Aktuelle forbundssaker

Her finner du artikler om saker Norsk Skuespillerforbund jobber med, sortert etter publiseringsdato.

Fortsatt ledige uker i Berlin og Albir

Det er fortsatt mulig å dra til Berlin og Albir i år. Her ser du hvilke uker som er ledige.

Utleie »

Trenger du reiseforsikring?

Som medlem i Skuespillerforbundet får du rimelig reiseforsikring gjennom Kunstnerforsikringen. Den dekker deg både på ferie og turné.

Kunstnerforsikringen »

Årlig audition

Nyhet! Årlig audition er i år for både nyutdannede og etablerte skuespillere! Søknadsfrist 25. september.

Årlig audition »

– Positive til utsatt behandling av åndsverkloven

I en pressemelding tirsdag formiddag meddelte en samlet kulturkomité på Stortinget at de utsetter behandlingen av forslag til ny åndsverklov.

Nye styrerepresentanter i Norsk Skuespillerforbund

Ingvild Holthe Bygdnes er ny styrerepresentant i Norsk Skuespillerforbund. Kristoffer Sagmo Aalberg ble gjenvalgt.

Generalforsamling »

Lokal avtale inngått med Oslo Nye Teater

Oslo Nye Teater og Norsk Skuespillerforbund er enige, og avtalen er godtatt av medlemmene som er ansatt på teatret.

Tariffavtale »

Dissensdom i Arbeidsretten

Norsk Skuespillerforbund møtte for to uker siden Det Norske Teatret og Arbeidsgiverforeningen Spekter i Arbeidsretten. I dag falt dommen – flertallet i Arbeidsretten ga ikke Norsk Skuespillerforbund medhold i påstanden om at Det Norske Teatret bryter tariffavtalen ved å spille på søndager som en fast ordning. Mindretallet ga Norsk Skuespillerforbund medhold i alle påstandspunkter.

Rettssak »

Høring om åndsverkloven

Norsk Skuespillerforbund uttalte seg på Familie- og kulturkomiteens høring om forslaget til den nye åndsverkloven. Her kan du lese innlegget vårt.

Enighet i lønnsoppgjøret

NTO/Spekter og NSF er kommet til enighet i årets lønnsoppgjør på teatersektoren.

Lønnsoppgjør »

Rettssak om spilling på søndager

Norsk Skuespillerforbund stevnet i november 2016 Det Norske Teatret og Arbeidsgiverforeningen Spekter for innføring av søndagsspilling som en fast ordning. Onsdag denne uken møttes partene i Arbeidsretten.

Rettssak »

– Har stått på for medlemmene i 17 år

Inger Karin Zettergren går av med pensjon etter 17 år som konsulent i Norsk Skuespillerforbund.

Bli med NSF i 1. mai-tog

Norsk Skuespillerforbund stiller i demonstrasjonstoget i Oslo for fjerde året på rad, og vi oppfordrer alle våre medlemmer til å bli med.

1. mai »

Støtteerklæring fra de nordiske skuespillerforbundene

Skuespillerforbundene i Sverige, Danmark, Island og Finland støtter NSF i kampen om tredjepartsrettighetene.

Tredjepartsrettigheter »

Resultatløse forhandlinger om betaling for skuespillerrettigheter

Skuespillerne har siden i fjor høst forhandlet med TV 2 om betaling for såkalte tredjepartsrettigheter. Fredag, minutter før forhandlingsfristen gikk ut, meldte TV 2 rettighetsorganisasjonen Norwaco, som forvalter disse rettighetene på vegne av skuespillerne, at de ikke så noen mulighet for å komme i mål innen fristens utløp.

Harde forhandlinger

Det har blitt sagt og skrevet mye i pressen de siste ukene om stridigheter rundt skuespilleres rettigheter og vederlag for medvirkning i TV-dramaproduksjoner.

Tredjepartsrettigheter »

Påbyr skuespillerne å stå imot presset

Styret i Norsk Skuespillerforbund har på dagens styremøte vedtatt å påby sine medlemmer samlet opptreden i spørsmål som gjelder overdragelse av opphavsrett i strid med tariffavtalene som er inngått med NRK og Virke Produsentforeningen.

Samlet opptreden »

Skuespillerne som gisler – igjen

Nå står vi på nytt i en situasjon hvor noen kommersielle kringkastere forsøker å presse skuespillere og produsenter til å inngå kontrakter som strider mot våre tariffavtaler. Hvorfor må Norsk Skuespillerforbund igjen spille hovedrollen i et gisseldrama?

