Jorunn Kjellsby og Helge Jordal utnevnt til æresmedlemmer
Forbundsleder Knut Alfsen med æresmedlemmene Jorunn Kjellsby og Helge Jordal.

Jorunn Kjellsby og Helge Jordal utnevnt til æresmedlemmer

Under tillitsvalgtkonferansen 11. september mottok Kjellsby og Jordal utmerkelsen æresmedlemmer av Norsk Skuespillerforbund.

Norsk Skuespillerforbunds æresmedlemskap ble innstiftet 1900, da det ble tildelt Bjørn Bjørnson. Ifølge forbundets vedtekter tildeles æresmedlemskap «personer som har hatt spesiell betydning for forbundet, scenekunsten eller skuespilldiktningen».

Markante scenepersonligheter

– Jorunn Kjellsby og Helge Jordal er begge markante scenepersonligheter. Både i kraft av sitt talent, sin faglige dyktighet og sin personlighet har de vært sentrale i norsk scenekunst, film og TV gjennom mange tiår, sier forbundsleder Knut Alfsen.

Jorunn Kjellsby startet sin karriere ved Trøndelag Teater, hvor hun debuterte i Tennessee Williams’ Forbudt område i 1962. Fra 1968-1970 var Kjellsby på Oslo Nye Teater, i Fjernsynsteatret fra 1973-1977 og fra 1977 har hun vært ansatt på Det Norske Teatret. Der har hun blant annet spilt i Den kaukasiske kritringen, i Lærde Damer av Molière, i Faust, Jokaste i Oidipus, fru Stockman i Ein folkefiende, moren i Lerka Jeanne d'Arc av J. Anouilh og Ruth i Frode Gryttens Bikubesong.

Jorunn Kjellsby er også en kjent film- og TV-skuespiller – hun har blant annet spilt i samtlige filmer av Wam & Vennerød, både hovedroller og biroller, og i en rekke TV-serier som for eksempel Fleksnes fataliteter og Sejer – Djevelen holder lyset. En annen rolle som bør nevnes er rollen som Karen Marie i filmen En ganske snill mann, en rolle som ga Kjellsby Kanonprisen 2010 for beste kvinnelige hovedrolle.

Kjellsby har i tillegg til æresmedlemskapet og nevnte Kanonprisen også fått Teaterkritikerprisen i 1991, Heddaprisen i 2001, Amandakomiteens ærespris 2006 og Gammleng-prisen i 2015.

Helge Jordal er utdannet ved Statens Teaterskole 1968-1971, og etter et praksisår på Trøndelag Teater debuterte han som jotunkjempen Mokkurkalve i Loke på Nationaltheatret i 1972, der han ble værende fram til 1977. Fra 1981 har han vært både fast ansatt og jobbet som frilanser på Den Nationale Scene i hjembyen Bergen, og spilt en rekke roller i teatrets oppsetninger, deriblant Jeppe i Jeppe på Bjerget.  Jordal er også kjent for sine rolleprestasjoner i norsk film og TV, i filmer og serier som Orions belte, Landstrykere og Nattseilere.

Jordal ble utnevnt til ridder av St. Olavs orden i 2006, fikk Bergen kommunes kunstnerpris i 2007, Amandakomiteens ærespris i 2009, Ivar Medaas-prisen i 2011, Gammleng-prisen i 2012 og Anders Jahres kulturpris i 2016.

Oversikt over tidligere utnevnte æresmedlemmer