Her finner du eldre artikler fra Norsk Skuespillerforbund.

Hvem tar skuespillernes parti…?

Mandag 11. september er det stortingsvalg. Vi har spurt de ulike partiene om hvorfor skuespillere skal stemme på nettopp deres parti.

Valg 2017 »

Norsk Skuespillerforbund går til sak mot Det Norske Teatret

Norsk Skuespillerforbund tar ut stevning mot Arbeidsgiverforeningen Spekter og Det Norske Teatret, som bryter tariffavtalen ved å innføre søndag som fast spilledag. Siden 1967 har skuespillere ved de faste teatrene hatt fri hver søndag. Tariffavtalen åpner bare for unntak i spesielle tilfeller.

Stevning »

Netflix bestiller skandinavisk originalinnhold

Netflix har for første gang bestilt en skandinaviskprodusert dramaserie. Norsk Skuespillerforbund oppfordrer alle medlemmer til å ta kontakt hvis de blir tilbudt roller i produksjoner direkte til strømmetjenester.

Netflix »

Forbundets nye generalsekretær er på plass

Anders Bredmose tar over stillingen som generalsekretær etter Eirik Djønne, og begynte i jobben 17. oktober.

Ny generalsekretær »

Innspill til statsbudsjettet

Norsk Skuespillerforbund deltok i går på åpen høring i Familie- og kulturkomiteen vedrørende statsbudsjettet 2017. Her er våre innspill.

Statsbudsjettet »

– Lite å glede seg over

Norsk Skuespillerforbund er ikke imponert over statsbudsjettet som ble lagt fram i dag.

Få lyspunkter i statsbudsjettet »

Avtale mellom Norwaco og TV 2 på plass

Partene er enige om avtale for bruk av tredjepartsrettigheter i produksjonen Grenseland. Skuespillerkontrakter kan nå inngås.

Tredjepartsrettigheter »

Vaktskifte i kommunikasjonsjobben

Ida Willassen, vår utmerkede kommunikasjonsansvarlige gjennom ti år, har nylig sluttet i forbundet etter avsluttet permisjon siste halvår. Mari Thune Husvik har vært vikar for Ida og er nå hennes etterfølger.

Vaktskifte »

Jorunn Kjellsby og Helge Jordal utnevnt til æresmedlemmer

Under tillitsvalgtkonferansen 11. september mottok Kjellsby og Jordal utmerkelsen æresmedlemmer av Norsk Skuespillerforbund.

Nye æresmedlemmer »

Høringsuttalelse ny åndsverklov

Fristen for å levere høringsuttalelse til ny åndsverklov var 1. september. Her er Norsk Skuespillerforbunds innspill.

Åndsverkloven »

Reagerer kraftig på TV 2s trusler

Norsk Skuespillerforbund reagerer kraftig på at TV 2 nå truer med å stanse flere dramaproduksjoner, dersom ikke inngåtte tariffavtaler settes til side.

Ny generalsekretær i Norsk Skuespillerforbund

Anders Bredmose er ansatt som generalsekretær i Norsk Skuespillerforbund.

Ansettelse »

Lønnsoppgjørene for teatrene er nå landet, og protokollene for både 2015 og 2016 er underskrevet.

Hovedoppgjøret »

Nye styrerepresentanter i Norsk Skuespillerforbund

Under Norsk Skuespillerforbunds generalforsamling 22. mai ble det valgt nye styrerepresentanter.

Generalforsamling »

Ta kontakt med Norsk Skuespillerforbund dersom du får spørsmål fra produsenter, kringkastere eller andre organisasjoner om å overdra rettigheter eller forvalte disse rettighetene for deg.

Opphavsrett »

- Vi har fått viktige gjennomslag på kjønnsnøytrale og livsvarige pensjoner. Vi har sikret en svært god midlertidig pensjon for ansatte i kultursektoren. Det gjør at vi velger forhandlingsløsning framfor brudd, mekling og en eventuell streik, sier Eivind Gran, forhandlingsleder og nestleder i LO Stat.

Pensjon i kultursektoren »

Partene i lønnsoppgjøret for kultursektoren gjorde et nytt forsøk på å finne en løsning på uenigheten om pensjon i dag fredag 18. mars.

