Sand og Hofseth utnevnt til æresmedlemmer

Kirsten Hofseth og Rolf Sand er utnevnt til æresmedlemmer av Norsk Skuespillerforbund.

- Skuespill er en lagsport. I tillegg til å kunne vise til en imponerende rekke av store og betydelige rolletolkninger, har de to æresmedlemmene vi utnevner i dag dét til felles at de begge fremheves av sine kolleger som utpregede lagspillere med den viktige evnen det er å spille andre gode, sier forbundsleder Knut Alfsen om de som to mottar utmerkelsen mandag 14. desember.

Norsk Skuespillerforbunds æresmedlemskap ble innstiftet 1900, da det ble tildelt Bjørn Bjørnson. Æresmedlemskap i følge forbundets vedtekter tildeles «personer som har hatt spesiell betydning for forbundet, scenekunsten eller skuespilldiktningen».  Oversikt over tidligere utnevnte æresmedlemmer finnes på skuespillerforbund.no

Kirsten Hofseth (f. 14.5.1944):

Kirsten Hofseth beskrives av sine kolleger som en inspirerende kollega og en karakterskuespiller med stort register. Hun gikk ut fra Statens Teaterhøgskole i 1969 og har vært ansatt ved flere norske teatre: Trøndelag Teater (1969-1972), Teatret Vårt (1972-1979), Rogaland Teater (1978-1980 og 1982-2005) og Den Nationale Scene (2005-2014). I 1990-årene gjorde hun også flere roller ved Nordland Teater, bl.a. fru Alving i Ibsens Gengangere.

Allerede i 1972 var hun med å starte Teatret Vårt i Molde, og i fem år medvirket hun i alle oppsetninger der. Hun har også vært med i en rekke tv-serier – blant annet Grenseland  fra 1979. Fra 1980- 82 var hun medlem av Fjernsynsteatrets faste ensemble.

Ved Rogaland Teater har hun løst betydelige oppgaver som, bl.a. tittelrollen i Brechts Mor Courage. I 2006 ble hun Heddanominert i kategorien Beste kvinnelige birolle for sin tolkning av Magdelone i Holbergs Den stundesløse og i 2011 i kategorien for beste kvinnelige hovedrolle for rollen som Alice i Tilbaketoget fra Moskva.

Les mer på Sceneweb.no

Rolf Sand (f. 21.2.1920):

Rolf Sand debuterte som skuespiller i 1949 i tittelrollen i Holbergs Den pantsatte bondedreng ved Nationaltheatret. Han har vært ansatt ved Trøndelag Teater 1952–54, Nationaltheatret i 1952 og  1961–62, Riksteatret 1954–58, Oslo Nye 1975-76 og Det Norske Teatret fra 1962 til han gikk av med pensjon. Han har også gjort frilansoppdrag ved Radioteatret og Centralteatret og undervist ved Statens Teaterhøyskole.  Her ga han gode råd, som: ”Pugge kan du gjøre hjemme. Når du er på prøve, så lukk opp alle sansene”, forteller en av hans tidligere elever.

Sand beskrives av sine tidligere kolleger som omtenksom, ansvarsbevisst, morsom og fantasifull:
”Han hadde en egen evne til å finne muligheter i alle situasjoner – en ekte skuespiller.” Han har et stort komedietalent, og av hans mange rolletolkninger framheves blant annet tittelrollen i Erasmus Montanus som han gjorde både ved Trøndelag Teater og Riksteatret. Han har også spilt Tom Wingfield i Glassmenasjeriet, Daly i  Juno og påfuglen og Pilatus i Barabbas.  Sand sies å være en stor menneskekjenner med et ”våkent instinkt for rollenes særpreg”. Han har gjort en rekke filmroller og for mange huskes han kanskje best fra rollen som Gammel Bør i filmen Bør Børson fra 1974. Som instruktør har Sand særlig arbeidet med barneteater. Han er også en kjent stemme fra barnetimen i radio.
Les mer i Store norske leksikon