Forbundsleder Knut Alfsen skriver om forskningsrapporten som viser at det er mer vanlig at skuespillere opplever å bli seksuelt trakassert enn den gjennomsnittlige arbeidstaker.

Seksuell trakassering på jobben

- Alle har rett til å gå på jobb uten å være redd for å bli utsatt for ubehagelige seksuelle opplevelser, skriver forbundsleder Knut Alfsen.

En forskningsrapport fra BI satt nylig seksuell trakassering blant de ansatte på teatrene på dagsorden igjen. Utgangspunktet for rapporten var en undersøkelse forskerne utførte i 2010 i samarbeid med NSF. Resultatene av vår spørreundersøkelse den gang, viste at det er mer vanlig at skuespillere opplever å bli seksuelt trakassert enn gjennomsnittlig blant alle norske arbeidstakere. Forskerne har i årene som har gått, arbeidet videre med materialet, og blant annet gjennomført kvalitative forskningsintervjuer med skuespillere.

Den nye forskningsrapporten kan altså ikke svare på om det har blitt mer eller mindre seksuell trakassering siden 2010. Vi får imidlertid en dypere forståelse av problematikken. Det er ikke helt åpenbart hvordan seksuell trakassering skal defineres. Det kan gjøres strengt juridisk og formalistisk ved å slå fast at handlinger av denne og denne typen skal anses som seksuell trakassering.  Problemet med denne tilnærmingen er at den ikke tar høyde for relasjonen mellom de som er involvert. Samme konkrete handling kan være hyggelig i en situasjon og veldig trakasserende i en annen. Alternativet er en fenomenologisk tilnærming. Det vil si at hvis noen opplever at de blir seksuelt trakassert, så er det trakassering.

Denne forståelsen legger imidlertid et stort ansvar på offeret for trakasseringen. Det er opp til offeret å si fra at ”det er ikke greit at du gjør sånn med meg!” I NSF får vi så godt som aldri melding fra skuespillere som har blitt seksuelt på jobben. Samtidig var det altså mange som anonymt opplyste om at dette skjer i spørreundersøkelsen for seks år siden. Dette tyder på at folk er redde for å ta opp problemet, og samtidig er det en stor utfordring for NSF når vi skal forsøke å bedre på forholdene. Vi har lite konkret å vise til.

Vi må derfor satse på to ulike strategier. Det første er å sette problemet på dagsorden gjennom holdning skapende arbeid. Det kan være riktig å bygge på seksuelle spenninger når vi arbeider med teater og film, men profesjonelle skuespillere bør vite hvor grensen går mellom jobb og privatliv. Det andre er at vi må backe opp folk til å tørre å si fra. Det beste er å gjøre det i det samme situasjonen oppstår. Da bør den som trakasserer slutte straks og be om unnskyldning. Hvis det av ulike årsaker ikke lar seg gjøre bør man ta opp saken med tillitsvalgte eller forbundet. Alle har rett til å gå på jobb uten å være redd for å bli utsatt for ubehagelige seksuelle opplevelser.

Overvekt av mannlige hovedkarakterer i norsk film

– Vi har lenge visst at det har vært en skjevfordeling mellom kjønnene når det gjelder de som står bak kameraet. Nå ser vi at det også gjelder skuespillere, sier Maria Bock, styrerepresentant i Norsk Skuespillerforbund.

Skjevfordeling »

Naivt om kvinneandelen i TV-drama

Forbundsleder Knut Alfsen kommenterer Gjermund Stenberg Eriksens innlegg om kvinneandelen i TV-drama.

Endring kommer ikke av seg selv

Nye tall viser at det krever konkrete tiltak og kontinuerlig oppmerksomhet å endre kjønnubalansen i norsk film.

tiltak for kjønnsbalanse i norsk film »

- En dynamisk og inspirerende kulturadministrator

Turid Birkeland har gått bort.

Turid Birkeland har gått bort »

Terror og kunst

Scenekunsten trengs i krisetider. Men vi som lever av våre frie ytringer, står foran nye, etiske dilemmaer, skriver forbundsleder Knut Alfsen etter terrorangrepene.

Kunst i krisetider »

Et evig unntak?

Frilansskuespillere - som har sin inntekt fra en kombinasjon av lønn, oppdragsinntekt i og utenfor næring, samt fra vederlag for opphavsretter – får mindre igjen fra velferdssystemet enn de fleste andre yrkesgrupper.

Et evig unntak? »

Vi opptrer samlet

Tre uker i ledervervet har gitt meg enda sterkere bevis på at forbundet virkelig trengs.

Vi opptrer samlet »

Pensjonsforhandlinger på stedet hvil

Forhandlinger om pensjoner for de ansatte i operaen, teatre og orkestre står på stedet hvil. Arbeidsgiverne ønsker å endre dagens ordning. Vi har vist ansvar og kommet med et tilbud. Nå er det opp til dem, mener Norsk Skuespillerforbunds forhandlingsutvalg.

Stillstand i pensjonsforhandlingene »

Godt grunnlag for ny kunstnerpolitikk

Utredningen om norsk kunstnerøkonomi kommer med mange og gode forslag til Widveys nye kunstnerpolitikk.