Pensjon »

Barnearbeid og kultur – eller ukultur

Foreldre og barn er blitt vant til å stille opp for idrettslaget, teaterlaget, korpset og koret uten å bli betalt. Når det dreier seg om en kommersiell kulturproduksjon, bør ting stille seg annerledes.

Barnearbeid? »

Er du pensjonsforvirret?

Det er fort gjort å gå seg vill i pensjonsjungelen. Se hvorfor hybridpensjon er bedre enn innskuddspensjon her.

Pensjon »

Sand og Hofseth utnevnt til æresmedlemmer

Kirsten Hofseth og Rolf Sand er utnevnt til æresmedlemmer av Norsk Skuespillerforbund.

Sand og Hofseth æresmedlemmer »

Ny tariffavtale for skuespillerarbeid i TV-drama

Virke Produsentforeningen og Norsk Skuespillerforbund har blitt enige om ny tariffavtale for skuespillerarbeid i TV-drama.

Ny tariffavtale for skuespillerarbeid i TV-drama »

Både og i Kulturbudsjettet 2016

Videreføring av Skuespiller- og danseralliansen, løft til Vestlandsteatre og omorganisering i filmfeltet. Dette er noen av punktene forbundsleder Knut Alfsen trekker frem i foreslått kulturbudsjett 2016.

Kulturbudsjettet 2016 »

Kampen for tilværelsen

Skuespillere i det frie feltet i Bergen lever med kniven på strupen. De er dessverre ikke alene.

Reduser kunstnerbyråkratiet »

Må stenge tilgang til piratsider

I dom i Oslo Tingrett i dag, 2. september, pålegges norske internettleverandørerer å stenge tilgangen til syv piratsider.

stenger tilgang til piratsider »

Uenige om søndagsarbeid

Både Oslo Nye Teater og Det Norske Teatret vil innføre søndagsforestillinger. NSF mener at dette vil kreve en endring i fellesavtalen, men har gitt tillatelse til tidsbegrensede, lokale avtaler.

Om søndagsforestillinger »

Ny ledelse i Norsk Skuespillerforbund

Norsk Skuespillerforbunds generalforsamling 2015 har valgt Knut Alfsen til ny forbundsleder. Anne Kokkinn blir ny nestleder.

Alfsen ny forbundsleder »

Du kan tape tusener dersom arbeidsgiver velger en innskuddspensjon framfor den nye hybride pensjonsordningen, mens hybridpensjon gir bedre pensjon for både kvinner og menn, skriver Dagbladet 29. mai.

Ny pensjonsordning? »

Ny avtale for arbeid i Den kulturelle skolesekken

Akershus fylkeskommune og Kunstnernettverket, med NSFs nestleder i spissen, har fremforhandlet en revidert rammeavtale om oppdrag innen Den kulturelle skolesekken.

Ny DKS-avtale »

I oppslag i Aftenposten 14. april sies det at Oslo Nye vil fase ut faste ansettelser. Men det kan de ikke gjøre innenfor gjeldende lov- og avtaleverk.

Oslo Nye og faste ansettelser »

NSFs forhandlingsutvalg kom 21. april i havn med lønnsdelen av årets mellomoppgjør med teatrene.

Mellomoppgjøret 2015 »

Felles pensjonskrav i kultursektoren

Etter at fagforeningene samlet avviste arbeidsgiverforeningen Spekter/NTOs krav om å gå over til innskuddspensjon under hovedoppgjøret i 2014, er en ny runde i de viktige pensjonsforhandlingene i gang.

PENSJONSFORHANDLINGER MED SPEKTER/NTO  »

Norsk Skuespillerforbunds vederlagsfond utlyste ca 300 000,- i reisestipend til skuespillere som har vært aktive i film- og tv-produksjoner. Årets tildelinger for 2015 er:

Northern Lights promoterer nordiske skuespillere i Berlin

Med Northern Lights vil Norsk Skuespillersenter promotere nordiske skuespillere under filmfestivalen i Berlin i februar. Av 160 søkere er 25 skuespillere er plukket ut til å delta.

Northern Lights »

Kontingent og fradrag på selvangivelsen

Visste du at innbetalt kontingent til fagforening gir rett til fradrag på selvangivelsen?

fradrag for fagforeningskontingent »

Dahr og Winge nye æresmedlemmer

Skuespiller Juni Dahr og instruktør Stein Winge ble mandag 15. desember utnevnt til æresmedlemmer av Norsk Skuespillerforbund.

