Aktuelle forbundssaker

Her finner du artikler om saker Norsk Skuespillerforbund jobber med, sortert etter publiseringsdato.

Norsk Skuespillerforbund utlyser to stillinger

Norsk Skuespillerforbund søker etter en kontormedarbeider og en juridisk konsulent. Søknadsfrist 16. mai.

Rettssak om spilling på søndager

Norsk Skuespillerforbund stevnet i november 2016 Det Norske Teatret og Arbeidsgiverforeningen Spekter for innføring av søndagsspilling som en fast ordning. Onsdag denne uken møttes partene i Arbeidsretten.

Rettssak »

– Har stått på for medlemmene i 17 år

Inger Karin Zettergren går av med pensjon etter 17 år som konsulent i Norsk Skuespillerforbund.

Bli med NSF i 1. mai-tog

Norsk Skuespillerforbund stiller i demonstrasjonstoget i Oslo for fjerde året på rad, og vi oppfordrer alle våre medlemmer til å bli med.

1. mai »

Støtteerklæring fra de nordiske skuespillerforbundene

Skuespillerforbundene i Sverige, Danmark, Island og Finland støtter NSF i kampen om tredjepartsrettighetene.

Tredjepartsrettigheter »

Resultatløse forhandlinger om betaling for skuespillerrettigheter

Skuespillerne har siden i fjor høst forhandlet med TV 2 om betaling for såkalte tredjepartsrettigheter. Fredag, minutter før forhandlingsfristen gikk ut, meldte TV 2 rettighetsorganisasjonen Norwaco, som forvalter disse rettighetene på vegne av skuespillerne, at de ikke så noen mulighet for å komme i mål innen fristens utløp.

Harde forhandlinger

Det har blitt sagt og skrevet mye i pressen de siste ukene om stridigheter rundt skuespilleres rettigheter og vederlag for medvirkning i TV-dramaproduksjoner.

Tredjepartsrettigheter »

Påbyr skuespillerne å stå imot presset

Styret i Norsk Skuespillerforbund har på dagens styremøte vedtatt å påby sine medlemmer samlet opptreden i spørsmål som gjelder overdragelse av opphavsrett i strid med tariffavtalene som er inngått med NRK og Virke Produsentforeningen.

Samlet opptreden »

Skuespillerne som gisler – igjen

Nå står vi på nytt i en situasjon hvor noen kommersielle kringkastere forsøker å presse skuespillere og produsenter til å inngå kontrakter som strider mot våre tariffavtaler. Hvorfor må Norsk Skuespillerforbund igjen spille hovedrollen i et gisseldrama?

Lite mangfold i norsk TV-drama

En ny undersøkelse viser at ingen hovedkarakterer i TV-drama spilles av nordmenn med en ikke-vestlig kulturell/etnisk bakgrunn i perioden 2012-2016. Les hele undersøkelsen her.

Undersøkelse »

Vil du på ferie til Berlin eller Albir?

Lyst på en tur snart, kanskje? Her er ledige uker for leiligheten i Berlin og huset i Albir.

Utleie »

På flyttefot?

Har du flyttet i det siste? Husk å si ifra om adresseendring til oss.

Adresseendring »

Norsk Skuespillerforbund går til sak mot Det Norske Teatret

Norsk Skuespillerforbund tar ut stevning mot Arbeidsgiverforeningen Spekter og Det Norske Teatret, som bryter tariffavtalen ved å innføre søndag som fast spilledag. Siden 1967 har skuespillere ved de faste teatrene hatt fri hver søndag. Tariffavtalen åpner bare for unntak i spesielle tilfeller.

Stevning »

Netflix bestiller skandinavisk originalinnhold

Netflix har for første gang bestilt en skandinaviskprodusert dramaserie. Norsk Skuespillerforbund oppfordrer alle medlemmer til å ta kontakt hvis de blir tilbudt roller i produksjoner direkte til strømmetjenester.

Netflix »

Forbundets nye generalsekretær er på plass

Anders Bredmose tar over stillingen som generalsekretær etter Eirik Djønne, og begynte i jobben 17. oktober.

