Aktuelt

Her finner du artikler om saker Norsk Skuespillerforbund jobber med, sortert etter publiseringsdato.

Retningslinjer for å bekjempe seksuell trakassering

En rekke organisasjoner har gått sammen om retningslinjer for å bekjempe seksuell trakassering i film-, tv-, spill og scenekunstbransjene.

Scenekortet er her

Scenekortet 2018/2019 er nå tilgjengelig for medlemmer som har betalt kontingent. Scenekortet blir distribuert digitalt.

Scenekortet 2018/2019 »

Støtteerklæring til Norsk filmforbund

Norsk Skuespillerforbund støtter Norsk filmforbund i deres pågående streik.

Ny videospiller i Skuespillerkatalogen

Skuespillerkatalogen er nå oppdatert med en ny videospiller som gir bedre kvalitet på video-presentasjonene.

Skuespillerkatalogen »

Trenger du reiseforsikring?

Som medlem i Skuespillerforbundet får du rimelig reiseforsikring gjennom Kunstnerforsikringen. Den dekker deg både på ferie og turné.

Kunstnerforsikringen »

Ledige uker Berlinleiligheten og Spaniahuset

Ut på tur? Her ser du når Berlinleiligheten og Spaniahuset er ledige.

Utleie »

Undersøkelse om seksuell trakassering

NSF går sammen med de andre kunstnerorganisasjonene om en felles arbeidsmiljøundersøkelse. Undersøkelsen sendes ut til alle medlemmer.

Marius Pinnås Sørvik konkurs

I en kjennelse fra Nedre Romerike tingrett 24. august 2017 ble Marius Pinnås Sørvik slått konkurs. Vi har dessverre fått nye henvendelser og bekymringsmeldinger etter at konkurssaken nå er avsluttet.

Guri Johnson og Yngve Seterås er nye æresmedlemmer

Norsk Skuespillerforbund utnevner Guri Johnson og Yngve Seterås til æresmedlemmer av forbundet. De mottok utmerkelsen under arrangementet Frilansprisen på Caféteatret 11. juni.

Æresmedlemmer »

Knut Alfsen gjenvalgt som forbundsleder

Forbundsleder Knut Alfsen fikk fornyet tillit fra medlemmene i Norsk Skuespillerforbund, og ble gjenvalgt som leder for tre nye år på forbundets generalforsamling.

Enighet mellom NSF og Spekter

Etter lange og krevende forhandlinger er partene på teaterområdet kommet til enighet i årets hovedoppgjør.

Hovedoppgjøret »

– Loven må legge til rette for kollektive avtaler

Oslo Arbeiderparti tar rettighetshaverne i forsvar i sin årsmøteuttalelse om forslaget til ny åndsverklov.

Åndsverkloven 2018

Norske Filmregissører, Norsk Skuespillerforbund, Grafill, GramArt og NOPA har gått sammen for å kreve en rettferdig åndsverklov.

Åndsverkloven 2018 »

Støtteerklæring fra Nordisk Skuespillerråd

Nordisk Skuespillerråd støtter vårt syn på forslaget til ny åndsverklov.

Åndsverkloven »

NSF på innspillsmøte om kulturmeldingen

Kulturdepartementet inviterte til nasjonalt innspillsmøte om den nye kulturmeldingen. Forbundsleder Knut Alfsen representerte NSF. Se opptak her.

Kulturmelding »

Har du blitt utsatt for seksuell trakassering?

Skuespillere som har blitt utsatt for seksuell trakassering er velkomne til å ta kontakt med NSF. Vi behandler alle henvendelser fortrolig og med full diskresjon.

Kontakt oss »

Meld adresseendring!

Har du flyttet i det siste? Husk å si ifra om adresseendring til oss.

Adresseendring »

Hildegunn Eggen og Even Stormoen er nye æresmedlemmer

Norsk Skuespillerforbund utnevner Hildegunn Eggen og Even Stormoen til æresmedlemmer.

Æresmedlemskap »

Felles uttalelse mot seksuell trakassering

Denne uka har de nordiske skuespillerfagforeningene vært samlet i Helsingfors. Seksuell trakassering er et av temaene de har tatt opp.