Æresmedlemmer 2014 »

Boikotten av SDI Media og Dubberman er avsluttet

Vi har i dag avsluttet boikotten av SDI Media og Dubberman. Medlemmer av Norsk Skuespillerforbund kan med umiddelbar virkning akseptere oppdrag fra disse studioene.

Norsk Skuespillerforbund inviterte alle dubbere til møte i går kveld (11. november 2014) for å utveksle informasjon. I overkant av 20 dubbere, både medlemmer og ikke-medlemmer, var innom det 2,5 timer lange møtet.

I forbindelse med den pågående boikotten har SDI Media sendt ut et brev til de som tidligere har dubbet for dem. Norsk Skuespillerforbund har fått tilgang til brevet, og vi ønsker å imøtegå noen av de påstandene som fremsettes der som er direkte feilaktige.

feilaktig fra SDI »

Spennende mulighet under filmfestivalen i Berlin

Forbundets medlemmer inviteres til å melde seg på Northern Lights, et spennende prøveprosjekt for å promotere nordiske skuespillere til internasjonal filmbransje under filmfestivalen i Berlin.

Northern Lights »

Norsk Skuespillerforbund går til boikott av dubbingstudioene SDI Media og Dubberman med virkning fra fredag 24.10 kl. 24:00. Fra dette tidspunktet og så lenge boikotten varer, er det forbudt for medlemmer av NSF å inngå nye oppdragsavtaler med disse to studioene.

Boikott av SDI og Dubberman »

Kilden har besluttet å utsette Cats i Fjæreheia på ubestemt tid. Etter strid omkring bruk av ca. 50 studenter fra Bårdar Akademiet og Universitetet i Agder i Agder Teaters oppsetning av Cats i utendørsamfiet i Fjæreheia, har påtroppende teatersjef for Agder Teater Birgit Amalie Nilsen besluttet å utsette forestillingen på ubestemt tid.

Boikottvarsel til SDI og Dubberman

Norsk Skuespillerforbund har varslet dubbingstudioene SDI Media og Dubberman om boikott med virkning fra 24.10.2014 dersom studioene ikke bekrefter at de vil gå bort fra reduksjon i dubbernes timesats.

Boikottvarsel til SDI og Dubberman »

Boikott, hva er det?

I den senere tid har vi fått henvendelser fra medlemmer som lurer på hva en boikott innebærer. Her er en kort avklaring.

kort om boikott »

Lønnssituasjonen for dubbere

Fjorårets dubbingboikott har gitt viktige resultater, men noen avgjørende steg gjenstår.

Lønnssituasjonen for dubbere »

Derfor sier vi likhet med Norske Dansekunstnere og Musikernes Fellesorganisasjon nei til gratisarbeidende studenter ved profesjonelle scener.

Nei til gratisarbeid »

Forlik og seier i NLB-saken

Av de tolv innleserne ved Norsk lyd- og blindeskriftsbibliotek som gikk til sak mot Staten, har alle nå blitt tilkjent fulle arbeidstakerrettigheter. Staten ved Kulturdepartementet er dømt til å betale 237 000 kroner i saksomkostninger.

Fikk arbeidstakerstatus »

Fem nye kunstnere ansatt i Skuespiller- og danseralliansen

-Mange kvalifiserte søkere til få stillinger viser at dansere og skuespillere ønsker kontinuitet i karrièren, noe alliansen kan bidra til, sier daglig leder Tone Øvrebø Johannessen.

Nye ansettelser i alliansen »

Endelig dubbingavtale!

–Vi er stolte av at vi har klart å komme fram til en avtale som vi tror og håper er bra for begge parter, sier daglig leder i NorDubb, Robert Johnsen, og forbundsleder i NSF, Hauk Heyerdahl.

endelig dubbingavtale »

Innlesere i Oslo Tingrett

Har flere innlesere ved Norsk Lyd- og Blindeskriftsbibliotek krav på fast tilsetting? Det er spørsmålet Oslo Tingrett skal ta stilling til når saken mellom flere innlesere og Norsk Lyd- og Blindeskriftbibliotek fortsetter denne uka.

NLB i Oslo Tingrett »

Forhandlinger med Spekter/Norsk Teater- og Orkesterforening ble avsluttet ved rett før midnatt 15.mai. Forhandlingsresultatet er godkjent ved uravstemning.

