Netflix bestiller skandinavisk originalinnhold

Netflix har for første gang bestilt en skandinaviskprodusert dramaserie. Norsk Skuespillerforbund oppfordrer alle medlemmer til å ta kontakt hvis de blir tilbudt roller i produksjoner direkte til strømmetjenester.

I forrige uke kom nyheten om at Netflix for første gang har bestilt en skandinaviskprodusert dramaserie. Serien skal produseres av det dansk/norske produksjonsselskap Miso Film. Norsk Skuespillerforbund synes det selvsagt er utrolig spennende og positivt at utenlandske strømmetjenester vil kjøpe skandinavisk kvalitetsinnhold, men samtidig skaper det også en ny utfordring for bransjen. Kjøp av originalt innhold direkte til strømmetjenester (”direct to vod”) er ikke dekket av noen av våre nåværende overenskomster eller tariffavtaler, og skuepilleravtaler på slike produksjoner vil derfor operere i et såkalt ”avtaleløst rom”.

Norsk Skuespillerforbund vil derfor oppfordre alle våre medlemmer til å ta kontakt med oss hvis de blir tilbudt roller i produksjoner direkte til strømmetjenester.