Lite mangfold i norsk TV-drama

En ny undersøkelse viser at ingen hovedkarakterer i TV-drama spilles av nordmenn med en ikke-vestlig kulturell/etnisk bakgrunn i perioden 2012-2016. Les hele undersøkelsen her.

Undersøkelse »

På flyttefot?

Har du flyttet i det siste? Husk å si ifra om adresseendring til oss.

Adresseendring »

Norsk Skuespillerforbund går til sak mot Det Norske Teatret

Norsk Skuespillerforbund tar ut stevning mot Arbeidsgiverforeningen Spekter og Det Norske Teatret, som bryter tariffavtalen ved å innføre søndag som fast spilledag. Siden 1967 har skuespillere ved de faste teatrene hatt fri hver søndag. Tariffavtalen åpner bare for unntak i spesielle tilfeller.

Stevning »

Netflix bestiller skandinavisk originalinnhold

Netflix har for første gang bestilt en skandinaviskprodusert dramaserie. Norsk Skuespillerforbund oppfordrer alle medlemmer til å ta kontakt hvis de blir tilbudt roller i produksjoner direkte til strømmetjenester.

Netflix »

Forbundets nye generalsekretær er på plass

Anders Bredmose tar over stillingen som generalsekretær etter Eirik Djønne, og begynte i jobben 17. oktober.

Ny generalsekretær »

Innspill til statsbudsjettet

Norsk Skuespillerforbund deltok i går på åpen høring i Familie- og kulturkomiteen vedrørende statsbudsjettet 2017. Her er våre innspill.

Statsbudsjettet »

– Lite å glede seg over

Norsk Skuespillerforbund er ikke imponert over statsbudsjettet som ble lagt fram i dag.

Få lyspunkter i statsbudsjettet »

Scenekortene er klare

Scenekortene for 2016/2017 er pakket og klare til utsending.

Scenekort 2016/2017 »

Avtale mellom Norwaco og TV 2 på plass

Partene er enige om avtale for bruk av tredjepartsrettigheter i produksjonen Grenseland. Skuespillerkontrakter kan nå inngås.

Vaktskifte i kommunikasjonsjobben

Ida Willassen, vår utmerkede kommunikasjonsansvarlige gjennom ti år, har nylig sluttet i forbundet etter avsluttet permisjon siste halvår. Mari Thune Husvik har vært vikar for Ida og er nå hennes etterfølger.

Vaktskifte »

Jorunn Kjellsby og Helge Jordal utnevnt til æresmedlemmer

Under tillitsvalgtkonferansen 11. september mottok Kjellsby og Jordal utmerkelsen æresmedlemmer av Norsk Skuespillerforbund.

Nye æresmedlemmer »

Høringsuttalelse ny åndsverklov

Fristen for å levere høringsuttalelse til ny åndsverklov var 1. september. Her er Norsk Skuespillerforbunds innspill.

Reagerer kraftig på TV 2s trusler

Norsk Skuespillerforbund reagerer kraftig på at TV 2 nå truer med å stanse flere dramaproduksjoner, dersom ikke inngåtte tariffavtaler settes til side.

Tillitsvalgtkonferanse

Helgen 10. og 11. september er det klart for konferanse for de tillitsvalgte i kretsene i Norsk Skuespillerforbund.

Tillitsvalgtkonferanse »

Frihet for dukkespillerne i Madrid!

De to spanske dukkespillerne Alfonso Lázaro og Raúl Garcia er arrestert og anklaget for "oppfordring til terrorisme". Signer oppropet!

Opprop »

Ny generalsekretær i Norsk Skuespillerforbund

Anders Bredmose er ansatt som generalsekretær i Norsk Skuespillerforbund.

Ansettelse »

Lønnsoppgjørene for teatrene er nå landet, og protokollene for både 2015 og 2016 er underskrevet.

Hovedoppgjøret »

Nye styrerepresentanter i Norsk Skuespillerforbund

Under Norsk Skuespillerforbunds generalforsamling 22. mai ble det valgt nye styrerepresentanter.

Generalforsamling »

Ta kontakt med Norsk Skuespillerforbund dersom du får spørsmål fra produsenter, kringkastere eller andre organisasjoner om å overdra rettigheter eller forvalte disse rettighetene for deg.

Opphavsrett »

Bli med i 1. mai-tog!

Norsk Skuespillerforbund stiller med egen fane og paroler i årets demonstrasjonstog 1. mai i Oslo, og inviterer alle medlemmer til å delta.

Demonstrasjonstog 1. mai »

- Vi har fått viktige gjennomslag på kjønnsnøytrale og livsvarige pensjoner. Vi har sikret en svært god midlertidig pensjon for ansatte i kultursektoren. Det gjør at vi velger forhandlingsløsning framfor brudd, mekling og en eventuell streik, sier Eivind Gran, forhandlingsleder og nestleder i LO Stat.

