– Norsk Skuespillerforbund er fornøyd med at scenekunstinstitusjonene fortsatt er et viktig satsingsområde gjennom driftstilskudd og investeringer i bygningsmassen. Regjeringen legger likevel opp til en realnedgang i bevilgningene til kulturfeltet, sier forbundsleder Knut Alfsen.

Kulturbudsjettet for 2018

Kulturbudsjettet for 2018 viderefører regjeringens kulturpolitikk, og inneholder ingen store overraskelser. Det satses på tiltak for å styrke kreativ næring, mens bevilgningene til faktisk kunstproduksjon står på stedet hvil.

Regjeringens hovedprioriteringer for 2018 er kulturell og kreativ næring, kulturarv og kulturvern og kommersiell allmennkringkasting. Kulturdepartementets forslag til budsjett er på vel 13,9 milliarder kroner, noe som tilsvarer en nominell økning på 2,2 prosent fra i fjor. Reelt sett er det imidlertid en nedgang i budsjettet, idet den nominelle økningen ikke kompenserer fullt ut for pris- og lønnsveksten som forventes i 2018.

– Kulturdepartementet ønsker å satse på kreativ næring, ved å gi penger til kommersielle utviklings- og markedsføringstiltak for kunstproduksjon. Norsk Skuespillerforbund har ingen betenkeligheter med at scenekunst tjener penger i markedet, men vi mener at det bransjen først og fremst trenger, er gode støtteordninger som gir skuespillerne mulighet til å konsentrere seg om å produsere forestillinger, slik at de faktisk har noe de kan selge.

Mer til vedlikehold

Det er foreslått mange millioner til vedlikehold av nasjonale kulturbygg.

– Det er positivt at regjeringen ønsker å ta vare på norsk kulturarv ved å bevilge penger til å rehabilitere Den Nationale Scene og Nationaltheatret. Vi er opptatt av at medlemmene våre har en trygg arbeidsplass og at de fysiske rammene er forsvarlige å jobbe innenfor. At de bevilger 100 millioner kroner til å bygge om Sentralbadet i Bergen til scenekunsthus er også gode nyheter, sier Alfsen.

Urovekkende endring

– Kulturdepartementet signaliserer at de vil innføre en ny komité- og stipendstruktur for Statens kunstnerstipend. Målet er å forenkle søknadsprosessen for kunstnere, og dette er prisverdig, men vi er svært kritiske til forslaget om at det heretter skal være utvalget for ordningen som skal foreta kvotefordelingen og oppnevne komiteene, etter innstilling fra kunstnerorganisasjoner. Prinsippet om «fagfellevurdering» ved behandling av stipendsøknader, har fungert godt i mange år, og bidrar til at stipendkomiteene i dag nyter stor respekt i bransjen.

– Det er urovekkende at Kulturdepartementet vil frata kunstnerorganisasjonene medbestemmelsesrett ved å overføre oppnevning av komiteer til utvalgene, fremfor å la kunstnerorganisasjonene selv oppnevne disse.

Kulturbudsjettet for 2018

Statsbudsjettet »

Dissensdom i Arbeidsretten

Norsk Skuespillerforbund møtte Det Norske Teatret og Arbeidsgiverforeningen Spekter i Arbeidsretten. I mai falt dommen – flertallet i Arbeidsretten ga ikke NSF medhold i påstanden om at Det Norske Teatret bryter tariffavtalen ved å spille på søndager som en fast ordning, men mindretallet ga NSF medhold i alle påstandspunkter.

Rettssak »

Resultatløse forhandlinger om betaling for skuespillerrettigheter

Skuespillerne har siden i fjor høst forhandlet med TV 2 om betaling for såkalte tredjepartsrettigheter. Fredag, minutter før forhandlingsfristen gikk ut, meldte TV 2 rettighetsorganisasjonen Norwaco, som forvalter disse rettighetene på vegne av skuespillerne, at de ikke så noen mulighet for å komme i mål innen fristens utløp.

