Aktuelle forbundssaker

Her finner du artikler om saker Norsk Skuespillerforbund jobber med, sortert etter publiseringsdato.

Har du blitt utsatt for seksuell trakassering?

Skuespillere som har blitt utsatt for seksuell trakassering er velkomne til å ta kontakt med NSF. Vi behandler alle henvendelser fortrolig og med full diskresjon.

Kontakt oss »

Felles uttalelse mot seksuell trakassering

Denne uka har de nordiske skuespillerfagforeningene vært samlet i Helsingfors. Seksuell trakassering er et av temaene de har tatt opp.

Uttalelse »

Skuespillerforbundet på høring

Forbundsleder Knut Alfsen representerte Norsk Skuespillerforbund på dagens åpne høring i Stortingets familie- og kulturkomité om forslag til statsbudsjett for 2018. Les innspillet her.

Åpen høring »

Nulltoleranse for seksuell trakassering

Bransjeorganisasjonene på filmfeltet møttes i dag for å diskutere hvordan vi sammen kan bekjempe seksuell trakassering.

Les Stikkordet på nett

Stikkordet er nå tilgjengelig som nettmagasin, og kan leses både på mobil og nettbrett.

Stikkordet »

Fortsatt ledige uker i Berlin og Albir

Det er fortsatt mulig å dra til Berlin og Albir i år. Her ser du hvilke uker Berlinleiligheten og Spaniahuset er ledige.

Utleie »

Scenekortet – kun elektronisk fra og med i år

Scenekortet 2017/2018 er nå tilgjengelig for medlemmer som har betalt kontingent. I år distribueres scenekortet kun elektronisk.

Scenekortet 2017/2018 »

Honorarsatsene i Den kulturelle skolesekken oppjusteres

Akershus fylkeskommune oppjusterer satsene for honorarer i Den kulturelle skolesekken.

Den kulturelle skolesekken »

Årlig audition

Nyhet! Årlig audition er i år for både nyutdannede og etablerte skuespillere! Påmeldingsfrist for publikum er 30. oktober.

Årlig audition »

Nye medarbeidere i NSF

Vi styrker administrasjonen med to nye medarbeidere – Anna Dyrlie Johnsen er tilsatt som kontormedarbeider og Brynhild Mostad Ystgaard er vår nye juridiske konsulent.

Nye medarbeidere »

Meld adresseendring!

Har du flyttet i det siste? Husk å si ifra om adresseendring til oss.

Adresseendring »

Trenger du reiseforsikring?

Som medlem i Skuespillerforbundet får du rimelig reiseforsikring gjennom Kunstnerforsikringen. Den dekker deg både på ferie og turné.

Kunstnerforsikringen »

– Positive til utsatt behandling av åndsverkloven

I en pressemelding tirsdag formiddag meddelte en samlet kulturkomité på Stortinget at de utsetter behandlingen av forslag til ny åndsverklov.

Åndsverkloven »

Nye styrerepresentanter i Norsk Skuespillerforbund

Ingvild Holthe Bygdnes er ny styrerepresentant i Norsk Skuespillerforbund. Kristoffer Sagmo Aalberg ble gjenvalgt.

Generalforsamling »

Lokal avtale inngått med Oslo Nye Teater

Oslo Nye Teater og Norsk Skuespillerforbund er enige, og avtalen er godtatt av medlemmene som er ansatt på teatret.

Tariffavtale »

Dissensdom i Arbeidsretten

Norsk Skuespillerforbund møtte for to uker siden Det Norske Teatret og Arbeidsgiverforeningen Spekter i Arbeidsretten. I dag falt dommen – flertallet i Arbeidsretten ga ikke Norsk Skuespillerforbund medhold i påstanden om at Det Norske Teatret bryter tariffavtalen ved å spille på søndager som en fast ordning. Mindretallet ga Norsk Skuespillerforbund medhold i alle påstandspunkter.

Rettssak »

Høring om åndsverkloven

Norsk Skuespillerforbund uttalte seg på Familie- og kulturkomiteens høring om forslaget til den nye åndsverkloven. Her kan du lese innlegget vårt.

Åndsverkloven »

Enighet i lønnsoppgjøret

NTO/Spekter og NSF er kommet til enighet i årets lønnsoppgjør på teatersektoren.

Lønnsoppgjør »

Rettssak om spilling på søndager

Norsk Skuespillerforbund stevnet i november 2016 Det Norske Teatret og Arbeidsgiverforeningen Spekter for innføring av søndagsspilling som en fast ordning. Onsdag denne uken møttes partene i Arbeidsretten.

Rettssak »

– Har stått på for medlemmene i 17 år

Inger Karin Zettergren går av med pensjon etter 17 år som konsulent i Norsk Skuespillerforbund.

Støtteerklæring fra de nordiske skuespillerforbundene

Skuespillerforbundene i Sverige, Danmark, Island og Finland støtter NSF i kampen om tredjepartsrettighetene.

Tredjepartsrettigheter »

Resultatløse forhandlinger om betaling for skuespillerrettigheter

Skuespillerne har siden i fjor høst forhandlet med TV 2 om betaling for såkalte tredjepartsrettigheter. Fredag, minutter før forhandlingsfristen gikk ut, meldte TV 2 rettighetsorganisasjonen Norwaco, som forvalter disse rettighetene på vegne av skuespillerne, at de ikke så noen mulighet for å komme i mål innen fristens utløp.

Harde forhandlinger

Det har blitt sagt og skrevet mye i pressen de siste ukene om stridigheter rundt skuespilleres rettigheter og vederlag for medvirkning i TV-dramaproduksjoner.

Tredjepartsrettigheter »

Påbyr skuespillerne å stå imot presset

Styret i Norsk Skuespillerforbund har på dagens styremøte vedtatt å påby sine medlemmer samlet opptreden i spørsmål som gjelder overdragelse av opphavsrett i strid med tariffavtalene som er inngått med NRK og Virke Produsentforeningen.

Samlet opptreden »

Skuespillerne som gisler – igjen

Nå står vi på nytt i en situasjon hvor noen kommersielle kringkastere forsøker å presse skuespillere og produsenter til å inngå kontrakter som strider mot våre tariffavtaler. Hvorfor må Norsk Skuespillerforbund igjen spille hovedrollen i et gisseldrama?

Lite mangfold i norsk TV-drama

En ny undersøkelse viser at ingen hovedkarakterer i TV-drama spilles av nordmenn med en ikke-vestlig kulturell/etnisk bakgrunn i perioden 2012-2016. Les hele undersøkelsen her.

Undersøkelse »