Scenekunst.no

Scenekunst.no er en nettavis og et debattforum for scenekunstfeltet i Norge.

Nettstedet Scenekunst.no  skal speile mangfoldet og bredden i scenekunstfeltet gjennom omtale av aktuelle saker og begivenheter i det profesjonelle scenekunstfeltet, både kunstnerisk og politisk.  Ansvarlig redaktør står for den daglige driften, i samarbeid med et redaksjonsråd og tilknyttede frilansjournalister. Redaktørplakaten legges til grunn.

Nettavisen Scenekunst.no gikk fra å være organisert som en forening til å bli stiftet som et aksjeselskap den 27. august 2015. Det nye selskapet ble stiftet av fire bransjeorganisasjoner som også var blant eierne i foreningen Scenekunst.no*: Danse- og teatersentrum, Norsk skuespillerforbund, Norske Dansekunstnere og Norsk teater- og orkesterforening.

Selskapets virksomhet består å drive nettavisen Scenekunst.no. Redaktør er Hild Borchgrevink.

STYRET I SCENEKUNST.NO AS:

• Andreas Wiese (styreleder), daglig leder Litteraturhuset
  • Carl Morten Amundsen, sjefdramaturg Det Norske Teatret
  • Ine Therese Berg, stipendiat ved Høgskolen i Oslo og Akershus og scenekunstkritiker
  • Ida Willassen, informasjonsansvarlig Norsk skuespillerforbund
  • Kristine Karåla Øren, danser og koreograf, styremedlem Norske Dansekunstnere

NUMERISKE VARAMEDLEMMER:

• Erik Årsland, kommunikasjonssjef Dansens Hus
  • Ane Smørås, koreograf og danser, styremedlem Norske Dansekunstnere

*Siden var tidligere eid av foreningen Scenekunst.no, stiftet av Norsk Teater- og orkesterforening (NTO), Danse- og Teatersentrum (DTS), Norsk Skuespillerforbund (NSF), Norske Dramatikeres Forbund (NDF), Norske Dansekunstnere (NoDa), Norsk Sceneinstruktørforening (NScF) og Film- og teaterteknisk forening (FTTF).

Oppføringer i premierelista

Selvstendige produksjonsenheter kan få tilgang til Scenekunst.nos premiereliste ved å sende en e-post til redaktøren. NB! Tilgangen du får, skal også kunne brukes senere  -  så velg en varig e-postadresse for produksjonsenheten. Premierer ved NTOs medlemsteatre skal legges inn av teatret.

Kontaktadresse til redaktør finner du nederst på http://www.scenekunst.no