Krever at strømmetjenestene også betaler

Dansk Skuespillerforbund krever at strømmetjenestene også skal betale for rettigheter. NSF er solidariske med våre danske kolleger. Ta kontakt med Norsk Skuespillerforbund eller Dansk Skuespillerforbund hvis dere får tilbud om jobb på en dansk produksjon for en strømmetjeneste.

Dansk Skuespillerforbund har i lang tid forhandlet med danske produsenter om vilkårene for rettighetsbetaling i forbindelse med TV-dramaproduksjoner som produseres for strømmetjenester og skal distribueres direkte via strømmeplattformer. Forhandlingene har ikke ført fram, og derfor har Dansk Skuespillerforbund varslet strømmetjenestene og danske produsenter om at de ikke kan inngå bindende avtaler med Dansk Skuespillerforbund sine medlemmer.

Solidariske med Dansk Skuespillerforbund

Norsk Skuespillerforbund er selvfølgelig solidariske med våre danske kolleger! Vi ønsker derfor at våre medlemmer skal ta kontakt med Norsk Skuespillerforbund eller Dansk Skuespillerforbund hvis dere får tilbud om jobb av en dansk produsent som skal lage en produksjon for en strømmetjeneste. Vi ønsker altså at våre medlemmer ikke inngår kontrakt om arbeid med danske produsenter uten at dette er klarert med forbundet.