Aktuelle forbundssaker

Her finner du artikler om saker Norsk Skuespillerforbund jobber med, sortert etter publiseringsdato.

Scenekortet – kun elektronisk fra og med i år

Scenekortet 2017/2018 blir tilgjengelig i løpet av september. I år vil scenekortet kun bli distribuert elektronisk.

Scenekortet 2017/2018 »

Les Stikkordet på nett

Stikkordet er nå tilgjengelig som nettmagasin, og kan leses både på mobil og nettbrett.

Stikkordet »

Honorarsatsene i Den kulturelle skolesekken oppjusteres

Akershus fylkeskommune oppjusterer satsene for honorarer i Den kulturelle skolesekken.

Den kulturelle skolesekken »

Årlig audition

Nyhet! Årlig audition er i år for både nyutdannede og etablerte skuespillere! Påmeldingsfrist for publikum er 30. oktober.

Årlig audition »

Nye medarbeidere i NSF

Vi styrker administrasjonen med to nye medarbeidere – Anna Dyrlie Johnsen er tilsatt som kontormedarbeider og Brynhild Mostad Ystgaard er vår nye juridiske konsulent.

Nye medarbeidere »

Meld adresseendring!

Har du flyttet i det siste? Husk å si ifra om adresseendring til oss.

Adresseendring »

Fortsatt ledige uker i Berlin og Albir

Det er fortsatt mulig å dra til Berlin og Albir i år. Her ser du hvilke uker som er ledige.

Utleie »

Trenger du reiseforsikring?

Som medlem i Skuespillerforbundet får du rimelig reiseforsikring gjennom Kunstnerforsikringen. Den dekker deg både på ferie og turné.

Kunstnerforsikringen »

– Positive til utsatt behandling av åndsverkloven

I en pressemelding tirsdag formiddag meddelte en samlet kulturkomité på Stortinget at de utsetter behandlingen av forslag til ny åndsverklov.

Åndsverkloven »

Nye styrerepresentanter i Norsk Skuespillerforbund

Ingvild Holthe Bygdnes er ny styrerepresentant i Norsk Skuespillerforbund. Kristoffer Sagmo Aalberg ble gjenvalgt.

Generalforsamling »

Lokal avtale inngått med Oslo Nye Teater

Oslo Nye Teater og Norsk Skuespillerforbund er enige, og avtalen er godtatt av medlemmene som er ansatt på teatret.

Tariffavtale »

Dissensdom i Arbeidsretten

Norsk Skuespillerforbund møtte for to uker siden Det Norske Teatret og Arbeidsgiverforeningen Spekter i Arbeidsretten. I dag falt dommen – flertallet i Arbeidsretten ga ikke Norsk Skuespillerforbund medhold i påstanden om at Det Norske Teatret bryter tariffavtalen ved å spille på søndager som en fast ordning. Mindretallet ga Norsk Skuespillerforbund medhold i alle påstandspunkter.

Rettssak »

Høring om åndsverkloven

Norsk Skuespillerforbund uttalte seg på Familie- og kulturkomiteens høring om forslaget til den nye åndsverkloven. Her kan du lese innlegget vårt.

Åndsverkloven »

Enighet i lønnsoppgjøret

NTO/Spekter og NSF er kommet til enighet i årets lønnsoppgjør på teatersektoren.

Lønnsoppgjør »

Rettssak om spilling på søndager

Norsk Skuespillerforbund stevnet i november 2016 Det Norske Teatret og Arbeidsgiverforeningen Spekter for innføring av søndagsspilling som en fast ordning. Onsdag denne uken møttes partene i Arbeidsretten.

Rettssak »

– Har stått på for medlemmene i 17 år

Inger Karin Zettergren går av med pensjon etter 17 år som konsulent i Norsk Skuespillerforbund.

Støtteerklæring fra de nordiske skuespillerforbundene

Skuespillerforbundene i Sverige, Danmark, Island og Finland støtter NSF i kampen om tredjepartsrettighetene.

Tredjepartsrettigheter »

Resultatløse forhandlinger om betaling for skuespillerrettigheter

Skuespillerne har siden i fjor høst forhandlet med TV 2 om betaling for såkalte tredjepartsrettigheter. Fredag, minutter før forhandlingsfristen gikk ut, meldte TV 2 rettighetsorganisasjonen Norwaco, som forvalter disse rettighetene på vegne av skuespillerne, at de ikke så noen mulighet for å komme i mål innen fristens utløp.

Harde forhandlinger

Det har blitt sagt og skrevet mye i pressen de siste ukene om stridigheter rundt skuespilleres rettigheter og vederlag for medvirkning i TV-dramaproduksjoner.

Tredjepartsrettigheter »

Påbyr skuespillerne å stå imot presset

Styret i Norsk Skuespillerforbund har på dagens styremøte vedtatt å påby sine medlemmer samlet opptreden i spørsmål som gjelder overdragelse av opphavsrett i strid med tariffavtalene som er inngått med NRK og Virke Produsentforeningen.

Samlet opptreden »

Skuespillerne som gisler – igjen

Nå står vi på nytt i en situasjon hvor noen kommersielle kringkastere forsøker å presse skuespillere og produsenter til å inngå kontrakter som strider mot våre tariffavtaler. Hvorfor må Norsk Skuespillerforbund igjen spille hovedrollen i et gisseldrama?

Lite mangfold i norsk TV-drama

En ny undersøkelse viser at ingen hovedkarakterer i TV-drama spilles av nordmenn med en ikke-vestlig kulturell/etnisk bakgrunn i perioden 2012-2016. Les hele undersøkelsen her.

Undersøkelse »