Northern Lights promoterer nordiske skuespillere i Berlin
Northern Lights vil legge til rette for møter mellom nordiske skuespillere og den internasjonale filmbransjen. Fra presselanseringen på Filmens hus 18. desember.

Northern Lights promoterer nordiske skuespillere i Berlin

Med Northern Lights vil Norsk Skuespillersenter promotere nordiske skuespillere under filmfestivalen i Berlin i februar. Av 160 søkere er 25 skuespillere er plukket ut til å delta.

Northern Lights er et spennende prøveprosjekt som vil promotere nordiske skuespillere overfor internasjonal filmbransje under filmfestivalen i Berlin 9. februar 2015.

- Nordiske skuespillere er nå i vinden internasjonalt, så vi synes det er på tide at det arrangeres et event der internasjonal bransje kan få truffet dem ansikt til ansikt, sier Mika Ore, daglig leder ved Norsk Skuespillersenter,

Torsdag 18. desember var det pressenlansering av eventet på filmens hus, der de 25 utvalgte skuespillerne ble presentert. Se Dagsrevyens innslag fra lanseringen her.

Heldagsarrangement i Berlin

Konseptet Northern Lights vil bestå av tre arrangementer som alle har som mål å promotere de utvalgte nordiske skuespillere og hjelpe dem med å få kontakt med internasjonal filmbransje. Den 9. februar vil skuespillerne møte internasjonale castere på en "speeddating"-frokost. Denne etterfølges av brunch på den nordiske ambassaden der ca 150 internasjonale regissører og produsenter også deltar. På kvelden arrangeres en stor bransjefest med mulighet for videre nettverking, der også skuespillernes showreels vil vises.

Northern Lights blir organisert av Norsk Skuespillersenter, LSC ved Lisa Stutzky, Linda Steinhoff  og Maria Cappelen samt TMstudio. Samarbeidspartnere er Norsk Skuespillerforbund, Scandinavian Locations og Norsk Filminstitutt.

Stjernelag

Søknadsfrist for deltakere var 1. desember 2014. Det kom inn over 160 søknader fra skuespillere i Norge, Island, Sverige, Danmark og Finland. Av disse  ble 25 stykker plukket ut av en internasjonal jury. Filmerfaring var en forutsetning for deltakelse.

- I tillegg har vi lagt vekt på aktualitet, og det å få til en sammensatt gruppe. Det var en utrolig vanskelig jobb, og vi er sikre på at den gruppen vi nå sitter igjen med vil være attraktive for den internasjonale bransjen, sier prosjektkoordinator, caster og initiativtaker Linda Steinhoff.

De som er med:

Skuespillerne som er plukket ut er Gard Eidsvoll (Norge), Gitte Witt (Norge), Guro Nagelhus Schia (Norge), Emil Johnsen (Norge), Mads Sjøgård Pettersen (Norge), Mariann Saastad Ottesen (Norge), Lise Risom Olsen (Norge), Nils Jørgen Kaalstad (Norge), Espen Klouman Høiner (Norge), Julia Schacht (Norge), Rolf Kristian Larsen (Norge), Dagny Backer Johnsen (Norge), Magne Håvard Brekke (Norge), Inga Lilleaas (Norge), Elias Munk (Danmark), Elmer Bäck (Finland), Pelle Heikkilä (Finland), Joi Johannsson (Island), Thora Karitas (Island), Lisette Pagler (Sverige), Lina Ljungqvist (Sverige), Fredrik Wagner (Sverige), Allan Hyde (Danmark), Laerke Winther  (Danmark), Laura Bach (Danmark)

(Fullstendige pressemapper for skuespillerne er under utarbeidelse. Ta kontakt med Norsk Skuespillersenter for informasjon. )

Dugnadsånd

- Vi har bare et begrenset budsjett via Skuespillersenteret, samt fra Norsk Skuespillerforbund, så det gjør det naturlig at vi prioriterer å ha overvekt av norske skuespillere, forklarer Mika Ore, som innrømmer at arrangementet delvis blir gjennomført på dugnadsånd:

- Men om dette blir vellykket, håper vi jo at dette kan bli et årlig event som de andre nordiske landene også vil kunne støtte oss finansielt. Skuespillere har et fantastisk potensiale til å være ambassadører for å markedsføre nordisk film!

Mer om Northern Lights

Skuespillersenterets nettside: http://www.skuespillersenter.no/northern-lights/

Facebook: https://www.facebook.com/NorthernLightTalents

Instagram: http://instagram.com/northernlighttalents/