Høring om Oslo Nye Teaters framtid

Oslo kommunes byråd for kultur ønsker å omgjøre byens eget teater til et prosjektteater. Men hva ligger egentlig i begrepet? Tirsdag 8.januar var de åpen høringen om Oslo Nye Teater i formannskapssalen i Rådhuset.

Norsk Skuespillerforbunds krets ved teatret var blant de som uttalte seg under den åpne høringen om Oslo Nye Teater i formannskapssalen i Rådhuset tirsdag 8.januar. Opposisjonsrepresentantene i Oslo bystyres kultur- og utdanningskomite tok initiativ til høringen, der de blant annet stilte spørsmålet om hvordan færre ansatte kan gi økt produksjon.

Se programmet for høringen her.

Hverken Oslo Nye Teater eller Norsk Skuespillerforbund er negative til prosjektteatermodellen, men NSF påpeker at innføring av denne ikke i seg selv gir grunn til oppsigelser.

- Det er kunstneriske, økonomiske og juridisk sterke argumenter for at teatret bør ha en kjerne av faste kunstneriske stillinger, sier forbundsledelsen i denne kommentaren.