Bransjenyheter

Widvey og Åmås til Kulturdepartementet

Thorhild Widvey blir ny kulturminister. Med seg får hun tidligere kulturredaktør i Aftenposten, Knut Olav Åmås, som blir statssekretær i Kulturdepartementet.

Thorhild Widvey har vært medlem av Medlem av Høyres sentralstyre siden 2008, og beskrives som en av Erna Solbergs fortrolige.
Hun var Olje- og energiminister under Bondevik II-regjeringen fra 2004 til 2005 og stortingsrepresentant fra 1989 til 1997. På tinget var hun medlem i sosialkomiteen fra 1989 til 1993, og deretter i samferdselskomiteen fra 1993 til 1997. Hun har også vært statssekretær i Fiskeridepartementet og Utenriksdepartementet.

Widvey har en rekke styreverv, og er bl.a. leder av Sjømannskirkens hovedstyre. Hun har også vært nestleder i Tromsø 2018 og International Research Institute of Stavanger.

Mandag formiddag ble det også klart at Aftenpostens kulturredaktør Knut Olav Åmås blir Widveys statssekretær. Åmås har markert seg som en kunnskapsrik kulturredaktør med bestemte meninger. Allerede i en kommentar mandag la han fram tre mulige strakstiltak for den nye regjeringens kulturpolitikk

Alle statssekretærer blir offentliggjort senere i dag. En oversikt over hele den nye regjeringen finner du her: http://nrk.no/nyheter/1.11300306