Gi meg en ropert! Om salg og markedsføring av kultur
Altfor mange annonserer med for kryptisk tekst, eller så mye tekst at leseren ikke får med seg noe, skriver artikkelforfatteren. (Illustrasjonsfoto)

Gi meg en ropert! Om salg og markedsføring av kultur

Det viktig at du allerede fra første dag tenker nøye igjennom hvordan du kan vekke oppmerksomhet og finne fram til ditt publikum.

(Artikkel fra Skuespillerhåndboka, utgitt av Norsk Skuespillerforbund i 2009)

Dette er en jobb som krever like mye profesjonalitet som alle andre faser i prosjektet. Du bør begynne tidlig, ha en plan for arbeidet og innse at her trengs gode ideer, kunnskap, tid og kontakter om resultater skal oppnås.

Ikke vær redd

Men å selge seg selv er jo ingen enkel sak. De aller fleste vil vegre seg for å ta opp telefonen og presentere seg selv og sitt prosjekt til en halvinteressert og travel journalist. Man er redd for Nei’et i andre enden av røret. Men Nei’et må man venne seg til. Man får mange Nei, før man en dag får et entusiastisk Ja. Alle medier er glade for tips, men saken må være relevant. Og her ligger nøkkelen.

Med litt systematisk jobbing og noen råd og vink på veien kan Ja’et komme før du aner det.

Å finne sitt publikum

Å finne sitt publikum handler ikke om hvem du ønsker skal være ditt publikum, men hvem som faktisk kan komme til å interessere seg for det du driver med. For å tenke etter om du er på rett spor kan det være nyttig å se den typiske publikummer for seg. Visualiser, tenk hvem hun er, hva hun leser, hva hun gjør på fritiden. Først når du vet hvem du snakker til kan du kan du gjøre deg opp noen tanker på hvor ditt publikum er å treffe, hvilke kanaler du skal snakke gjennom og hvilke virkemidler som skal til for at nysgjerrigheten vekkes. Når du vet hvem du snakker til kan du også lettere velge språk og kommunikasjonsform. De gamle på eldresentret trenger en annen tilnærming enn barneskoleklassen til Den kulturelle skolesekken.

Betalt markedsføring

Når målgrupper er definert, kan tiltak velges. Betalt kommunikasjon (annonser, plakater, brosjyrer etc) er som oftest en dårlig investering om man ikke har beredt grunnen. Publikums interesse vekkes sjelden med mindre det som omtales i en annonse er godt kjent fra før. For de aller fleste innebærer dette at det må gjøres en pr-jobb i forkant om denne formen for salg og markedsføring skal betale seg i form av solgte billetter til en forestilling. Har man penger nok til å kunne annonsere eller velge andre betalte former for markedsføring gjelder det å være tydelig. Altfor mange annonserer med for kryptisk tekst, eller så mye tekst at leseren ikke får med seg noe.

PR på gamlemåten

Gode, gammeldagse løsninger virker fortsatt. Spør butikkene i nærmiljøet om du kan få henge opp plakater på døra, legg løpesedler i postkassene, send invitasjoner på mail til alle du kjenner som er interessert i det samme som deg og be dem distribuere. Eller skap oppmerksomhet ved overraskende aktiviteter. Kostymer i et byrom vekker alltid nysgjerrighet. Finnes det mulige samarbeidspartnere med samme målgrupper som deg selv? Kan dere bytte tjenester? Kanskje de kan sende ut informasjon om ditt prosjekt til sine kontakter mot at de får en gjenytelse i form av gratis adgang for et visst antall av sine kontakter?

Redaksjonell omtale

De rimeligste formene for markedsføring er redaksjonell omtale og bruk av sosiale medier. Redaksjonell omtale dreier seg i korthet på å få prosjektet ditt omtalt i pressen. For mange stopper forsøket på å få redaksjonell omtale ved utsendelse av en pressemelding. Pressemeldinger kan være en fin presentasjon av et prosjekt, om den er velformulert og kort, men den er ”fellesstoff” og gir sjeldent mer enn en notis, hvis man er heldig. Ønsker man større plass og grundigere omtale bør man ta for seg hvert enkelt medium og tenke enkeltsaker, tilpasset mediet du kontakter. Gode anmeldelser er bra, men om oppslagene skal ha effekt på billettsalg, må sakene stå på trykk i god tid før premieren slik at forventninger får mulighet til å bygge seg opp. Tenk gjennom i hvilke faser av prosessen du kan invitere en journalist. På den første leseprøven? På casting? På systua eller på kostymeprøver? Velg aktiviteter som innebærer gode billedmuligheter. Har prosjektet en lokal tilknytning som kan interessere lokalavisa? Kan dere tilby live musikk eller annen fremførelse som et radio eller tv-innslag?

Det primære verktøyet for en fornuftig kontakt med presse er å sørge for å ha en oppdatert liste over gode pressekontakter. Dette gjelder både til bruk for utsendelse av pressemeldinger og til personlig kontakt. Som regel lønner det seg å kontakte reportasjeleder eller vaktsjef, men følg gjerne med på hvem som skriver om hva i de ulike mediene. Notér navn og mailadresse på journalister som kan virke aktuelle og lag din egen kontaktliste.

Kjennskap til nyhetskriterier og de aktuelle medienes prioriteringer, gjør det enklere å komme i en fornuftig dialog. Det nytter ikke å kontakte Dagbladet Magasinet uken før premiere med en kjempesak. De satte sitt nummer for flere uker siden. Likeså; det nytter ikke å ringe redaksjonen i Dagsavisen tre uker før premiere. De har mer enn nok med å tenke på dagens saker – eller i høyden ukas saker.

Pressemeldingen

Journalister får hundrevis av pressemeldinger hver uke og spamfiltre sender mye e-post rett i søppelbøtta. Hvis du likevel velger pressemeldingsformen: Gjør den kort (1 A4 side) og skriv feilfritt, poengtert og enkelt. Bruk blindkopifeltet til adresser, sett inn tydelig kontaktinformasjon og sørg for at kontaktperson er tilgjengelig når meldingen er gått ut! Og husk også å tilby gode bilder, i trykk kvalitet, men send ikke store filer som vedlegg til mailen. Bruk emnefeltet til en spennende og uimotståelig tittel.

Sosiale medier

Sosiale medier er trendy, men også viktig – hvis de brukes med vett og forstand og litt smartness. Som mailboksen kan også de sosiale mediene ganske raskt tettes igjen av søppelpost. Men enn så lenge kan du på Twitter, Facebook og LinkedIn sikre deg følgesvenner som faktisk er genuint interesserte i hva du driver med og som igjen kan bringe ditt budskap videre.

Og det er jo det man ønsker å oppnå; jungeltrommeeffekten. At venner bringer venner med seg, som bringer med seg sine venners venner...