En liten veiledning til websider

Det er mange måter å realisere websider på. Det følgende er en liten oversikt med hovedfokus på hva som kan være gode valg for en skuespiller, eller en liten teatergruppe.

(Artikkelen er skrevet til Norsk Skuespilelrforbunds medlemsblad Stikkordet nr 1 2013)

Statiske HTML-sider

En statisk HTML-side må lages på egen PC, og den lastes deretter opp til internett. Det er vanlig å bruke et program som ligner Word. For å laste opp, eller publisere statiske websider, må du i tillegg ha et Webhotell.

Statiske HTML-sider er tilstrekkelig når kun én person skal vedlikeholde noen få sider og gjør alt selv. Noen programmer for å lage statiske sider er Adobe Dreamweaver, Microsoft Expression Studio Web Pro, CoffeeCup HTML Editor, for å neven noen. Seamonkey er et gratis alternativ. Flere alternativ og en beskrivelse finnes på:

De billigste programmene ikke kan hjelpe med å legge video ut på nett, og du må gjerne bruke flere forskjellige programmer før en video er klar for nett.

Webpubliseringssystem -- CMS

Alternativet til statiske sider er et webpubliseringssystem. På engelsk heter det CMS. Den viktigste egenskapen er at et webpubliseringssystem lar forfatteren fokusere på innholdet av det han skriver, og systemet tar seg av resten. Når en artikkel lagres, blir den automatisk tilgjengelig i menyer, eller på en nyhetsforside.

Et webpubliseringssystem anbefales når flere samarbeider om å vedlikeholde sidene, eller når man ikke vil være avhengig av én bestemt PC. Med et webpubliseringssystem kan en gjøre alt vedlikehold direkte på nett.

Det finnes mange webpubliseringssystem å velge mellom, og vi skal ta for oss tre alternativer: (Merk at denne kategoriseringen er forfatterens egen oppfinnelse, og ikke samsvarer med begreper man ellers finner på nett.)

a)      Gjør-det-selv system

Et gjør-det-selv system er som regel helt gratis, men det krever spesielt god datakompetanse for å installere og vedlikeholde. Dette kan man få profesjonell hjelp til. Når systemet først er installert, kan forfattere med en kort opplæring bruke systemet effektivt.

Det er lurt å velge et populært system, da det vil gjøre det lettere å finne kompetent hjelp.

To av de meste utbredte systemene er Joomla og Wordpress. Begge disse systemene har tilleggsmoduler (såkalte «plug-ins» eller «extensions») som hjelper en med å legge til video på sidene.

b)      Selvbetjeningssystem

Et selvbetjeningssystem er et webpubliseringssystem som er tilgjengelig for et bredt publikum. Helt gratis, eller mot et mindre beløp, kan man selv velge en layout, gjøre små designendringer, og lage en enkel meny.

Et søk på "free webpage" vil gi et overveldende stort tilbud av ulike selvbetjeningssystem som kan brukes til å lage websider rett på nett. Et eksempel er Wordpress, et populært bloggsystemsom også kan brukes til å lage alminnelige nettsider. På http://wordpress.com/ kan en melde seg på gratis, men hvis du vil ha ditt eget domene med e-post og uten reklame, må du ut med ca 100$ (ca 550 kroner) per år.

c)      Kjøpt-og-betalt system

I Norge finnes en lang rekke tilbud innen webdesign og websider. Mange tilbyr både å designe layouten, og deretter implementere dette i et webpubliseringssystem, som de tar ansvar for å vedlikeholde. Det er en enkel pakke, der man betaler for alt og får kontakt med kompetente personer som kan håndtere endringer. Et nettsøk på "webdesign" vil rakst gi treff på en rekke andre leverandører.

Prisene varierer, og man må gjerne se på både en etableringspris, og en årlig avgift etter dette. Det er ikke lett å bytte leverandør senere. Derfor bør man på forhånd innhente flere tilbud. Spesifiser hvilke behov du har, vær gjerne ganske detaljert når det gjelder video, og eventuelt lyd: Skal det være mulig å laste opp en hvilken som helst video direkte fra filmstudio, eller vil du selv tilpasse videoformatet først? Hvordan skal videoen presenteres? Be gjerne om en demonstrasjon, der leverandøren viser hvordan tilsvarende behov er løst for andre kunder.

Et webhotell

Hvis man lager statiske HTML-sider, eller vil ta i bruk et gjør-det-selv system, trenger man et webhotell for å publisere sidene. Et webhotell er gjerne en pakke der du får domenenavn, e-post, og en lagringsplass.

Et billig og bra webhotell er http://www.domeneshop.no/. Det er ikke nødvendigvis det billigste eller det beste, men NSF har god erfaring med dem over flere år. Den aller minste pakken kan kun brukes til statiske HTML-sider. Medium og større kan brukes til et webpubliseringssystem. Hvilken størrelse man trenger avhenger av hvor mye video, bilder, eller lyd som skal publiseres.

Hva nå?

Kort oppsummert:

- Hvis du har en kløpper på data i familien, er det sannsynlig at vedkommende kan hjelpe til med å forberede noen statiske HTML-sider. Husk bare på begrensningen: Du må ha PC’en sidene er installert på for å kunne gjøre noe med sidene.

- Hvis du er dyktig på data, og kan lære det som trengs, er et gjør-det-selv system en god løsning. Dette kan være aktuelt for en teatergruppe som har en egen dataguru i gruppen.

- Hvis du vil ha et billig, men enkelt webpubliseringssystem, se på selvbetjeningssystem. Systemet vil ha mange begrensninger, men du er på nett raskt.

- Hvis du vil ha et profesjonelt design, og bruke litt penger på utviklere, innhent tilbud. De ulike leverandørene vil tilby design og implementasjon enten i et gjør-det-selv system, eller i et kjøpt-og-betalt system. Når du leser de ulike tilbudene er det nyttig å referere til informasjonen over for å forstå hva de ulike tilbudene betyr for deg i det lange løp.

(For flere tips, se også "Lag dine egne nettsider" på http://www.webforalle.no/oversikt.html )