? Sjekk om filstørrelsen på bildet kan justeres ned.) Det ikke er mulig å levere søknaden på annet vis enn via søknadsskjemaet på Norsk Skuespillersenters sider. Ettersending etter fristens utløp godtas ikke

Søknadsfrist 4. oktober.

Deltakerkriterier

Åpent for profesjonelle skuespillere, dvs. med godkjent treårig utdanning på høyskolenivå i skuespillerkunst, eller tilsvarende profesjonell erfaring.

Etablerte skuespillere:

• Minst fire års profesjonell erfaring som skuespiller etter endt bachelorgrad.
  • Har du ikke en bachelorgrad i skuespill er kravet sju års profesjonell erfaring. Du må i denne tiden ha vært jevnt over aktiv som skuespiller.
  • Som hovedregel kan en utøver delta maks to ganger på Årlig audition.

Uttak:
Erfaringsmessig er det flere søkere enn plasser. Uttaket foretas av en komité bestående av representanter fra Norsk Skuespillersenter, Norsk Skuespillerforbund og Norsk Teaterlederforum / Norsk Teater- og Orkesterforening, etter fristens utløp. Søkere med godkjent skuespillerutdanning som ikke har deltatt tidligere vil prioriteres. Uttakskomitéens vedtak er endelig og kan ikke påklages.