Uttalelse »

Skuespillerforbundet på høring

Forbundsleder Knut Alfsen representerte Norsk Skuespillerforbund på dagens åpne høring i Stortingets familie- og kulturkomité om forslag til statsbudsjett for 2018. Les innspillet her.

Åpen høring »

Nulltoleranse for seksuell trakassering

Bransjeorganisasjonene på filmfeltet møttes i dag for å diskutere hvordan vi sammen kan bekjempe seksuell trakassering.

Les Stikkordet på nett

Stikkordet er nå tilgjengelig som nettmagasin, og kan leses både på mobil og nettbrett.

Stikkordet »

Honorarsatsene i Den kulturelle skolesekken oppjusteres

Akershus fylkeskommune oppjusterer satsene for honorarer i Den kulturelle skolesekken.

Den kulturelle skolesekken »

– Positive til utsatt behandling av åndsverkloven

I en pressemelding tirsdag formiddag meddelte en samlet kulturkomité på Stortinget at de utsetter behandlingen av forslag til ny åndsverklov.

Lokal avtale inngått med Oslo Nye Teater

Oslo Nye Teater og Norsk Skuespillerforbund er enige, og avtalen er godtatt av medlemmene som er ansatt på teatret.

Tariffavtale »

Dissensdom i Arbeidsretten

Norsk Skuespillerforbund møtte for to uker siden Det Norske Teatret og Arbeidsgiverforeningen Spekter i Arbeidsretten. I dag falt dommen – flertallet i Arbeidsretten ga ikke Norsk Skuespillerforbund medhold i påstanden om at Det Norske Teatret bryter tariffavtalen ved å spille på søndager som en fast ordning. Mindretallet ga Norsk Skuespillerforbund medhold i alle påstandspunkter.

Rettssak »

Høring om åndsverkloven

Norsk Skuespillerforbund uttalte seg på Familie- og kulturkomiteens høring om forslaget til den nye åndsverkloven. Her kan du lese innlegget vårt.

Enighet i lønnsoppgjøret

NTO/Spekter og NSF er kommet til enighet i årets lønnsoppgjør på teatersektoren.

Lønnsoppgjør »

Rettssak om spilling på søndager

Norsk Skuespillerforbund stevnet i november 2016 Det Norske Teatret og Arbeidsgiverforeningen Spekter for innføring av søndagsspilling som en fast ordning. Onsdag denne uken møttes partene i Arbeidsretten.

Rettssak »

Støtteerklæring fra de nordiske skuespillerforbundene

Skuespillerforbundene i Sverige, Danmark, Island og Finland støtter NSF i kampen om tredjepartsrettighetene.

Tredjepartsrettigheter »

Resultatløse forhandlinger om betaling for skuespillerrettigheter

Skuespillerne har siden i fjor høst forhandlet med TV 2 om betaling for såkalte tredjepartsrettigheter. Fredag, minutter før forhandlingsfristen gikk ut, meldte TV 2 rettighetsorganisasjonen Norwaco, som forvalter disse rettighetene på vegne av skuespillerne, at de ikke så noen mulighet for å komme i mål innen fristens utløp.

Harde forhandlinger

Det har blitt sagt og skrevet mye i pressen de siste ukene om stridigheter rundt skuespilleres rettigheter og vederlag for medvirkning i TV-dramaproduksjoner.

Tredjepartsrettigheter »

Påbyr skuespillerne å stå imot presset

Styret i Norsk Skuespillerforbund har på dagens styremøte vedtatt å påby sine medlemmer samlet opptreden i spørsmål som gjelder overdragelse av opphavsrett i strid med tariffavtalene som er inngått med NRK og Virke Produsentforeningen.

Samlet opptreden »

Skuespillerne som gisler – igjen

Nå står vi på nytt i en situasjon hvor noen kommersielle kringkastere forsøker å presse skuespillere og produsenter til å inngå kontrakter som strider mot våre tariffavtaler. Hvorfor må Norsk Skuespillerforbund igjen spille hovedrollen i et gisseldrama?