– Budsjettforslaget gir likevel ikke noe svar på hvordan grupper som har vært finansiert over Norsk kulturfonds basisfinansieringsordning skal ha mulighet til å fortsette sin virksomhet etter at tidsbegrensningen for ordningen er passert. Vi hadde håpet at regjeringen ville åpne for at slike grupper kunne overføres til departementets tilskuddspost 78, sier forbundsleder Knut Alfsen.

Kulturbudsjettet 2019

Trine Skei Grande har lagt frem sitt første budsjett som kulturminister. Her er Norsk Skuespillerforbunds oppsummering av budsjettforslaget.

Norsk Skuespillerforbund var til stede på Dramatikkens Hus da kulturminister Trine Skei Grande la frem budsjettforslaget for 2019. Etter det kunstneriske innslaget Asfaltpuls, innledet kulturministeren med å forklare hva som ligger til grunn for regjeringens forslag til statsbudsjettet: Det skal være grønnere, rausere og mer sosialliberalt. Dette skal også gjenspeiles i kulturbudsjettet. I motsetning til de to foregående årene reduserer nå regjeringen bevilgningene til gaveforsterkning og talentutvikling. Viktige stikkord for neste års budsjett er mangfold, likestilling og ytringsfrihet og en ambisjon om at flere skal få ta del i kunst og kultur, både som aktører og brukere.

SATSING PÅ DET FRIE FELTET

På scenekunstsiden har det blant annet resultert i en økning til de programmerende scenene, BIT Teatergarasjen, Teaterhuset Avant Garden og Black Box Teater, som får 4 millioner mer. I tillegg er det satt av 7,5 millioner til nytt bygg til Teaterhuset Avant Garden.

Det er foreslått en økning på 7 millioner kroner i bevilgningene til scenekunst i Norsk kulturfond for å kunne ivareta etablerte kompanier, men også nye grupper. Når det gjelder Statens kunstnerstipend, foreslår regjeringen å øke størrelsen på de langvarige stipendene slik at disse kommer opp på samme nivå som arbeidsstipendene. Det er satt av 4 millioner mer til Fond for lyd og bilde.

– Det er gledelig at regjeringen ønsker å løfte det frie feltet ved å øke stipendene og bevilgningene til Norsk kulturfond. Økte bevilgninger til de programmerende scenene er noe som kommer en stor andel scenekunstnere til gode, sier Knut Alfsen, forbundsleder i Norsk Skuespillerforbund.

– Budsjettforslaget gir likevel ikke noe svar på hvordan grupper som har vært finansiert over Norsk kulturfonds basisfinansieringsordning skal ha mulighet til å fortsette sin virksomhet etter at tidsbegrensningen for ordningen er passert. Vi hadde håpet at regjeringen ville åpne for at slike grupper kunne overføres til departementets tilskuddspost 78.

MER TIL FILM OG SPILL

Norsk Skuespillerforbund har i mange år kjempet for økt mangfold i norske filmer og TV-drama. Vi setter derfor pris på at regjeringen påpeker at det er ønskelig med flere kvinner i nøkkelroller både foran og bak kamera. «Hensyn til kjønnsbalanse bør være en del av rekruttering og talentutvikling i filmbransjen, så vel som i den etablerte bransjen og i tilskuddssystemer», heter det i forslaget fra regjeringen. Det foreslås en økning på om lag 50 millioner til film, herunder 30,9 millioner til Filmfondet og 5,1 millioner øremerket satsing på dataspill.

– Vi har alle noe å tjene på mer mangfold i bransjen, og det er godt å se at regjeringen tar dette på alvor. En øket satsing på film, tv-drama og spill gir dessuten jobb til mange skuespillere, sier Knut Alfsen.

LEVE AV KUNSTEN

Regjeringen er også «opptatt av at de som skaper åndsverk og utøver kunst skal kunne leve av sin virksomhet», og viser her til den nye åndsverkloven som ble vedtatt 1. juli i år.

Under posten som gjelder kompensasjon for kopiering av åndsverk til privat bruk er det lagt opp til en økning på 2,4 %. Nå som visuelle og litterære verk også omfattes av ordningen, er Norsk Skuespillerforbund bekymret for hvordan dette skal fordeles mellom rettighetshavergruppene.

– Vi støtter at det også skal betales rimelig vederlag for lovlig privatkopiering av billedkunst og tekst, men vi kan vanskelig akseptere at dette skal finansieres gjennom lavere privatkopieringsvederlag til rettighetshaverne innen musikk og audiovisuell sektor, sier Knut Alfsen.