Tredjepartsrettigheter »

Harde forhandlinger

Det har blitt sagt og skrevet mye i pressen de siste ukene om stridigheter rundt skuespilleres rettigheter og vederlag for medvirkning i TV-dramaproduksjoner.

Tredjepartsrettigheter »

Seksuell trakassering på jobben

- Alle har rett til å gå på jobb uten å være redd for å bli utsatt for ubehagelige seksuelle opplevelser, skriver forbundsleder Knut Alfsen.

Trakassering »

Overvekt av mannlige hovedkarakterer i norsk film

– Vi har lenge visst at det har vært en skjevfordeling mellom kjønnene når det gjelder de som står bak kameraet. Nå ser vi at det også gjelder skuespillere, sier Maria Bock, styrerepresentant i Norsk Skuespillerforbund.

Skjevfordeling »

Naivt om kvinneandelen i TV-drama

Forbundsleder Knut Alfsen kommenterer Gjermund Stenberg Eriksens innlegg om kvinneandelen i TV-drama.

Endring kommer ikke av seg selv

Nye tall viser at det krever konkrete tiltak og kontinuerlig oppmerksomhet å endre kjønnubalansen i norsk film.

tiltak for kjønnsbalanse i norsk film »

- En dynamisk og inspirerende kulturadministrator

Turid Birkeland har gått bort.

Turid Birkeland har gått bort »

Terror og kunst

Scenekunsten trengs i krisetider. Men vi som lever av våre frie ytringer, står foran nye, etiske dilemmaer, skriver forbundsleder Knut Alfsen etter terrorangrepene.

Kunst i krisetider »

Et evig unntak?

Frilansskuespillere - som har sin inntekt fra en kombinasjon av lønn, oppdragsinntekt i og utenfor næring, samt fra vederlag for opphavsretter – får mindre igjen fra velferdssystemet enn de fleste andre yrkesgrupper.

Et evig unntak? »

Vi opptrer samlet

Tre uker i ledervervet har gitt meg enda sterkere bevis på at forbundet virkelig trengs.

Vi opptrer samlet »

Pensjonsforhandlinger på stedet hvil

Forhandlinger om pensjoner for de ansatte i operaen, teatre og orkestre står på stedet hvil. Arbeidsgiverne ønsker å endre dagens ordning. Vi har vist ansvar og kommet med et tilbud. Nå er det opp til dem, mener Norsk Skuespillerforbunds forhandlingsutvalg.

Stillstand i pensjonsforhandlingene »

Godt grunnlag for ny kunstnerpolitikk

Utredningen om norsk kunstnerøkonomi kommer med mange og gode forslag til Widveys nye kunstnerpolitikk.

Kunstnerøkonomi »

Kunstnerøkonomi etter Kulturløftet

2015 er året vi får svar på hvorvidt Kulturløftet har bidratt til å heve kunstnernes økonomi. NSF er også involvert i flere spennende arrangementer for synliggjøring av skuespillere.

Godt 2015! »

Kulturbudsjett i stillstand

I dag ble den blå-blå regjeringens aller første kulturbudsjett offentliggjort.

Kulturbudsjett i stillstand »

Den store forhandlingshøsten

På tampen av en vidunderlig sommer står vi foran en viktig høst. Først og fremst er kulturlivet spent på den blå-blå regjeringens første ”egne” statsbudsjett, i tillegg står mange viktige forhandlinger for døren.

Viktig høst i møte »

Dårligere vern for arbeidstakerne, svekking av fagforeningene

I dag la arbeids- og sosialminister Robert Eriksson fram forslag til endringer i arbeidsmiljøloven.

Forslag til ny AML »

Markering av Arbeidernes dag

Norsk Skuespillerforbund stiller i år med egen fane i 1.mai-toget i Oslo. Les hvorfor, bli med!