Hovedoppgjøret 2014 »

Stor oppslutning 1. mai

Over 100 skuespillere deltok da skuespillerforbundet stilte i 1. maitoget i Oslo torsdag. Med 8900 deltakere totalt var toget var det nest største i moderne tid, melder pressen.

Arbeidernes dag »

Enighet med NorDubb

Som kjent har forbundet i lang tid forsøk å få til en tariff- eller bransjeavtale for dubbingarbeid. Skuespillerforbundets forhandlingsutvalg har nå kommet til enighet om en avtale med NorDubb, én av de store dubbingprodusentene.

Forhandlingsresultat NorDubb »

Tildelinger fra Statens kunstnerstipend 2014

Tildelingene fra Statens kunstnerstipend ble offentliggjort i dag 8. april.

Statens kunstnerstipend »

Norwaco har inngått en avtale på vegne av rettighetshavere til verk og prestasjoner som inngår i eldre kringkastingsproduksjoner fra NRK.

NORWACOs avtale for bruk av NRKs arkivmateriale »

Brudd i dubbingforhandlingene

Etter flere henvendelser mottok NSF den 21. januar et endelig svar fra dubbingstudioene: De var ikke villige til å gjenoppta fellesforhandlingene, med mindre man på forhånd kunne binde seg til lønnsnivå som tidligere er avvist av dubberne.

Stopp i dubbingforhandlingene »

Dubberne: Stå på krava

Etter at det ble brudd i forhandlingene om en dubbingavtale før jul, innkalte NSF til allmøte for dubbere 7. januar. Møtet støttet forhandlingsutvalgets avvisning av siste tilbud fra studioene.

Dubbingforhandlinger »

OBS om tv-kontrakter!

Tilbys du kontrakter for medvirkning i TV-produksjoner, sjekk avtaleteksten nøye! I disse dager er det viktigere enn noensinne.

OBS om tv-drama »

Kunstnernettverket: Uforståelige kutt

Fredag ble Regjeringen Solbergs tilleggsproposisjon til Statsbudsjettet lagt fram. Her går det fram at Regjeringen ønsker å kutte i kunstnerstipendene og overføringene til Norsk kulturfond. Kunstnernettverket, en sammenslutning av kunstnerorganisasjoner i Norge, mener at kuttene er uforståelige.

Kunstnernettverket om kulturbudsjettet »

Rakk å innfri Kulturløftet

Med sitt budsjettframlegg rakk regjeringen Stoltenberg II å innfri løftet om at 1 prosent av statsbudsjettet skal gå til kulturformål .

kulturbudsjettet 2014 »

TV-dramaavtalen skal reforhandles, men gjelder inntil videre. Her er forbundets råd:

Om TV-dramaavtalen »

Filmprodusenten bak storsatsingen "Beatles", Storm Rosenberg AS, opererer bevisst med tariffstridige skuespillerkontrakter. - Umulig for meg å underskrive, sier leder i Norsk Skuespillerforbund, Hauk Heyerdahl, som er tilbudt en rolle i filmen.

Bryter filmavtalen »

Kulturutredningen 2014

1. juli var fristen for å levere innspill til NOU 2013:4, Kulturutredningen 2014. Her kan du laste ned NSF og andres høringsuttalelser.

NSF om Kulturutredningen  »

Fortsatt uenighet om lydbokinnlesning

Innleserne ved Norsk Lyd- og Blindeskriftsbibliotek avsluttet boikotten av foretaket fom. mandag 24. juni. Men partene er fremdeles ikke enige om praksis framover.

Uenighet om lydbøker »

Dubbingforhandlinger i gang

NSF er nå i forhandling med SDI Media, Dubberman og NorDubb om en tariffavtale for dubbing.

Dubbingforhandlinger »

NSFs styre om NLB-boikotten

Styret i Norsk Skuespillerforbund kom etter styremøte 26.mai med en samlet uttalelse om innlesernes pågående boikott av Norsk Lyd- og Blindeskriftbibliotek.

Innlesere ved NLB til boikott

Etter langvarig konflikt om ansettelses- og arbeidsforhold har innlesere ved Norsk lyd- og blindeskriftsbibliotek gått til egeninitiert boikott. NSFs er ikke part i boikotten, men støtter innlesernes krav om ryddige arbeidsforhold.