Kunstnerøkonomi »

Kunstnerøkonomi etter Kulturløftet

2015 er året vi får svar på hvorvidt Kulturløftet har bidratt til å heve kunstnernes økonomi. NSF er også involvert i flere spennende arrangementer for synliggjøring av skuespillere.

Godt 2015! »

Kulturbudsjett i stillstand

I dag ble den blå-blå regjeringens aller første kulturbudsjett offentliggjort.

Kulturbudsjett i stillstand »

Den store forhandlingshøsten

På tampen av en vidunderlig sommer står vi foran en viktig høst. Først og fremst er kulturlivet spent på den blå-blå regjeringens første ”egne” statsbudsjett, i tillegg står mange viktige forhandlinger for døren.

Viktig høst i møte »

Dårligere vern for arbeidstakerne, svekking av fagforeningene

I dag la arbeids- og sosialminister Robert Eriksson fram forslag til endringer i arbeidsmiljøloven.

Forslag til ny AML »

Markering av Arbeidernes dag

Norsk Skuespillerforbund stiller i år med egen fane i 1.mai-toget i Oslo. Les hvorfor, bli med!

1. mai-markering »

Vi trenger en visjonær filmpolitikk!

Norge er i ferd med å etablere seg som en internasjonal filmnasjon. Det politikerne foretar seg de neste årene kan fort bli avgjørende for om vi greier det.

filmbransjen anno 2014 »

Ti tips til forhandlinger

Når du skal forhandle om en kontrakt i film eller tv, er det lurt å vite hva du har krav på. Her er ti tips.

Kjenn dine rettigheter »

Kraftig kutt for filmstøtten, men stipendene sikret

Det viser seg at det nytter å stå sammen og protestere på politiske avgjørelser.

Politikerne lyttet »

Sprik mellom ord og handling

Det er vanskelig å se hvordan den nye regjeringens kulturbudsjett gjenspeiler deres uttalte ambisjoner om å prioritere innhold, bredde og det frie scenekunsfeltet.

kulturbudsjettet 2014 »

Takk Tajik, velkommen Widvey!

Stoltenberg II-regjeringen rakk å innfri sin ambisjon om at 1% av statsbudsjettet skal gå til kultur. Nå overtar Thorhild Widvey den politiske ledelsen av Kulturdepartementet, med tidligere kulturredaktør Knut Olav Åmås som statssekretær.

regjeringsskiftet og kulturen »

Kultur og klima

Valgkampen er i gang - og selv om NSF er en politisk uavhengig forening, har vi selvfølgelig våre kampsaker.

Kultur og klima »

Mangfold i maktposisjonene

Norsk virkelighet blir stadig mer mangfoldig. Det burde gjenspeiles i de viktige maktposisjonene i norsk kulturliv, skriver nestleder Knut Alfsen i en kommentar til Asta B. Lydersens innlegg i Aftenposten i dag.

Samhold gjør sterk!

Skuespillerforbundets styre har i dag godkjent et løsningsforslag fra dubbingstudioene, som betyr at boikotten av SDI Media og Dubberman avblåses etter bare fire arbeidsdager. En så rask løsning hadde vi aldri fått uten massiv oppslutning om aksjonen.

Nok er nok

Satsene for dubbingarbeid har stått stille siden 90-tallet. Nå setter vi foten ned for ytterligere kutt.

Oslo Nye Prosjektteater?

Kulturbyråden ønsker å gjøre Oslos eget teater om til et prosjektteater. Det er gode kunstneriske, økonomiske og juridiske argumenter for at teatret skal ha et ensemble, også med den nye driftsmodellen, mener NSFs ledelse.

Søndagsåpne teatre - til hvilken pris?

I diskusjonen om teatrets tilstand og utvikling blir skuespillernes arbeidsvilkår sjelden nevnt.

Søndagsåpne teatre »

Oslo Nye Teater skal bestå

I dag ble den nye eierstrategien for Oslo Nye Teater lagt frem av kulturbyråd Hallstein Bjercke. Kommunen vil sikre drift minst 50 år fram i tid, men ønsker en gradvis overgang til prosjektteatermodell.

Oslos viktigste teater

Byrådet skal innen 1. oktober legge fram en eierstrategi for Oslo Nye Teater AS. Oslo Kino as er som kjent allerede vedtatt solgt, fordi byrådet – med «kulturpartiet» Venstre i spissen – mener at det ikke er en kommunal oppgave å drive med kultur! Det kan derfor se mørkt ut for Oslo Nye Teater.

Hvor er Amanda?

Det lages for få filmer med kvinnelig hovedrolleinnhaver. Bare to nominasjoner i kategorien beste kvinnelige skuespiller i årets Amandanominasjoner er flaut for et land som regner seg som et av verdens mest likestilte.

Garantiinntekt blir stipend

18 kunstnerorganisasjoner, herunder NSF, har i lengre tid samarbeidet om felles innspill til Kulturdepartementet om endring av garantinntektsordningen (GI) for kunstnere.