Hildegunn Eggen og Even Stormoen er nye æresmedlemmer
Hildegunn Eggen og Even Stormoen er nye æresmedlemmer av Norsk Skuespillerforbund.

Hildegunn Eggen og Even Stormoen er nye æresmedlemmer

Norsk Skuespillerforbund utnevner Hildegunn Eggen og Even Stormoen til æresmedlemmer.

– Å bli utnevnt til æresmedlem av Norsk Skuespillerforbund er det største symbolet på respekt fra kolleger som en skuespiller kan oppnå i Norge. Det er generalforsamlingen i forbundet som beslutter hvem som skal få æresmedlemskap, og de legger vekt på både kunstneriske meritter og menneskelige og kollegiale egenskaper, sier Knut Alfsen, forbundsleder i Norsk Skuespillerforbund.

Norsk Skuespillerforbunds æresmedlemskap ble innstiftet 1900, da det ble tildelt Bjørn Bjørnson. Ifølge forbundets vedtekter tildeles æresmedlemskap «personer som har hatt spesiell betydning for forbundet, scenekunsten eller skuespilldiktningen». Utmerkelsen deles ut under et arrangement i forbundet mandag 11. desember.

– Årets æresmedlemmer føyer seg inn i rekken som omfatter både Bjørn Bjørnson, Charlie Chaplin og Jon Fosse. Skuespillerkolleger trekker frem egenskaper som: ekstremt høyt kunstnerisk nivå, integritet, varme, godhet så vel som engasjement og omsorg for sine kolleger og sine respektive teatre når de skal beskrive Hildegunn Eggen og Even Stormoen, sier Alfsen.

Hildegunn Eggen

har vært medlem av Norsk Skuespillerforbund siden 1978, det samme året som hun begynte på Statens Teaterhøgskole. Etter endt utdannelse ble hun ansatt ved Nationaltheatret, hvor hun ble i tre år før hun vendte hjem til Trondheim og Trøndelag Teater i 1985. Ved Trøndelag Teater har hun medvirket i en lang rekke produksjoner. Hun har tolket mange av Ibsens kvinneskikkelser, som Ingrid, Den grønnkledte og Anitra i Peer Gynt (1985), Agnes i Brand (1986), Lona Hessel i Samfunnets støtter (1987), Asta Allmers i Lille Eyolf (1992), Mor Åse i Peer Gynt (2000), Gunhild Borkman i John Gabriel Borkman (2009), Helene Alving i Gjengangere (2012) og Irene i Når vi døde våkner (2014). Av andre roller Eggen har spilt, kan tittelrollen i An-Magritt (1988), Pernille i Den Stundesløse (1991) og Linda Loman i Arthur Millers En handelsreisendes død (2013) nevnes.

Hun er en allsidig skuespiller, og hun har gjort seg bemerket i film- og TV-produksjoner så vel som på teaterscenen. Hun har blant annet spilt i Nattseilere (1988), Blind gudinne (1997), Berlinerpoplene (2007) og Himmelblå (2010). Eggen har dessuten lest inn en rekke lydbøker av romaner til forfattere som Johan Falkberget, Olav Duun, Fredrik Skagen og Anne Karin Elstad.

Hildegunn Eggen har mottatt en rekke priser for sitt kunstnerskap, sist i juni 2017 da hun ble tildelt Heddaprisen for beste kvinnelige medspiller for rollen som Fjodor i Dostojevskijs Brødrene Karamasov. Hun har tidligere mottatt Teaterkritikerprisen 2001/2002 for sin tolkning av tittelrollen i Bertolt Brechts Mutter Courage (2001), Nord-Trøndelag fylkes kulturpris i 2001, Stiklestadprisen i 2002 og Gammleng-prisen i 2008. I 2014 ble hun utnevnt til ridder av 1. klasse av St. Olavs Orden for sin innsats som skuespiller og for sin mangeårige medvirkning i Spelet på Stiklestad.

Even Stormoen

ble tatt opp som medlem av Norsk Skuespillerforbund i 1977. Han tok skuespillerutdannelsen sin ved Statens Teaterhøgskole i perioden 1975–1978, og hadde sin scenedebut samme året, som Romeo i Romeo og Julie ved Den Nationale Scene i Bergen. Han har vært ansatt ved både Nationaltheatret og Riksteatret, men har siden 1989 hatt sitt faste tilholdssted på Rogaland Teater.

Even Stormoen har tolket roller som blant annet sønnen i Lars Noréns Natten er dagens mor (1984), Bernard i Arthur Millers En handelsreisendes død (1985,) Harpagon i Den gjerrige (1998) og Argan/Kongen i Den innbilt syke (2007) av Molière, Prospero i Stormen (2009) av Shakespeare og Doktor Rank i Ibsens Et Dukkehjem (2016).

På TV-skjermen og filmlerretet er Stormoen kjent fra fjernsynsteaterproduksjonene Av hensyn til rikets sikkerhet (1989), Privattimen (1996) og filmen Alt for Egil (2004). I likhet med Eggen har også Stormoen spilt i Nattseilere (1988) og Blind Gudinne (1997).

Stormoen har vært nominert til og mottatt mange prestisjetunge priser. I 2017 ble han nominert til Heddaprisen 2017 i kategorien Beste mannlige skuespiller/medspiller for medvirkning i Orlando. Han fikk Gammleng-prisen i 2010 og Heddaprisen for Fremragende sceneprestasjon for Den Gjerrige og Teaterkritikerprisen i 1998 for samme rolle.

Even Stormoen har i flere år vært Norsk Skuespillerforbunds hovedtillitsvalgtrepresentant ved Rogaland Teater.

Gratulerer så mye til våre nye æresmedlemmer!