Kulturbudsjettet 2019

Usanne påstander i Samtiden

I tidsskriftet Samtiden har Øystein Stene skrevet et essay med tittelen «Fra feminisme til aktivisme til populisme», hvor han fremsetter en rekke påstander om Norsk Skuespillerforbunds håndtering av varslingssaker, som vi ikke kjenner oss igjen i. En forkortet utgave av essayet er publisert i Aftenposten, hvor vi har fått anledning til kort å kommentere påstandene. Her er hele vår imøtegåelse av påstandene til Stene.

Velkommen til Trine!

Norge har fått ny kulturminister siden jul. Vi benytter denne anledningen til å gratulere Trine Skei Grande med ny jobb.

Ny kulturminister »

Kulturbudsjettet for 2018

Kulturbudsjettet for 2018 viderefører regjeringens kulturpolitikk, og inneholder ingen store overraskelser. Det satses på tiltak for å styrke kreativ næring, mens bevilgningene til faktisk kunstproduksjon står på stedet hvil.

Statsbudsjettet »

Dissensdom i Arbeidsretten

Norsk Skuespillerforbund møtte Det Norske Teatret og Arbeidsgiverforeningen Spekter i Arbeidsretten. I mai falt dommen – flertallet i Arbeidsretten ga ikke NSF medhold i påstanden om at Det Norske Teatret bryter tariffavtalen ved å spille på søndager som en fast ordning, men mindretallet ga NSF medhold i alle påstandspunkter.

Rettssak »

Resultatløse forhandlinger om betaling for skuespillerrettigheter

Skuespillerne har siden i fjor høst forhandlet med TV 2 om betaling for såkalte tredjepartsrettigheter. Fredag, minutter før forhandlingsfristen gikk ut, meldte TV 2 rettighetsorganisasjonen Norwaco, som forvalter disse rettighetene på vegne av skuespillerne, at de ikke så noen mulighet for å komme i mål innen fristens utløp.

Tredjepartsrettigheter »

Harde forhandlinger

Det har blitt sagt og skrevet mye i pressen de siste ukene om stridigheter rundt skuespilleres rettigheter og vederlag for medvirkning i TV-dramaproduksjoner.

Tredjepartsrettigheter »

Seksuell trakassering på jobben

- Alle har rett til å gå på jobb uten å være redd for å bli utsatt for ubehagelige seksuelle opplevelser, skriver forbundsleder Knut Alfsen.

Trakassering »

Overvekt av mannlige hovedkarakterer i norsk film

– Vi har lenge visst at det har vært en skjevfordeling mellom kjønnene når det gjelder de som står bak kameraet. Nå ser vi at det også gjelder skuespillere, sier Maria Bock, styrerepresentant i Norsk Skuespillerforbund.

Skjevfordeling »

Naivt om kvinneandelen i TV-drama

Forbundsleder Knut Alfsen kommenterer Gjermund Stenberg Eriksens innlegg om kvinneandelen i TV-drama.

Endring kommer ikke av seg selv

Nye tall viser at det krever konkrete tiltak og kontinuerlig oppmerksomhet å endre kjønnubalansen i norsk film.

tiltak for kjønnsbalanse i norsk film »

- En dynamisk og inspirerende kulturadministrator

Turid Birkeland har gått bort.

Turid Birkeland har gått bort »

Terror og kunst

Scenekunsten trengs i krisetider. Men vi som lever av våre frie ytringer, står foran nye, etiske dilemmaer, skriver forbundsleder Knut Alfsen etter terrorangrepene.

Kunst i krisetider »

Et evig unntak?

Frilansskuespillere - som har sin inntekt fra en kombinasjon av lønn, oppdragsinntekt i og utenfor næring, samt fra vederlag for opphavsretter – får mindre igjen fra velferdssystemet enn de fleste andre yrkesgrupper.

Et evig unntak? »

Vi opptrer samlet

Tre uker i ledervervet har gitt meg enda sterkere bevis på at forbundet virkelig trengs.

Vi opptrer samlet »

Pensjonsforhandlinger på stedet hvil

Forhandlinger om pensjoner for de ansatte i operaen, teatre og orkestre står på stedet hvil. Arbeidsgiverne ønsker å endre dagens ordning. Vi har vist ansvar og kommet med et tilbud. Nå er det opp til dem, mener Norsk Skuespillerforbunds forhandlingsutvalg.

Stillstand i pensjonsforhandlingene »

Godt grunnlag for ny kunstnerpolitikk

Utredningen om norsk kunstnerøkonomi kommer med mange og gode forslag til Widveys nye kunstnerpolitikk.

Kunstnerøkonomi »

Kunstnerøkonomi etter Kulturløftet

2015 er året vi får svar på hvorvidt Kulturløftet har bidratt til å heve kunstnernes økonomi. NSF er også involvert i flere spennende arrangementer for synliggjøring av skuespillere.