NLB-konflikt »

Dubbingboikott avblåst

Norsk Skuespillerforbund opphever boikotten av studioene SDI Media og Dubberman, som har forpliktet seg til å forhandle om en kollektiv avtale for dubbingarbeid.

Dubbingboikott avblåst »

Boikott!

Norsk Skuespillerforbunds medlemmer boikotter dubbingstudioene SDI Media og Dubberman fra 2. april.

Boikotter SDI og Dubberman »

Vederlagsmidlene som forsvant

Opphavsmenn, kunstnere og produsenter har 200 millioner kroner i utestående krav mot kabelselskapene.

Kringkastere vs Norwaco »

Boikottvarsel til dubbingstudioer

Norsk Skuespillerforbunds medlemmer vil gå til boikott av SDI Media og Dubberman dersom studioene gjennomfører kutt i satsene for dubbing.

Høring om Oslo Nye Teaters framtid

Oslo kommunes byråd for kultur ønsker å omgjøre byens eget teater til et prosjektteater. Men hva ligger egentlig i begrepet? Tirsdag 8.januar var de åpen høringen om Oslo Nye Teater i formannskapssalen i Rådhuset.

Prosjektteater »

Æresmedlemmer med stort engasjement

Rhine Skaanes og Bernhard Ramstad ble søndag kveld utnevnt til æresmedlemmer av Norsk Skuespillerforbund.

æresmedlemmer 2012 »

Skuespillerforbundet, ved forbundsleder Hauk Heyerdahl, generalsekretær Eirik Djønne og medlem Peder Opstad, møtte 23.oktober i Stortingets familie- og kulturkomite. Her kan du lese noen av deres innspill til det foreslåtte Statsbudsjettet for 2013.

NSF om kulturbudsjettet 2013 »

En bønn for Oslo Nye

Oslo Kommune må opprettholde bevilgningen til Oslo Nye Teater med kompensasjon for lønns- og prisvekst, krever en rekke foreninger for scenekunstnere i brev til Oslo Bystyre.

Endelig ny tariffavtale for reklamefilm

Etter mange år med utdatert avtaleverk får produsenter og skuespillere som jobber innen reklamefilm nå en tariffavtale å forholde seg til.

Skuespiller- og danseralliansen er stiftet!

Det nye aksjeselskapet Skuespiller- og danseralliansen skal sikre frilansskuespillere og -dansere inntekter og sosiale rettigheter. Alliansen er stiftet 28. juni av Norsk Skuespillerforbund, Norske Dansekunstnere og Norsk teater- og orkesterforening.

Allianse for frilansere »

Norsk Skuespillerforbund og Norske Dansekunstnere har i flere år arbeidet for opprettelsen av en skuespiller- og danserallianse etter svensk modell i Norge. I statsbudsjettet for 2012 er det satt av midler til en treårig forsøksordning med oppstart i november/ desember 2012. Alliansen skal sikre aktive, frilansende scenekunstnere sosiale rettigheter og kontinuitet i sitt kunstneriske virke.

Den kulturelle skolesekken harmoniseres

Landets fylkeskommuner og kunstnerorganisasjonene er enige om felles vilkår for kunstneres formidling i skolen. Nestleder i NSF, Knut Alfsen, har ledet Kunstnernettverkets forhandlingsutvalg.

Salg av Oslo Kino er en tabbe!

Les kronikk av forbundslederne i Norsk Filmforbund, Norske Filmregissører, Norske Dramatikeres forbund og Norsk Skuespillerforbund i Aftenposten 13.06. Verdens beste kinosystem i fare.

Verdens skuespillere jubler over historisk traktat

Film- og tv-skuespillere har fått internasjonal aksept for sine ideelle og økonomiske rettigheter.

Ny generalsekretær i Norsk Skuespillerforbund

Advokat Eirik Djønne er ansatt som generalsekretær i Norsk Skuespillerforbund (NSF). – En drømmesituasjon for oss, sier forbundsleder Hauk Heyerdahl.

Fast ansatte skuespillere tjener dobbelt så mye som frilanserne, og mannlige skuespillere tjener 48 prosent mer enn sine kvinnelige kolleger. Dette - og mye mer - gikk fram av forbundets medlemsundersøkelse utført av Perduco Kultur i 2008.

Skuespillerforbundets medlemsundersøkelse 2008 »