Aktuelle forbundssaker

Her finner du artikler om saker Norsk Skuespillerforbund jobber med, sortert etter publiseringsdato.

Lite mangfold i norsk TV-drama

En ny undersøkelse viser at ingen hovedkarakterer i TV-drama spilles av nordmenn med en ikke-vestlig kulturell/etnisk bakgrunn i perioden 2012-2016. Les hele undersøkelsen her.

Undersøkelse »

Vil du på ferie til Berlin eller Albir?

Lyst på en tur snart, kanskje? Her er ledige uker for leiligheten i Berlin og huset i Albir.

Utleie »

På flyttefot?

Har du flyttet i det siste? Husk å si ifra om adresseendring til oss.

Adresseendring »

Norsk Skuespillerforbund går til sak mot Det Norske Teatret

Norsk Skuespillerforbund tar ut stevning mot Arbeidsgiverforeningen Spekter og Det Norske Teatret, som bryter tariffavtalen ved å innføre søndag som fast spilledag. Siden 1967 har skuespillere ved de faste teatrene hatt fri hver søndag. Tariffavtalen åpner bare for unntak i spesielle tilfeller.

Stevning »

Netflix bestiller skandinavisk originalinnhold

Netflix har for første gang bestilt en skandinaviskprodusert dramaserie. Norsk Skuespillerforbund oppfordrer alle medlemmer til å ta kontakt hvis de blir tilbudt roller i produksjoner direkte til strømmetjenester.

Netflix »

Forbundets nye generalsekretær er på plass

Anders Bredmose tar over stillingen som generalsekretær etter Eirik Djønne, og begynte i jobben 17. oktober.

Ny generalsekretær »

Innspill til statsbudsjettet

Norsk Skuespillerforbund deltok i går på åpen høring i Familie- og kulturkomiteen vedrørende statsbudsjettet 2017. Her er våre innspill.

Statsbudsjettet »

– Lite å glede seg over

Norsk Skuespillerforbund er ikke imponert over statsbudsjettet som ble lagt fram i dag.

Få lyspunkter i statsbudsjettet »

Scenekortene er klare

Scenekortene for 2016/2017 er pakket og klare til utsending.

Scenekort 2016/2017 »

Avtale mellom Norwaco og TV 2 på plass

Partene er enige om avtale for bruk av tredjepartsrettigheter i produksjonen Grenseland. Skuespillerkontrakter kan nå inngås.

Tredjepartsrettigheter »

Vaktskifte i kommunikasjonsjobben

Ida Willassen, vår utmerkede kommunikasjonsansvarlige gjennom ti år, har nylig sluttet i forbundet etter avsluttet permisjon siste halvår. Mari Thune Husvik har vært vikar for Ida og er nå hennes etterfølger.

Vaktskifte »

Jorunn Kjellsby og Helge Jordal utnevnt til æresmedlemmer

Under tillitsvalgtkonferansen 11. september mottok Kjellsby og Jordal utmerkelsen æresmedlemmer av Norsk Skuespillerforbund.

Nye æresmedlemmer »

Høringsuttalelse ny åndsverklov

Fristen for å levere høringsuttalelse til ny åndsverklov var 1. september. Her er Norsk Skuespillerforbunds innspill.

Åndsverkloven »

Reagerer kraftig på TV 2s trusler

Norsk Skuespillerforbund reagerer kraftig på at TV 2 nå truer med å stanse flere dramaproduksjoner, dersom ikke inngåtte tariffavtaler settes til side.

Tillitsvalgtkonferanse

Helgen 10. og 11. september er det klart for konferanse for de tillitsvalgte i kretsene i Norsk Skuespillerforbund.

Tillitsvalgtkonferanse »

Årlig audition & Showcase for etablerte skuespillere

Få med deg både ferske og erfarne skuespillere - på én og samme dag!

Audition & Showcase »

Frihet for dukkespillerne i Madrid!

De to spanske dukkespillerne Alfonso Lázaro og Raúl Garcia er arrestert og anklaget for "oppfordring til terrorisme". Signer oppropet!

Opprop »

Ny generalsekretær i Norsk Skuespillerforbund

Anders Bredmose er ansatt som generalsekretær i Norsk Skuespillerforbund.

Ansettelse »

Lønnsoppgjørene for teatrene er nå landet, og protokollene for både 2015 og 2016 er underskrevet.

Hovedoppgjøret »

Nye styrerepresentanter i Norsk Skuespillerforbund

Under Norsk Skuespillerforbunds generalforsamling 22. mai ble det valgt nye styrerepresentanter.

Generalforsamling »

Ta kontakt med Norsk Skuespillerforbund dersom du får spørsmål fra produsenter, kringkastere eller andre organisasjoner om å overdra rettigheter eller forvalte disse rettighetene for deg.

Opphavsrett »

Bli med i 1. mai-tog!

Norsk Skuespillerforbund stiller med egen fane og paroler i årets demonstrasjonstog 1. mai i Oslo, og inviterer alle medlemmer til å delta.

