Bransjenyheter

Torshovsteatrets venners pris til Roll

Pia Maria Roll er tildelt Torshovteatrets venners pris for forestillingen Ship O'hoi som ble spilt på Black Box, på Trøndelag teater og på Rådstua i Tromsø høsten 2012.

Pia Maria Roll mottok 11. mars 2013 prisen på kr 55 000,-  for sin kritikerroste forestilling Ship O'hoi. Dokumentar-teatret med subtile teatrale virkemidler er skapt av Roll  med flere: Tramteatrets Terje Nordby, koreografen Hooman Sharifi, korrupsjonsjegeren Nigel Krishna Iyer, Magdi Alandulesi fra Libya, skuespilleren Trond Peter Stamsø Munch, for å nevne noen.  En anmeldelse kalte forestillingen ”Et sublimt ballespark i retning den norske oljebransjen.”

Juryen – som besto av Kaia Varjord, Øyvind Wangensteen, Kim Haugen og Thea Stabell som alle har vært tilknyttet Torshovteatret – var enige om at dette var ”en betydningsfull forestilling av høy kvalitet i Torshovteatrets ånd” slik det står formulert i kriteriene for tildelingen,  et insiterende formeksperiment med innhold.

Torshovteaterets venners pris er med dette delt ut for siste gang. Prisen  ble innstiftet i 2009, med penger som ble samlet inn for 21 år siden for å kjempe mot nedleggelsen av Torshovteateret. Nærmere tusen privatpersoner, lokale bedrifter og andre støttespillere bidro.  Da Torshovteateret igjen var sikret som en del av Nationaltheateret, ble det som var igjen av kampfondet administrert av Torshov-vennene. Det ble stipender, små nyanskaffelser, en bok om Torshovteaterets historie.  I 2009 besluttet styret at fondet skulle nedlegges og de resterende pengene brukes til en pris.  I 2010 fikk gruppen De Utvalgte prisen for sin forestilling Drømmen, i 2011 ble prisen delt mellom gruppen Asklepios hane for forestillingen Du er Knut og reisestipend til komi-lab gruppen som fornyet selve Torshovteatret i sin periode der.