Pensjon i kultursektoren »

Sliter du med næringsoppgaven?

Norsk Skuespillerforbund har avtale med skatteskribent Otto Risanger.

Tips til skatt og økonomi »

Partene i lønnsoppgjøret for kultursektoren gjorde et nytt forsøk på å finne en løsning på uenigheten om pensjon i dag fredag 18. mars.

Pensjon »

Barnearbeid og kultur – eller ukultur

Foreldre og barn er blitt vant til å stille opp for idrettslaget, teaterlaget, korpset og koret uten å bli betalt. Når det dreier seg om en kommersiell kulturproduksjon, bør ting stille seg annerledes.

Barnearbeid? »

Er du pensjonsforvirret?

Det er fort gjort å gå seg vill i pensjonsjungelen. Se hvorfor hybridpensjon er bedre enn innskuddspensjon her.

Pensjon »

Sand og Hofseth utnevnt til æresmedlemmer

Kirsten Hofseth og Rolf Sand er utnevnt til æresmedlemmer av Norsk Skuespillerforbund.

Sand og Hofseth æresmedlemmer »

Ny tariffavtale for skuespillerarbeid i TV-drama

Virke Produsentforeningen og Norsk Skuespillerforbund har blitt enige om ny tariffavtale for skuespillerarbeid i TV-drama.

Ny tariffavtale for skuespillerarbeid i TV-drama »

Både og i Kulturbudsjettet 2016

Videreføring av Skuespiller- og danseralliansen, løft til Vestlandsteatre og omorganisering i filmfeltet. Dette er noen av punktene forbundsleder Knut Alfsen trekker frem i foreslått kulturbudsjett 2016.

Kulturbudsjettet 2016 »

Kampen for tilværelsen

Skuespillere i det frie feltet i Bergen lever med kniven på strupen. De er dessverre ikke alene.

Reduser kunstnerbyråkratiet »

Må stenge tilgang til piratsider

I dom i Oslo Tingrett i dag, 2. september, pålegges norske internettleverandørerer å stenge tilgangen til syv piratsider.

stenger tilgang til piratsider »

Uenige om søndagsarbeid

Både Oslo Nye Teater og Det Norske Teatret vil innføre søndagsforestillinger. NSF mener at dette vil kreve en endring i fellesavtalen, men har gitt tillatelse til tidsbegrensede, lokale avtaler.

Om søndagsforestillinger »

Ny ledelse i Norsk Skuespillerforbund

Norsk Skuespillerforbunds generalforsamling 2015 har valgt Knut Alfsen til ny forbundsleder. Anne Kokkinn blir ny nestleder.

Alfsen ny forbundsleder »

Du kan tape tusener dersom arbeidsgiver velger en innskuddspensjon framfor den nye hybride pensjonsordningen, mens hybridpensjon gir bedre pensjon for både kvinner og menn, skriver Dagbladet 29. mai.

Ny pensjonsordning? »

Ny avtale for arbeid i Den kulturelle skolesekken

Akershus fylkeskommune og Kunstnernettverket, med NSFs nestleder i spissen, har fremforhandlet en revidert rammeavtale om oppdrag innen Den kulturelle skolesekken.

Ny DKS-avtale »

I oppslag i Aftenposten 14. april sies det at Oslo Nye vil fase ut faste ansettelser. Men det kan de ikke gjøre innenfor gjeldende lov- og avtaleverk.

Oslo Nye og faste ansettelser »

NSFs forhandlingsutvalg kom 21. april i havn med lønnsdelen av årets mellomoppgjør med teatrene.

Mellomoppgjøret 2015 »

Felles pensjonskrav i kultursektoren

Etter at fagforeningene samlet avviste arbeidsgiverforeningen Spekter/NTOs krav om å gå over til innskuddspensjon under hovedoppgjøret i 2014, er en ny runde i de viktige pensjonsforhandlingene i gang.

PENSJONSFORHANDLINGER MED SPEKTER/NTO  »

Kontingent og fradrag på selvangivelsen

Visste du at innbetalt kontingent til fagforening gir rett til fradrag på selvangivelsen?

fradrag for fagforeningskontingent »

Norwaco har inngått en avtale på vegne av rettighetshavere til verk og prestasjoner som inngår i eldre kringkastingsproduksjoner fra NRK.

NORWACOs avtale for bruk av NRKs arkivmateriale »

OBS om tv-kontrakter!

Tilbys du kontrakter for medvirkning i TV-produksjoner, sjekk avtaleteksten nøye! I disse dager er det viktigere enn noensinne.

OBS om tv-drama »