Demonstrasjonstog 1. mai »

- Vi har fått viktige gjennomslag på kjønnsnøytrale og livsvarige pensjoner. Vi har sikret en svært god midlertidig pensjon for ansatte i kultursektoren. Det gjør at vi velger forhandlingsløsning framfor brudd, mekling og en eventuell streik, sier Eivind Gran, forhandlingsleder og nestleder i LO Stat.

Pensjon i kultursektoren »

Sliter du med næringsoppgaven?

Norsk Skuespillerforbund har avtale med skatteskribent Otto Risanger.

Tips til skatt og økonomi »

Partene i lønnsoppgjøret for kultursektoren gjorde et nytt forsøk på å finne en løsning på uenigheten om pensjon i dag fredag 18. mars.

Pensjon »

Påskestengt kontor

Påskehøytiden nærmer seg, og Norsk Skuespillerforbunds kontor holder stengt hele uke 12.

God påske »

Barnearbeid og kultur – eller ukultur

Foreldre og barn er blitt vant til å stille opp for idrettslaget, teaterlaget, korpset og koret uten å bli betalt. Når det dreier seg om en kommersiell kulturproduksjon, bør ting stille seg annerledes.

Barnearbeid? »

Er du pensjonsforvirret?

Det er fort gjort å gå seg vill i pensjonsjungelen. Se hvorfor hybridpensjon er bedre enn innskuddspensjon her.

Pensjon »

Sand og Hofseth utnevnt til æresmedlemmer

Kirsten Hofseth og Rolf Sand er utnevnt til æresmedlemmer av Norsk Skuespillerforbund.

Sand og Hofseth æresmedlemmer »

Ny tariffavtale for skuespillerarbeid i TV-drama

Virke Produsentforeningen og Norsk Skuespillerforbund har blitt enige om ny tariffavtale for skuespillerarbeid i TV-drama.

Ny tariffavtale for skuespillerarbeid i TV-drama »

Både og i Kulturbudsjettet 2016

Videreføring av Skuespiller- og danseralliansen, løft til Vestlandsteatre og omorganisering i filmfeltet. Dette er noen av punktene forbundsleder Knut Alfsen trekker frem i foreslått kulturbudsjett 2016.

Kulturbudsjettet 2016 »

Kampen for tilværelsen

Skuespillere i det frie feltet i Bergen lever med kniven på strupen. De er dessverre ikke alene.

Reduser kunstnerbyråkratiet »

Må stenge tilgang til piratsider

I dom i Oslo Tingrett i dag, 2. september, pålegges norske internettleverandørerer å stenge tilgangen til syv piratsider.

stenger tilgang til piratsider »

Uenige om søndagsarbeid

Både Oslo Nye Teater og Det Norske Teatret vil innføre søndagsforestillinger. NSF mener at dette vil kreve en endring i fellesavtalen, men har gitt tillatelse til tidsbegrensede, lokale avtaler.

Om søndagsforestillinger »

Ny ledelse i Norsk Skuespillerforbund

Norsk Skuespillerforbunds generalforsamling 2015 har valgt Knut Alfsen til ny forbundsleder. Anne Kokkinn blir ny nestleder.

Alfsen ny forbundsleder »

Du kan tape tusener dersom arbeidsgiver velger en innskuddspensjon framfor den nye hybride pensjonsordningen, mens hybridpensjon gir bedre pensjon for både kvinner og menn, skriver Dagbladet 29. mai.

Ny pensjonsordning? »

Ny avtale for arbeid i Den kulturelle skolesekken

Akershus fylkeskommune og Kunstnernettverket, med NSFs nestleder i spissen, har fremforhandlet en revidert rammeavtale om oppdrag innen Den kulturelle skolesekken.

Ny DKS-avtale »

I oppslag i Aftenposten 14. april sies det at Oslo Nye vil fase ut faste ansettelser. Men det kan de ikke gjøre innenfor gjeldende lov- og avtaleverk.

Oslo Nye og faste ansettelser »

NSFs forhandlingsutvalg kom 21. april i havn med lønnsdelen av årets mellomoppgjør med teatrene.

Mellomoppgjøret 2015 »

Felles pensjonskrav i kultursektoren

Etter at fagforeningene samlet avviste arbeidsgiverforeningen Spekter/NTOs krav om å gå over til innskuddspensjon under hovedoppgjøret i 2014, er en ny runde i de viktige pensjonsforhandlingene i gang.

PENSJONSFORHANDLINGER MED SPEKTER/NTO  »

Kontingent og fradrag på selvangivelsen

Visste du at innbetalt kontingent til fagforening gir rett til fradrag på selvangivelsen?

fradrag for fagforeningskontingent »

Norwaco har inngått en avtale på vegne av rettighetshavere til verk og prestasjoner som inngår i eldre kringkastingsproduksjoner fra NRK.

NORWACOs avtale for bruk av NRKs arkivmateriale »

OBS om tv-kontrakter!

Tilbys du kontrakter for medvirkning i TV-produksjoner, sjekk avtaleteksten nøye! I disse dager er det viktigere enn noensinne.

OBS om tv-drama »