Ny generalsekretær »

Innspill til statsbudsjettet

Norsk Skuespillerforbund deltok i går på åpen høring i Familie- og kulturkomiteen vedrørende statsbudsjettet 2017. Her er våre innspill.

Statsbudsjettet »

– Lite å glede seg over

Norsk Skuespillerforbund er ikke imponert over statsbudsjettet som ble lagt fram i dag.

Få lyspunkter i statsbudsjettet »

Scenekortene er klare

Scenekortene for 2016/2017 er pakket og klare til utsending.

Scenekort 2016/2017 »

Avtale mellom Norwaco og TV 2 på plass

Partene er enige om avtale for bruk av tredjepartsrettigheter i produksjonen Grenseland. Skuespillerkontrakter kan nå inngås.

Vaktskifte i kommunikasjonsjobben

Ida Willassen, vår utmerkede kommunikasjonsansvarlige gjennom ti år, har nylig sluttet i forbundet etter avsluttet permisjon siste halvår. Mari Thune Husvik har vært vikar for Ida og er nå hennes etterfølger.

Vaktskifte »

Jorunn Kjellsby og Helge Jordal utnevnt til æresmedlemmer

Under tillitsvalgtkonferansen 11. september mottok Kjellsby og Jordal utmerkelsen æresmedlemmer av Norsk Skuespillerforbund.

Nye æresmedlemmer »

Høringsuttalelse ny åndsverklov

Fristen for å levere høringsuttalelse til ny åndsverklov var 1. september. Her er Norsk Skuespillerforbunds innspill.

Åndsverkloven »

Reagerer kraftig på TV 2s trusler

Norsk Skuespillerforbund reagerer kraftig på at TV 2 nå truer med å stanse flere dramaproduksjoner, dersom ikke inngåtte tariffavtaler settes til side.

Tillitsvalgtkonferanse

Helgen 10. og 11. september er det klart for konferanse for de tillitsvalgte i kretsene i Norsk Skuespillerforbund.

Tillitsvalgtkonferanse »

Årlig audition & Showcase for etablerte skuespillere

Få med deg både ferske og erfarne skuespillere - på én og samme dag!

Audition & Showcase »

Frihet for dukkespillerne i Madrid!

De to spanske dukkespillerne Alfonso Lázaro og Raúl Garcia er arrestert og anklaget for "oppfordring til terrorisme". Signer oppropet!

Opprop »

Ny generalsekretær i Norsk Skuespillerforbund

Anders Bredmose er ansatt som generalsekretær i Norsk Skuespillerforbund.

Ansettelse »

Lønnsoppgjørene for teatrene er nå landet, og protokollene for både 2015 og 2016 er underskrevet.

Hovedoppgjøret »

Nye styrerepresentanter i Norsk Skuespillerforbund

Under Norsk Skuespillerforbunds generalforsamling 22. mai ble det valgt nye styrerepresentanter.

Generalforsamling »

Ta kontakt med Norsk Skuespillerforbund dersom du får spørsmål fra produsenter, kringkastere eller andre organisasjoner om å overdra rettigheter eller forvalte disse rettighetene for deg.

Opphavsrett »

Bli med i 1. mai-tog!

Norsk Skuespillerforbund stiller med egen fane og paroler i årets demonstrasjonstog 1. mai i Oslo, og inviterer alle medlemmer til å delta.

Demonstrasjonstog 1. mai »

- Vi har fått viktige gjennomslag på kjønnsnøytrale og livsvarige pensjoner. Vi har sikret en svært god midlertidig pensjon for ansatte i kultursektoren. Det gjør at vi velger forhandlingsløsning framfor brudd, mekling og en eventuell streik, sier Eivind Gran, forhandlingsleder og nestleder i LO Stat.

Pensjon i kultursektoren »

Sliter du med næringsoppgaven?

Norsk Skuespillerforbund har avtale med skatteskribent Otto Risanger.

Tips til skatt og økonomi »

Partene i lønnsoppgjøret for kultursektoren gjorde et nytt forsøk på å finne en løsning på uenigheten om pensjon i dag fredag 18. mars.