Godt 2015! »

Kulturbudsjett i stillstand

I dag ble den blå-blå regjeringens aller første kulturbudsjett offentliggjort.

Kulturbudsjett i stillstand »

Den store forhandlingshøsten

På tampen av en vidunderlig sommer står vi foran en viktig høst. Først og fremst er kulturlivet spent på den blå-blå regjeringens første ”egne” statsbudsjett, i tillegg står mange viktige forhandlinger for døren.

Viktig høst i møte »

Dårligere vern for arbeidstakerne, svekking av fagforeningene

I dag la arbeids- og sosialminister Robert Eriksson fram forslag til endringer i arbeidsmiljøloven.

Forslag til ny AML »

Markering av Arbeidernes dag

Norsk Skuespillerforbund stiller i år med egen fane i 1.mai-toget i Oslo. Les hvorfor, bli med!

1. mai-markering »

Vi trenger en visjonær filmpolitikk!

Norge er i ferd med å etablere seg som en internasjonal filmnasjon. Det politikerne foretar seg de neste årene kan fort bli avgjørende for om vi greier det.

filmbransjen anno 2014 »

Ti tips til forhandlinger

Når du skal forhandle om en kontrakt i film eller tv, er det lurt å vite hva du har krav på. Her er ti tips.

Kjenn dine rettigheter »

Kraftig kutt for filmstøtten, men stipendene sikret

Det viser seg at det nytter å stå sammen og protestere på politiske avgjørelser.

Politikerne lyttet »

Sprik mellom ord og handling

Det er vanskelig å se hvordan den nye regjeringens kulturbudsjett gjenspeiler deres uttalte ambisjoner om å prioritere innhold, bredde og det frie scenekunsfeltet.

kulturbudsjettet 2014 »

Takk Tajik, velkommen Widvey!

Stoltenberg II-regjeringen rakk å innfri sin ambisjon om at 1% av statsbudsjettet skal gå til kultur. Nå overtar Thorhild Widvey den politiske ledelsen av Kulturdepartementet, med tidligere kulturredaktør Knut Olav Åmås som statssekretær.

regjeringsskiftet og kulturen »

Kultur og klima

Valgkampen er i gang - og selv om NSF er en politisk uavhengig forening, har vi selvfølgelig våre kampsaker.

Kultur og klima »

Mangfold i maktposisjonene

Norsk virkelighet blir stadig mer mangfoldig. Det burde gjenspeiles i de viktige maktposisjonene i norsk kulturliv, skriver nestleder Knut Alfsen i en kommentar til Asta B. Lydersens innlegg i Aftenposten i dag.

Samhold gjør sterk!

Skuespillerforbundets styre har i dag godkjent et løsningsforslag fra dubbingstudioene, som betyr at boikotten av SDI Media og Dubberman avblåses etter bare fire arbeidsdager. En så rask løsning hadde vi aldri fått uten massiv oppslutning om aksjonen.

Nok er nok

Satsene for dubbingarbeid har stått stille siden 90-tallet. Nå setter vi foten ned for ytterligere kutt.

Oslo Nye Prosjektteater?

Kulturbyråden ønsker å gjøre Oslos eget teater om til et prosjektteater. Det er gode kunstneriske, økonomiske og juridiske argumenter for at teatret skal ha et ensemble, også med den nye driftsmodellen, mener NSFs ledelse.

Søndagsåpne teatre - til hvilken pris?

I diskusjonen om teatrets tilstand og utvikling blir skuespillernes arbeidsvilkår sjelden nevnt.

Søndagsåpne teatre »

Oslo Nye Teater skal bestå

I dag ble den nye eierstrategien for Oslo Nye Teater lagt frem av kulturbyråd Hallstein Bjercke. Kommunen vil sikre drift minst 50 år fram i tid, men ønsker en gradvis overgang til prosjektteatermodell.

Oslos viktigste teater

Byrådet skal innen 1. oktober legge fram en eierstrategi for Oslo Nye Teater AS. Oslo Kino as er som kjent allerede vedtatt solgt, fordi byrådet – med «kulturpartiet» Venstre i spissen – mener at det ikke er en kommunal oppgave å drive med kultur! Det kan derfor se mørkt ut for Oslo Nye Teater.

Hvor er Amanda?

Det lages for få filmer med kvinnelig hovedrolleinnhaver. Bare to nominasjoner i kategorien beste kvinnelige skuespiller i årets Amandanominasjoner er flaut for et land som regner seg som et av verdens mest likestilte.

Garantiinntekt blir stipend

18 kunstnerorganisasjoner, herunder NSF, har i lengre tid samarbeidet om felles innspill til Kulturdepartementet om endring av garantinntektsordningen (GI) for kunstnere.