Ny generalsekretær i Norsk Skuespillerforbund
Eirik Djønne

Ny generalsekretær i Norsk Skuespillerforbund

Advokat Eirik Djønne er ansatt som generalsekretær i Norsk Skuespillerforbund (NSF). – En drømmesituasjon for oss, sier forbundsleder Hauk Heyerdahl.

Eirik Djønne kommer fra en stilling som privatpraktiserende advokat innen områdene opphavsrett, kunstnerrett, personvern, medierett og arbeidsrett. Han er medlem av Den norske advokatforenings lovutvalg for immaterialrett og markedsføringsrett og har tidligere bl.a. vært nestleder i Datatilsynet og leder av Domeneklagenemnda.

– Uvurderlig erfaring
Gjennom Kulturadvokatene har Djønne gjennom en årrekke vært fast advokat for flere kunstnerorganisasjoner, herunder Norsk Skuespillerforbund, som han har representert siden 1990. Han førte blant annet den mye omtalte saken om sitatrett for Gørild Mauseth som vant over NRK i Høyesterett i 2010.

– Eirik Djønnes kunnskap og erfaring er uvurderlig for vår organisasjon. Han har bistått NSF i mange viktige saker, og det har vært en trygghet for administrasjonen og medlemmene å ha en så kunnskapsrik og pålitelig støttespiller. At han nå blir vår generalsekretær er rett og slett en drømmesituasjon. Vi kunne ikke forestilt oss en mer kvalifisert kandidat, sier forbundsleder Hauk Heyerdahl.

– Gleder meg
Stillingen som generalsekretær er et åremål på seks år og erstatter daglig leder Kirsti Camerer som går av med pensjon i oktober. Djønne ble ansatt etter åpen utlysning og intervjurunde.

– Etter 22 år som privatpraktiserende advokat med bistand til skapende og utøvende kunstnere ser jeg ser fram til å jobbe for kun en av profesjonene på heltid, og jeg gleder meg til å overta etter daglig leder Kirsti Camerer som har gjort og gjør en formidabel jobb. Jeg kommer til å fortsette med å være advokat, men da som organisasjonsadvokat for skuespillerne, uttaler Eirik Djønne.

Generalsekretæren kan kontaktes på e-post eirik(at)skuespillerforbund.no eller tlf. 21 02 71 94