Pensjon »

Barnearbeid og kultur – eller ukultur

Foreldre og barn er blitt vant til å stille opp for idrettslaget, teaterlaget, korpset og koret uten å bli betalt. Når det dreier seg om en kommersiell kulturproduksjon, bør ting stille seg annerledes.

Barnearbeid? »

Er du pensjonsforvirret?

Det er fort gjort å gå seg vill i pensjonsjungelen. Se hvorfor hybridpensjon er bedre enn innskuddspensjon her.

Pensjon »

Sand og Hofseth utnevnt til æresmedlemmer

Kirsten Hofseth og Rolf Sand er utnevnt til æresmedlemmer av Norsk Skuespillerforbund.

Sand og Hofseth æresmedlemmer »

Ny tariffavtale for skuespillerarbeid i TV-drama

Virke Produsentforeningen og Norsk Skuespillerforbund har blitt enige om ny tariffavtale for skuespillerarbeid i TV-drama.

Ny tariffavtale for skuespillerarbeid i TV-drama »

Både og i Kulturbudsjettet 2016

Videreføring av Skuespiller- og danseralliansen, løft til Vestlandsteatre og omorganisering i filmfeltet. Dette er noen av punktene forbundsleder Knut Alfsen trekker frem i foreslått kulturbudsjett 2016.

Kulturbudsjettet 2016 »

Kampen for tilværelsen

Skuespillere i det frie feltet i Bergen lever med kniven på strupen. De er dessverre ikke alene.

Reduser kunstnerbyråkratiet »

Må stenge tilgang til piratsider

I dom i Oslo Tingrett i dag, 2. september, pålegges norske internettleverandørerer å stenge tilgangen til syv piratsider.

stenger tilgang til piratsider »

Uenige om søndagsarbeid

Både Oslo Nye Teater og Det Norske Teatret vil innføre søndagsforestillinger. NSF mener at dette vil kreve en endring i fellesavtalen, men har gitt tillatelse til tidsbegrensede, lokale avtaler.

Om søndagsforestillinger »

Ny ledelse i Norsk Skuespillerforbund

Norsk Skuespillerforbunds generalforsamling 2015 har valgt Knut Alfsen til ny forbundsleder. Anne Kokkinn blir ny nestleder.

Alfsen ny forbundsleder »

Du kan tape tusener dersom arbeidsgiver velger en innskuddspensjon framfor den nye hybride pensjonsordningen, mens hybridpensjon gir bedre pensjon for både kvinner og menn, skriver Dagbladet 29. mai.

Ny pensjonsordning? »

Ny avtale for arbeid i Den kulturelle skolesekken

Akershus fylkeskommune og Kunstnernettverket, med NSFs nestleder i spissen, har fremforhandlet en revidert rammeavtale om oppdrag innen Den kulturelle skolesekken.

Ny DKS-avtale »

I oppslag i Aftenposten 14. april sies det at Oslo Nye vil fase ut faste ansettelser. Men det kan de ikke gjøre innenfor gjeldende lov- og avtaleverk.

Oslo Nye og faste ansettelser »

NSFs forhandlingsutvalg kom 21. april i havn med lønnsdelen av årets mellomoppgjør med teatrene.

Mellomoppgjøret 2015 »

Felles pensjonskrav i kultursektoren

Etter at fagforeningene samlet avviste arbeidsgiverforeningen Spekter/NTOs krav om å gå over til innskuddspensjon under hovedoppgjøret i 2014, er en ny runde i de viktige pensjonsforhandlingene i gang.

PENSJONSFORHANDLINGER MED SPEKTER/NTO  »

Kontingent og fradrag på selvangivelsen

Visste du at innbetalt kontingent til fagforening gir rett til fradrag på selvangivelsen?

fradrag for fagforeningskontingent »

Norwaco har inngått en avtale på vegne av rettighetshavere til verk og prestasjoner som inngår i eldre kringkastingsproduksjoner fra NRK.

NORWACOs avtale for bruk av NRKs arkivmateriale »

OBS om tv-kontrakter!

Tilbys du kontrakter for medvirkning i TV-produksjoner, sjekk avtaleteksten nøye! I disse dager er det viktigere enn noensinne.

OBS om tv-drama »