1. mai-markering »

Vi trenger en visjonær filmpolitikk!

Norge er i ferd med å etablere seg som en internasjonal filmnasjon. Det politikerne foretar seg de neste årene kan fort bli avgjørende for om vi greier det.

filmbransjen anno 2014 »

Ti tips til forhandlinger

Når du skal forhandle om en kontrakt i film eller tv, er det lurt å vite hva du har krav på. Her er ti tips.

Kjenn dine rettigheter »

Kraftig kutt for filmstøtten, men stipendene sikret

Det viser seg at det nytter å stå sammen og protestere på politiske avgjørelser.

Politikerne lyttet »

Sprik mellom ord og handling

Det er vanskelig å se hvordan den nye regjeringens kulturbudsjett gjenspeiler deres uttalte ambisjoner om å prioritere innhold, bredde og det frie scenekunsfeltet.

kulturbudsjettet 2014 »

Takk Tajik, velkommen Widvey!

Stoltenberg II-regjeringen rakk å innfri sin ambisjon om at 1% av statsbudsjettet skal gå til kultur. Nå overtar Thorhild Widvey den politiske ledelsen av Kulturdepartementet, med tidligere kulturredaktør Knut Olav Åmås som statssekretær.

regjeringsskiftet og kulturen »

Kultur og klima

Valgkampen er i gang - og selv om NSF er en politisk uavhengig forening, har vi selvfølgelig våre kampsaker.

Kultur og klima »

Mangfold i maktposisjonene

Norsk virkelighet blir stadig mer mangfoldig. Det burde gjenspeiles i de viktige maktposisjonene i norsk kulturliv, skriver nestleder Knut Alfsen i en kommentar til Asta B. Lydersens innlegg i Aftenposten i dag.

Samhold gjør sterk!

Skuespillerforbundets styre har i dag godkjent et løsningsforslag fra dubbingstudioene, som betyr at boikotten av SDI Media og Dubberman avblåses etter bare fire arbeidsdager. En så rask løsning hadde vi aldri fått uten massiv oppslutning om aksjonen.

Nok er nok

Satsene for dubbingarbeid har stått stille siden 90-tallet. Nå setter vi foten ned for ytterligere kutt.

Oslo Nye Prosjektteater?

Kulturbyråden ønsker å gjøre Oslos eget teater om til et prosjektteater. Det er gode kunstneriske, økonomiske og juridiske argumenter for at teatret skal ha et ensemble, også med den nye driftsmodellen, mener NSFs ledelse.

Søndagsåpne teatre - til hvilken pris?

I diskusjonen om teatrets tilstand og utvikling blir skuespillernes arbeidsvilkår sjelden nevnt.

Søndagsåpne teatre »

Oslo Nye Teater skal bestå

I dag ble den nye eierstrategien for Oslo Nye Teater lagt frem av kulturbyråd Hallstein Bjercke. Kommunen vil sikre drift minst 50 år fram i tid, men ønsker en gradvis overgang til prosjektteatermodell.

Oslos viktigste teater

Byrådet skal innen 1. oktober legge fram en eierstrategi for Oslo Nye Teater AS. Oslo Kino as er som kjent allerede vedtatt solgt, fordi byrådet – med «kulturpartiet» Venstre i spissen – mener at det ikke er en kommunal oppgave å drive med kultur! Det kan derfor se mørkt ut for Oslo Nye Teater.

Hvor er Amanda?

Det lages for få filmer med kvinnelig hovedrolleinnhaver. Bare to nominasjoner i kategorien beste kvinnelige skuespiller i årets Amandanominasjoner er flaut for et land som regner seg som et av verdens mest likestilte.

Garantiinntekt blir stipend

18 kunstnerorganisasjoner, herunder NSF, har i lengre tid samarbeidet om felles innspill til Kulturdepartementet om endring av garantinntektsordningen (GI) for kunstnere.